21.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ei mikään replikantti – Nissan BladeGlider Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan BladeGlider saattaa jäljitellä saman nimistä konseptiautoa, mutta ajettava prototyyppi on ihan toinen juttu. Maailma on väärällään erilaisia konseptiautoja, joista ei kuulla niiden lyhyen aktiiviuran jälkeen paljoakaan. Nissan BladeGliderilla oli ainekset päätyä juuri tällaiseksi päivänkorennoksi. Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013 esitelty konsepti herätti kyllä kiinnostusta, mutta harva uskoi, että sähköisestä maakiiturista kuullaan enää toiste. Positiivinen palaute herätti kuitenkin Nissanin kiinnostuksen, joka lyöttäytyi yhteen Williamsin Advanced Engineering -osaston kanssa. Tuloksena oli showkaunottaren sijaan kaksi ajokelpoista BladeGlideria, jotka Nissan esitteli loppuvuodesta 2016. Laite ennätti jopa brittiohjelma Top Gearin kokeiltavaksi sarjan uuden miehityksen voimin. Tuolloin se vakuutti trendikkään driftaus-ajotilansa vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin tieteiselokuvasta Driftaamisesta ei kuitenkaan ollut tietoa Goodwoodin vanhalla moottoriradalla. Entisajan standardien mukaan rakennettu nopea lentokenttärata oli rohkea valinta harvinaisen autokaksikon ajattamiseen yhdessä Nissanin muun ratakaluston kanssa. Nissan BladeGlider on saanut aerodynaamisen ulkomuotonsa hiukan DeltaWing- ja Nissan ZEOD RC -kilpureiden hengessä. Etuakselin raideväli on huomattavan lyhyt, mutta perää kohti tilaa on yllättävän paljon. BladeGliderissa se on mahdollistanut jopa kaksi paikkaa matkustajille kuljettajan takaviistoissa, joten kolmipaikkainen istuinjärjestys muistuttaa McLaren F1 -katuautoa. Samaan henkeen kuuluvat myös takareunasta saranoidut saksiovet. Varsinaista kattoa ei ole, mutta lasit nousevat korkealle ja päätä suojaa turvakaari. Tehoa autossa on pyöreät 200 kilowattia eli 268 hevosvoimaa. Tarkkaan ottaen voimanlähteinä on kaksi 130 kW sähkömoottoria, yksi per takarengas. Vääntöä on 707 newtonmetriä ja BladeGlider kiihtyy 0–100 km/h riittävän nopeasti, “alle 5 sekunnissa”. Litiumioniakustonista puhtia irtoaa Nissanin mukaan "220 kW" ja erikoislaturilla lataus hoituu kuulemma 45 minuutissa. Huippunopeutta aerodynaaminen sukkula kelaa “yli 190 km/h”. Nissan ja Williams ovat ympäripyöreitä autojen tarkasta suorituskyvystä. Painoa BladeGliderilla on 1 300 kilogrammaa. Mitat koostuvat ihailtavasti tasalukemista: pituutta on 4 300 mm, leveyttä 1 850 mm, korkeutta 1 300 mm ja akseliväli on 2 800 mm. “Koita olla romuttamatta” Uskaliaasti ajovuorot on järjestetty siten, että ensin on vuorossa oma ajohuki, jonka jälkeen Nissanin ammattikuljettaja näyttää, mihin auto oikein pystyy. Evästyksenä on leikkisästi lausuttu kommentti siitä, että “noin miljoonan” maksaavia prototyyppejä ei ehkä kannata romuttaa. Keskipaikalle kipuaminen ei ole erityisen eleganttia, mutta ajoasento on mahtava. Kilpahenkinen rattinäyttö ja Ritari Ässän perilliseltä näyttävä mittaristo kertovat valtavan määrän tietoa, josta vain osa on tarpeellista yhden kierroksen rata-ajoa varten. Sivupeilien virkaa hoitavat pienet kameranäytöt. Aiemmin ajetun Nismo GT-R:n jälkeen kiihtyvyys ei ole tähtitieteellistä, mutta ehdottomasti riittävää. Veto on tasaista aina kävelyvauhdista huippunopeuteen saakka. Avoimen katon ja maltillisesti vonkuvan voimalinjan yhdistelmänä kokemus on erikoinen, kuin istuisi steroideja napsineessa golf-kärryssä. Yllätys meinaa olla melkoinen, sillä polkimet eivät olekaan linjassa istuimen kanssa, joten jarrupoljin löytyy vasta toisella yrityksellä! Onneksi mutkaan saavuttaessa BladeGliderin matala rakenne tekee pesäeron viheriöiden kulkupeliin. Ohjaus on terävä eikä auto kallistele lainkaan. Ajolinjaa voi tiukentaa lähes surutta vaikka kesken mutkan. Sukkula sopii erinomaisesti rata-ajoon ja ajoharjoitteluun, tällä olisi hyvä hioa ajolinjat sulaviksi. Takasuoralla Nissan BladeGlider ennättää kelata noin 180 km/h ennen kuin auton menohalut yksinkertaisesti hiipuvat. Mutkia matkassa Oman ajovuoron jälkeen on ammattilaisen aika näyttää mallia. Autoon tutustuneen on helpompi jättää jarrutukset myöhemmäksi, kääntää jyrkemmin ja kiihdyttää aiemmin. Puolivälissä rataa kuljettaja tempaisee auton sladiin ehkä tahallaan, ehkä leikillään. BladeGlider protestoi akustoon viittaavalla virhekoodilla. Hellerajaa hipova kesäpäivä on koitunut molemmille BladeGlidereille liian kovaksi haasteeksi tehokkaista jäähydytysjärjestelmistä huolimatta. Prototyypiltä sen voi ymmärtää, mutta ei yllätä, että Nissan ei aio tuoda erikoista ajoneuvoa sarjatuotantoon. Valmistaja kuitenkin lupaili muistavansa konseptin ideat vielä myöhemmin 2020-luvulla. Myös hauska ajettavuus on yksi Intelligent Mobilityn teemoista. Nissan BladeGlider on uniikki elämys. Vaikka eleetön voimalinja jättää sydämen hiukan kylmäksi, ei kokonaisuutta voi kuin ihastella. Vanha moottorirata ja puhtaasti ajamiseen suunniteltu tulevaisuuden ratalelu ovat erinomainen yhdistelmä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Nissan, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt