14.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erilaisia unelmia – Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet ja Mercedes-AMG C 43 Coupé 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallistosta löytyy kaikkea perusdieselistä unelmaluokan ensirappusille. Ajoimme Mercedes-Benz C 400 Cabrioletin ja Mercedes-AMG C 43 Coupén. Matala V6:n murina sekoittuu hentoon tuulenvireeseen, kun avo-Mercedes matkaa Moselin jokilaakson kukkuloilla. Hillityn punaiseen nahkaan verhotun valkoisen avoauton etenemisessä on arvokkuutta. Näkymä sopisi mainiosti elokuvan aloituskohtaukseen.Välillä tahtoo unohtaa, että unelmaluokan menopeli on rakennettu samalle perusrakenteelle, kuin puolisen tuntia aiemmin vaihtopaikalle jätetty C 200 sedan – hieno auto sekin, mutta tietysti huomattavasti avoautoa arkisempi. Mercedes-Benzin C-sarjan mallipäivityksen yhteydessä tarjoutui mainio tilaisuus kokeilla laajan malliston edustajia laidasta laitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa unelmaaKangaskattoinen kuusisylinterinen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet edustaa malliston leppoisinta päätä. Hyvän mielen kruiseri liikkuu eleettömän vaivattomasti mutkaisia saksalaisteitä. Ohjauspyörän takaa auton tunnistaa toki C-sarjan edustajaksi: ajoasento, hallintalaitteet ja kojelaudan suunnittelu ovat arkisemmista malleista tuttuja, mutta ylellinen varustelu ja tietysti katon puuttuminen kohottavat tunnelmaa.Taajamanopeuksissa kesästä voi nauttia ikkunat alhaalla, ja vauhdin kasvaessa pyörteet pysyvät kurissa takaistuinten takaa nousevalla tuulisuojalla ja tuulilasin karmista nousevalla siivellä.Parhaimmillaan auto onkin kauniilla mutkateillä ja taajamissa lipuessa. Toki 333-hevosvoimaisen moottorin voimavarat riittävät tarvittaessa ripeäänkin liikehdintään, ja vaikka alusta kantaakin 1 805 kilon omamassan varsin hyvin, alkaa aggressiivisemmassa ajossa avomuunnoksen lisäpaino kasvaa.Mallipäivityksen tärkeintä antia ovat Cabrioletissakin uudistettu moottorivalikoima. Moottoreista ja muista uudistuksista voit lukea lisää C 200 -sedanin koeajosta.Tehojen puolesta jo C 200 -perusmallikin tarjonnee miellyttävän vaivattoman avoautokokemuksen, mutta nelisylinterinen voimanlähde tuskin tuottaa samaa mielihyvää, jota kuutosmoottorin sivistyneisyys tarjoaa.Vai sittenkin Mercedes-AMG?Räväkämpää menoa kaipaavalle malliston kohokohdat löytyvät Mercedes-AMG:n puolelta. C-sarjaa tarjotaan kolmena versiona, nyt 390-hevosvoimaan päivitettynä C 43 4Maticina ja täyslaidallisen voimaa takarenkaille tarjoavana C 63 (476 hv) ja C 63 S:nä (510 hv).Ensikoeajoissa ajettavana oli V6-moottorinen Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé. Vaikka kyse onkin ”siitä halvemmasta AMG-mallista”, ei C 43 -sarjaa kannata ylenkatsoa. Autosta ehkä puuttuvat 63-versioiden upean leveät lokasuojat, mutta silti grafiitinharmaaseen sävyyn maalattu coupé näyttää sopivan menevältä. Toki tunnelmaa piristävät lisävarusteiset urheiluistuimet ja ohjauspyörän osittainen viimeistely mikrokuidulla.Äänet tekevät autonEhkä hätkähdyttävin piirre C 43 Coupéssa on auton äänimaailma: mekaanisesti sen V6-moottori on identtinen C 400 Cabrioletin kanssa, mutta Mercedes-AMG:n urheilupakoputkisto ja tehot 390-hevosvoimaan kohottava ohjelmisto tekevät ihmeitä äänimaailmalle. Täyskaasulla moottori murisee uhmakkaasti ja moottorijarrutukset aloitetaan terävin paukkein. Suorassa äänivertailussa V8-voimin liikkuva C 63 varmasti vetäisi pikkuveljensä kalpeaksi, mutta ilman tietoa ei parempaa kehtaa toivoa.Mercedes-AMG on onnistunut tunnelmanmuutoksessa. C 43 tuntuu pienemmältä, kevyemmältä ja huomattavasti C 400 Cabrioletia urheilullisemmalta autolta. Jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet suorituskykyluokka huomioiden hienosti, mutta pyöräntuennan jämäkkyyden aistii terävissä poikittaissaumoissa.Mallipäivityksessä uudistuneen tietoviihdejärjestelmän uumenista löytyy mm. ajanottojärjestelmä, joka tuntee Span ja Nürburgringin kaltaiset radat.C 43 4Matic Coupé on makea laite ajaa saksalaisen maaseudun vauhdikkaita teitä. Vasta äärirajoilla hieman epätarkaksi menevästä käytöksestä aistii, ettei alle ole koko Mercedes-AMG:n tietotaito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiseksi paras sittenkin paras?Silti Mercedes-AMG C 43 saattaa Suomessa olla malliston unelmapäätä tavoittelevalle paras valinta: nelivetoisena siitä nauttii ympäri vuoden, ja sen suorituskykytaso soveltuu C 63-mallia paremmin maamme nopeustasoon. Uudistettua mallia ei vielä ole kaksiovisena hinnoiteltu Suomeen, mutta C 43 sedanin lähtöhinta asettuu 85 580 euroon. Toki päälle kannattaa investoida AMG-urheiluistuimet ja AMG-pakoputkisto ja muuta pientä. Silti hintaa voi pitää varsin kohtuullisena rankasti autoverotetuksi, lähes 400-hevosvoimaiseksi nelivetosportiksi. Ja toki auton saa myös kätevästi farmarina.C 43 -sarjan moottoreita ei kasata käsityönä, mutta haittaako se?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija