2.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: etuveto ensin – Volkswagen Crafter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Crafter -sukupolvi on aiempaa kyvykkäämpi. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus, kuskin paikka, suorituskyky, automaatti, viimeistely. Huonoa: rengasmelu, hidas lämpenemään. Volkswagen Crafter on uudistunut perusteellisesti. Samalla se on palannut tehtaan omaksi malliksi, kaksi edeltäjämallia oli tehty yhteistyössä Daimler-Benzin kanssa Sprinterin sisaruksena. Uutena yhteistyönä samaa autoa saa kohta myös MAN TGE:nä, ensimmäistä kertaa B-kortilla voi ajaa MAN:ia. Valmistus on siirtynyt Saksasta Puolaan Wrzesniaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme vetotapaaCrafterin uusiutumista hallitsee etuvetoon siirtyminen merkittävässä osassa mallistoa, varsinkin kun myynti alkoi etuvetoversioilla. Uusi sukupolvi tullaan muistamaan etuvetoisena erotuksena vanhasta takavetomallista. Takaveto jää silti vaihtoehdoksi raskaamman pään malleihin. Luultavasti tuttu 4motion-neliveto osoittautuu toiseksi halutuimmaksi vetotavaksi etuvedon jälkeen. Kaikkiin vetotapoihin on yhdistettävissä kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehtona.Etuvetoon siirtyminen laskee kuormatilan lattiaa kymmenen senttiä takavetomalliin verrattuna. Lastauskorkeus laskee 56 senttiin ja seisomakorkeus kasvaa parhaimmillaan 2,2 metriin. Etuveto on kevyempi, päästöiltään alhaisempi ja ennen kaikkea merkittävästi halvempi. Takavedon vahvuuksiksi jäävät parempi vetopito raskailla kuormilla ja pienempi kääntöympyrä.Laaja mallistoVersioita löytyy varmasti joka lähtöön, umpikoreja on kolmea pituutta ja kolmea korkeutta, tilavuus 10–18 kuutiota. Alustamallin saa joko lyhytohjaamoisena lähes viisimetrisellä lavalla tai pitkällä seitsenpaikkaisella ohjaamolla. Maahantuontiohjelmassa ainakin aluksi umpikoriset autot rekisteröidään pakettiautoiksi joko 3000 tai 3500 kg kokonaispainolle, alustamalleja saa myös viisitonnisena kuorma-autona.Crafterin kaikki moottorit ovat kaksilitraisia dieseleitä, tehoversioita on neljä. Kaksi tehokkainta (140 ja 177 hv) ovat tarjolla kaikkien vetotapojen kanssa, mutta perusmoottorien tehot eroavat etuvetoisessa (102 hv) ja takavetoisessa (122 hv). Etu- ja nelivetoisessa mallissa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin. Ajossa ollut tehokkain moottori vakuutti roimalla suorituskyvyllään. Se on kuitenkin nurkka-ajossa surkea lämpenemään, pakkasilla lisälämmitintä joutuu käyttämään jatkuvasti.Kuljettajalla lokoisat olotKuljettajan paikka on muuttunut kaikkein eniten, nyt ohjaamo ei enää mukaile Sprinteriä. Vähän kasarinostalgiaakin on mukana, jyhkeä suoralinjainen kojelauta tuo mieleen alkuperäisen LT:n. Leveys vaatii vähän kurottelua, mutta useimpia toimintoja voi käyttää myös ratin puolista. Tilaa on pitkällekin kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin tukevasti muotoiltu. Ohjaamoon kulku on helppoa. Säilytystiloja on peruslokeroiden lisäksi katon rajassa, kojelaudan päällä ja istuimien alla. Ovikoteloitakin on useammalla tasolla. Vakiovarustetaso on tavanomainen, mutta lisävarusteluvaihtoehtoja on runsaasti. Henkilöautoista tutut tutkat ja elektroniset avustimet ovat tulleet tarjolle tavara-autoihinkin sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen myötä. Saatavana on niin mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäysvaroitin hätäjarrutuksella kuin myös perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Toki myös viihdejärjestelmä on päivitetty nettiaikaan sekä hyöty- että huvimielessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo ajettavuusCrafterin ajettavuus on kunnossa, niin helposti se kotiutuu niin pitkille taipaleille kuin kaupunkisukkulointiinkin. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on henkilöautoissa kerättyjen kokemusten myötä kerralla saatu tarkka ja tunnokas. Nopeampikin se voisi olla laiskalle pyörittelijälle. Jousitus on tyhjänä tietysti turhan topakka, mutta paranee kuorman kasvaessa mukavaksi ja kantavaksi.Äänitaso on vaimea, mutta renkaiden jyrinää soisi kuuluvan vielä vähemmän. Syyhän ei edes ole autossa, vaan nastojen karseaan kuntoon rouhimissa teissämme. Kulutus pysyy kevyellä kuormalla helposti alle kymmenen litran, se on kelpo lukema pääkaupunkiseudun talvessa. Volkswagen Crafter nousee eittämättä luokan parhaaksi ominaisuuksiltaan, ilo voi tosin jäädä lyhytaikaiseksi uuden Sprinterin saapuessa kesäksi.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.volkswagen-hyotyautot.fi/crafter-umpipakettiauto Volkswagen Crafter 35 2.0TDI Hinta alkaen 35 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous