14.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erilaisia unelmia – Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet ja Mercedes-AMG C 43 Coupé 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallistosta löytyy kaikkea perusdieselistä unelmaluokan ensirappusille. Ajoimme Mercedes-Benz C 400 Cabrioletin ja Mercedes-AMG C 43 Coupén. Matala V6:n murina sekoittuu hentoon tuulenvireeseen, kun avo-Mercedes matkaa Moselin jokilaakson kukkuloilla. Hillityn punaiseen nahkaan verhotun valkoisen avoauton etenemisessä on arvokkuutta. Näkymä sopisi mainiosti elokuvan aloituskohtaukseen. Välillä tahtoo unohtaa, että unelmaluokan menopeli on rakennettu samalle perusrakenteelle, kuin puolisen tuntia aiemmin vaihtopaikalle jätetty C 200 sedan – hieno auto sekin, mutta tietysti huomattavasti avoautoa arkisempi. Mercedes-Benzin C-sarjan mallipäivityksen yhteydessä tarjoutui mainio tilaisuus kokeilla laajan malliston edustajia laidasta laitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisaa unelmaa Kangaskattoinen kuusisylinterinen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet edustaa malliston leppoisinta päätä. Hyvän mielen kruiseri liikkuu eleettömän vaivattomasti mutkaisia saksalaisteitä. Ohjauspyörän takaa auton tunnistaa toki C-sarjan edustajaksi: ajoasento, hallintalaitteet ja kojelaudan suunnittelu ovat arkisemmista malleista tuttuja, mutta ylellinen varustelu ja tietysti katon puuttuminen kohottavat tunnelmaa. Taajamanopeuksissa kesästä voi nauttia ikkunat alhaalla, ja vauhdin kasvaessa pyörteet pysyvät kurissa takaistuinten takaa nousevalla tuulisuojalla ja tuulilasin karmista nousevalla siivellä. Parhaimmillaan auto onkin kauniilla mutkateillä ja taajamissa lipuessa. Toki 333-hevosvoimaisen moottorin voimavarat riittävät tarvittaessa ripeäänkin liikehdintään, ja vaikka alusta kantaakin 1 805 kilon omamassan varsin hyvin, alkaa aggressiivisemmassa ajossa avomuunnoksen lisäpaino kasvaa. Mallipäivityksen tärkeintä antia ovat Cabrioletissakin uudistettu moottorivalikoima. Moottoreista ja muista uudistuksista voit lukea lisää C 200 -sedanin koeajosta. Tehojen puolesta jo C 200 -perusmallikin tarjonnee miellyttävän vaivattoman avoautokokemuksen, mutta nelisylinterinen voimanlähde tuskin tuottaa samaa mielihyvää, jota kuutosmoottorin sivistyneisyys tarjoaa. Vai sittenkin Mercedes-AMG? Räväkämpää menoa kaipaavalle malliston kohokohdat löytyvät Mercedes-AMG:n puolelta. C-sarjaa tarjotaan kolmena versiona, nyt 390-hevosvoimaan päivitettynä C 43 4Maticina ja täyslaidallisen voimaa takarenkaille tarjoavana C 63 (476 hv) ja C 63 S:nä (510 hv). Ensikoeajoissa ajettavana oli V6-moottorinen Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé. Vaikka kyse onkin ”siitä halvemmasta AMG-mallista”, ei C 43 -sarjaa kannata ylenkatsoa. Autosta ehkä puuttuvat 63-versioiden upean leveät lokasuojat, mutta silti grafiitinharmaaseen sävyyn maalattu coupé näyttää sopivan menevältä. Toki tunnelmaa piristävät lisävarusteiset urheiluistuimet ja ohjauspyörän osittainen viimeistely mikrokuidulla. Äänet tekevät auton Ehkä hätkähdyttävin piirre C 43 Coupéssa on auton äänimaailma: mekaanisesti sen V6-moottori on identtinen C 400 Cabrioletin kanssa, mutta Mercedes-AMG:n urheilupakoputkisto ja tehot 390-hevosvoimaan kohottava ohjelmisto tekevät ihmeitä äänimaailmalle. Täyskaasulla moottori murisee uhmakkaasti ja moottorijarrutukset aloitetaan terävin paukkein. Suorassa äänivertailussa V8-voimin liikkuva C 63 varmasti vetäisi pikkuveljensä kalpeaksi, mutta ilman tietoa ei parempaa kehtaa toivoa. Mercedes-AMG on onnistunut tunnelmanmuutoksessa. C 43 tuntuu pienemmältä, kevyemmältä ja huomattavasti C 400 Cabrioletia urheilullisemmalta autolta. Jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet suorituskykyluokka huomioiden hienosti, mutta pyöräntuennan jämäkkyyden aistii terävissä poikittaissaumoissa. Mallipäivityksessä uudistuneen tietoviihdejärjestelmän uumenista löytyy mm. ajanottojärjestelmä, joka tuntee Span ja Nürburgringin kaltaiset radat. C 43 4Matic Coupé on makea laite ajaa saksalaisen maaseudun vauhdikkaita teitä. Vasta äärirajoilla hieman epätarkaksi menevästä käytöksestä aistii, ettei alle ole koko Mercedes-AMG:n tietotaito. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toiseksi paras sittenkin paras? Silti Mercedes-AMG C 43 saattaa Suomessa olla malliston unelmapäätä tavoittelevalle paras valinta: nelivetoisena siitä nauttii ympäri vuoden, ja sen suorituskykytaso soveltuu C 63-mallia paremmin maamme nopeustasoon. Uudistettua mallia ei vielä ole kaksiovisena hinnoiteltu Suomeen, mutta C 43 sedanin lähtöhinta asettuu 85 580 euroon. Toki päälle kannattaa investoida AMG-urheiluistuimet ja AMG-pakoputkisto ja muuta pientä. Silti hintaa voi pitää varsin kohtuullisena rankasti autoverotetuksi, lähes 400-hevosvoimaiseksi nelivetosportiksi. Ja toki auton saa myös kätevästi farmarina. C 43 -sarjan moottoreita ei kasata käsityönä, mutta haittaako se? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe