21.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ei mikään replikantti – Nissan BladeGlider Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan BladeGlider saattaa jäljitellä saman nimistä konseptiautoa, mutta ajettava prototyyppi on ihan toinen juttu. Maailma on väärällään erilaisia konseptiautoja, joista ei kuulla niiden lyhyen aktiiviuran jälkeen paljoakaan. Nissan BladeGliderilla oli ainekset päätyä juuri tällaiseksi päivänkorennoksi. Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013 esitelty konsepti herätti kyllä kiinnostusta, mutta harva uskoi, että sähköisestä maakiiturista kuullaan enää toiste.Positiivinen palaute herätti kuitenkin Nissanin kiinnostuksen, joka lyöttäytyi yhteen Williamsin Advanced Engineering -osaston kanssa. Tuloksena oli showkaunottaren sijaan kaksi ajokelpoista BladeGlideria, jotka Nissan esitteli loppuvuodesta 2016. Laite ennätti jopa brittiohjelma Top Gearin kokeiltavaksi sarjan uuden miehityksen voimin. Tuolloin se vakuutti trendikkään driftaus-ajotilansa vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin tieteiselokuvastaDriftaamisesta ei kuitenkaan ollut tietoa Goodwoodin vanhalla moottoriradalla. Entisajan standardien mukaan rakennettu nopea lentokenttärata oli rohkea valinta harvinaisen autokaksikon ajattamiseen yhdessä Nissanin muun ratakaluston kanssa.Nissan BladeGlider on saanut aerodynaamisen ulkomuotonsa hiukan DeltaWing- ja Nissan ZEOD RC -kilpureiden hengessä. Etuakselin raideväli on huomattavan lyhyt, mutta perää kohti tilaa on yllättävän paljon. BladeGliderissa se on mahdollistanut jopa kaksi paikkaa matkustajille kuljettajan takaviistoissa, joten kolmipaikkainen istuinjärjestys muistuttaa McLaren F1 -katuautoa. Samaan henkeen kuuluvat myös takareunasta saranoidut saksiovet. Varsinaista kattoa ei ole, mutta lasit nousevat korkealle ja päätä suojaa turvakaari. Tehoa autossa on pyöreät 200 kilowattia eli 268 hevosvoimaa. Tarkkaan ottaen voimanlähteinä on kaksi 130 kW sähkömoottoria, yksi per takarengas. Vääntöä on 707 newtonmetriä ja BladeGlider kiihtyy 0–100 km/h riittävän nopeasti, “alle 5 sekunnissa”. Litiumioniakustonista puhtia irtoaa Nissanin mukaan "220 kW" ja erikoislaturilla lataus hoituu kuulemma 45 minuutissa.Huippunopeutta aerodynaaminen sukkula kelaa “yli 190 km/h”. Nissan ja Williams ovat ympäripyöreitä autojen tarkasta suorituskyvystä. Painoa BladeGliderilla on 1 300 kilogrammaa. Mitat koostuvat ihailtavasti tasalukemista: pituutta on 4 300 mm, leveyttä 1 850 mm, korkeutta 1 300 mm ja akseliväli on 2 800 mm.“Koita olla romuttamatta”Uskaliaasti ajovuorot on järjestetty siten, että ensin on vuorossa oma ajohuki, jonka jälkeen Nissanin ammattikuljettaja näyttää, mihin auto oikein pystyy. Evästyksenä on leikkisästi lausuttu kommentti siitä, että “noin miljoonan” maksaavia prototyyppejä ei ehkä kannata romuttaa.Keskipaikalle kipuaminen ei ole erityisen eleganttia, mutta ajoasento on mahtava. Kilpahenkinen rattinäyttö ja Ritari Ässän perilliseltä näyttävä mittaristo kertovat valtavan määrän tietoa, josta vain osa on tarpeellista yhden kierroksen rata-ajoa varten. Sivupeilien virkaa hoitavat pienet kameranäytöt.Aiemmin ajetun Nismo GT-R:n jälkeen kiihtyvyys ei ole tähtitieteellistä, mutta ehdottomasti riittävää. Veto on tasaista aina kävelyvauhdista huippunopeuteen saakka. Avoimen katon ja maltillisesti vonkuvan voimalinjan yhdistelmänä kokemus on erikoinen, kuin istuisi steroideja napsineessa golf-kärryssä. Yllätys meinaa olla melkoinen, sillä polkimet eivät olekaan linjassa istuimen kanssa, joten jarrupoljin löytyy vasta toisella yrityksellä!Onneksi mutkaan saavuttaessa BladeGliderin matala rakenne tekee pesäeron viheriöiden kulkupeliin. Ohjaus on terävä eikä auto kallistele lainkaan. Ajolinjaa voi tiukentaa lähes surutta vaikka kesken mutkan. Sukkula sopii erinomaisesti rata-ajoon ja ajoharjoitteluun, tällä olisi hyvä hioa ajolinjat sulaviksi. Takasuoralla Nissan BladeGlider ennättää kelata noin 180 km/h ennen kuin auton menohalut yksinkertaisesti hiipuvat.Mutkia matkassaOman ajovuoron jälkeen on ammattilaisen aika näyttää mallia. Autoon tutustuneen on helpompi jättää jarrutukset myöhemmäksi, kääntää jyrkemmin ja kiihdyttää aiemmin. Puolivälissä rataa kuljettaja tempaisee auton sladiin ehkä tahallaan, ehkä leikillään. BladeGlider protestoi akustoon viittaavalla virhekoodilla.Hellerajaa hipova kesäpäivä on koitunut molemmille BladeGlidereille liian kovaksi haasteeksi tehokkaista jäähydytysjärjestelmistä huolimatta. Prototyypiltä sen voi ymmärtää, mutta ei yllätä, että Nissan ei aio tuoda erikoista ajoneuvoa sarjatuotantoon. Valmistaja kuitenkin lupaili muistavansa konseptin ideat vielä myöhemmin 2020-luvulla. Myös hauska ajettavuus on yksi Intelligent Mobilityn teemoista.Nissan BladeGlider on uniikki elämys. Vaikka eleetön voimalinja jättää sydämen hiukan kylmäksi, ei kokonaisuutta voi kuin ihastella. Vanha moottorirata ja puhtaasti ajamiseen suunniteltu tulevaisuuden ratalelu ovat erinomainen yhdistelmä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Nissan, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan