14.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erilaisia unelmia – Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet ja Mercedes-AMG C 43 Coupé 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallistosta löytyy kaikkea perusdieselistä unelmaluokan ensirappusille. Ajoimme Mercedes-Benz C 400 Cabrioletin ja Mercedes-AMG C 43 Coupén. Matala V6:n murina sekoittuu hentoon tuulenvireeseen, kun avo-Mercedes matkaa Moselin jokilaakson kukkuloilla. Hillityn punaiseen nahkaan verhotun valkoisen avoauton etenemisessä on arvokkuutta. Näkymä sopisi mainiosti elokuvan aloituskohtaukseen.Välillä tahtoo unohtaa, että unelmaluokan menopeli on rakennettu samalle perusrakenteelle, kuin puolisen tuntia aiemmin vaihtopaikalle jätetty C 200 sedan – hieno auto sekin, mutta tietysti huomattavasti avoautoa arkisempi. Mercedes-Benzin C-sarjan mallipäivityksen yhteydessä tarjoutui mainio tilaisuus kokeilla laajan malliston edustajia laidasta laitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa unelmaaKangaskattoinen kuusisylinterinen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet edustaa malliston leppoisinta päätä. Hyvän mielen kruiseri liikkuu eleettömän vaivattomasti mutkaisia saksalaisteitä. Ohjauspyörän takaa auton tunnistaa toki C-sarjan edustajaksi: ajoasento, hallintalaitteet ja kojelaudan suunnittelu ovat arkisemmista malleista tuttuja, mutta ylellinen varustelu ja tietysti katon puuttuminen kohottavat tunnelmaa.Taajamanopeuksissa kesästä voi nauttia ikkunat alhaalla, ja vauhdin kasvaessa pyörteet pysyvät kurissa takaistuinten takaa nousevalla tuulisuojalla ja tuulilasin karmista nousevalla siivellä.Parhaimmillaan auto onkin kauniilla mutkateillä ja taajamissa lipuessa. Toki 333-hevosvoimaisen moottorin voimavarat riittävät tarvittaessa ripeäänkin liikehdintään, ja vaikka alusta kantaakin 1 805 kilon omamassan varsin hyvin, alkaa aggressiivisemmassa ajossa avomuunnoksen lisäpaino kasvaa.Mallipäivityksen tärkeintä antia ovat Cabrioletissakin uudistettu moottorivalikoima. Moottoreista ja muista uudistuksista voit lukea lisää C 200 -sedanin koeajosta.Tehojen puolesta jo C 200 -perusmallikin tarjonnee miellyttävän vaivattoman avoautokokemuksen, mutta nelisylinterinen voimanlähde tuskin tuottaa samaa mielihyvää, jota kuutosmoottorin sivistyneisyys tarjoaa.Vai sittenkin Mercedes-AMG?Räväkämpää menoa kaipaavalle malliston kohokohdat löytyvät Mercedes-AMG:n puolelta. C-sarjaa tarjotaan kolmena versiona, nyt 390-hevosvoimaan päivitettynä C 43 4Maticina ja täyslaidallisen voimaa takarenkaille tarjoavana C 63 (476 hv) ja C 63 S:nä (510 hv).Ensikoeajoissa ajettavana oli V6-moottorinen Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé. Vaikka kyse onkin ”siitä halvemmasta AMG-mallista”, ei C 43 -sarjaa kannata ylenkatsoa. Autosta ehkä puuttuvat 63-versioiden upean leveät lokasuojat, mutta silti grafiitinharmaaseen sävyyn maalattu coupé näyttää sopivan menevältä. Toki tunnelmaa piristävät lisävarusteiset urheiluistuimet ja ohjauspyörän osittainen viimeistely mikrokuidulla.Äänet tekevät autonEhkä hätkähdyttävin piirre C 43 Coupéssa on auton äänimaailma: mekaanisesti sen V6-moottori on identtinen C 400 Cabrioletin kanssa, mutta Mercedes-AMG:n urheilupakoputkisto ja tehot 390-hevosvoimaan kohottava ohjelmisto tekevät ihmeitä äänimaailmalle. Täyskaasulla moottori murisee uhmakkaasti ja moottorijarrutukset aloitetaan terävin paukkein. Suorassa äänivertailussa V8-voimin liikkuva C 63 varmasti vetäisi pikkuveljensä kalpeaksi, mutta ilman tietoa ei parempaa kehtaa toivoa.Mercedes-AMG on onnistunut tunnelmanmuutoksessa. C 43 tuntuu pienemmältä, kevyemmältä ja huomattavasti C 400 Cabrioletia urheilullisemmalta autolta. Jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet suorituskykyluokka huomioiden hienosti, mutta pyöräntuennan jämäkkyyden aistii terävissä poikittaissaumoissa.Mallipäivityksessä uudistuneen tietoviihdejärjestelmän uumenista löytyy mm. ajanottojärjestelmä, joka tuntee Span ja Nürburgringin kaltaiset radat.C 43 4Matic Coupé on makea laite ajaa saksalaisen maaseudun vauhdikkaita teitä. Vasta äärirajoilla hieman epätarkaksi menevästä käytöksestä aistii, ettei alle ole koko Mercedes-AMG:n tietotaito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiseksi paras sittenkin paras?Silti Mercedes-AMG C 43 saattaa Suomessa olla malliston unelmapäätä tavoittelevalle paras valinta: nelivetoisena siitä nauttii ympäri vuoden, ja sen suorituskykytaso soveltuu C 63-mallia paremmin maamme nopeustasoon. Uudistettua mallia ei vielä ole kaksiovisena hinnoiteltu Suomeen, mutta C 43 sedanin lähtöhinta asettuu 85 580 euroon. Toki päälle kannattaa investoida AMG-urheiluistuimet ja AMG-pakoputkisto ja muuta pientä. Silti hintaa voi pitää varsin kohtuullisena rankasti autoverotetuksi, lähes 400-hevosvoimaiseksi nelivetosportiksi. Ja toki auton saa myös kätevästi farmarina.C 43 -sarjan moottoreita ei kasata käsityönä, mutta haittaako se?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous