14.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erilaisia unelmia – Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet ja Mercedes-AMG C 43 Coupé 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallistosta löytyy kaikkea perusdieselistä unelmaluokan ensirappusille. Ajoimme Mercedes-Benz C 400 Cabrioletin ja Mercedes-AMG C 43 Coupén. Matala V6:n murina sekoittuu hentoon tuulenvireeseen, kun avo-Mercedes matkaa Moselin jokilaakson kukkuloilla. Hillityn punaiseen nahkaan verhotun valkoisen avoauton etenemisessä on arvokkuutta. Näkymä sopisi mainiosti elokuvan aloituskohtaukseen.Välillä tahtoo unohtaa, että unelmaluokan menopeli on rakennettu samalle perusrakenteelle, kuin puolisen tuntia aiemmin vaihtopaikalle jätetty C 200 sedan – hieno auto sekin, mutta tietysti huomattavasti avoautoa arkisempi. Mercedes-Benzin C-sarjan mallipäivityksen yhteydessä tarjoutui mainio tilaisuus kokeilla laajan malliston edustajia laidasta laitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa unelmaaKangaskattoinen kuusisylinterinen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet edustaa malliston leppoisinta päätä. Hyvän mielen kruiseri liikkuu eleettömän vaivattomasti mutkaisia saksalaisteitä. Ohjauspyörän takaa auton tunnistaa toki C-sarjan edustajaksi: ajoasento, hallintalaitteet ja kojelaudan suunnittelu ovat arkisemmista malleista tuttuja, mutta ylellinen varustelu ja tietysti katon puuttuminen kohottavat tunnelmaa.Taajamanopeuksissa kesästä voi nauttia ikkunat alhaalla, ja vauhdin kasvaessa pyörteet pysyvät kurissa takaistuinten takaa nousevalla tuulisuojalla ja tuulilasin karmista nousevalla siivellä.Parhaimmillaan auto onkin kauniilla mutkateillä ja taajamissa lipuessa. Toki 333-hevosvoimaisen moottorin voimavarat riittävät tarvittaessa ripeäänkin liikehdintään, ja vaikka alusta kantaakin 1 805 kilon omamassan varsin hyvin, alkaa aggressiivisemmassa ajossa avomuunnoksen lisäpaino kasvaa.Mallipäivityksen tärkeintä antia ovat Cabrioletissakin uudistettu moottorivalikoima. Moottoreista ja muista uudistuksista voit lukea lisää C 200 -sedanin koeajosta.Tehojen puolesta jo C 200 -perusmallikin tarjonnee miellyttävän vaivattoman avoautokokemuksen, mutta nelisylinterinen voimanlähde tuskin tuottaa samaa mielihyvää, jota kuutosmoottorin sivistyneisyys tarjoaa.Vai sittenkin Mercedes-AMG?Räväkämpää menoa kaipaavalle malliston kohokohdat löytyvät Mercedes-AMG:n puolelta. C-sarjaa tarjotaan kolmena versiona, nyt 390-hevosvoimaan päivitettynä C 43 4Maticina ja täyslaidallisen voimaa takarenkaille tarjoavana C 63 (476 hv) ja C 63 S:nä (510 hv).Ensikoeajoissa ajettavana oli V6-moottorinen Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé. Vaikka kyse onkin ”siitä halvemmasta AMG-mallista”, ei C 43 -sarjaa kannata ylenkatsoa. Autosta ehkä puuttuvat 63-versioiden upean leveät lokasuojat, mutta silti grafiitinharmaaseen sävyyn maalattu coupé näyttää sopivan menevältä. Toki tunnelmaa piristävät lisävarusteiset urheiluistuimet ja ohjauspyörän osittainen viimeistely mikrokuidulla.Äänet tekevät autonEhkä hätkähdyttävin piirre C 43 Coupéssa on auton äänimaailma: mekaanisesti sen V6-moottori on identtinen C 400 Cabrioletin kanssa, mutta Mercedes-AMG:n urheilupakoputkisto ja tehot 390-hevosvoimaan kohottava ohjelmisto tekevät ihmeitä äänimaailmalle. Täyskaasulla moottori murisee uhmakkaasti ja moottorijarrutukset aloitetaan terävin paukkein. Suorassa äänivertailussa V8-voimin liikkuva C 63 varmasti vetäisi pikkuveljensä kalpeaksi, mutta ilman tietoa ei parempaa kehtaa toivoa.Mercedes-AMG on onnistunut tunnelmanmuutoksessa. C 43 tuntuu pienemmältä, kevyemmältä ja huomattavasti C 400 Cabrioletia urheilullisemmalta autolta. Jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet suorituskykyluokka huomioiden hienosti, mutta pyöräntuennan jämäkkyyden aistii terävissä poikittaissaumoissa.Mallipäivityksessä uudistuneen tietoviihdejärjestelmän uumenista löytyy mm. ajanottojärjestelmä, joka tuntee Span ja Nürburgringin kaltaiset radat.C 43 4Matic Coupé on makea laite ajaa saksalaisen maaseudun vauhdikkaita teitä. Vasta äärirajoilla hieman epätarkaksi menevästä käytöksestä aistii, ettei alle ole koko Mercedes-AMG:n tietotaito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiseksi paras sittenkin paras?Silti Mercedes-AMG C 43 saattaa Suomessa olla malliston unelmapäätä tavoittelevalle paras valinta: nelivetoisena siitä nauttii ympäri vuoden, ja sen suorituskykytaso soveltuu C 63-mallia paremmin maamme nopeustasoon. Uudistettua mallia ei vielä ole kaksiovisena hinnoiteltu Suomeen, mutta C 43 sedanin lähtöhinta asettuu 85 580 euroon. Toki päälle kannattaa investoida AMG-urheiluistuimet ja AMG-pakoputkisto ja muuta pientä. Silti hintaa voi pitää varsin kohtuullisena rankasti autoverotetuksi, lähes 400-hevosvoimaiseksi nelivetosportiksi. Ja toki auton saa myös kätevästi farmarina.C 43 -sarjan moottoreita ei kasata käsityönä, mutta haittaako se?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella