2.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: etuveto ensin – Volkswagen Crafter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Crafter -sukupolvi on aiempaa kyvykkäämpi. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus, kuskin paikka, suorituskyky, automaatti, viimeistely. Huonoa: rengasmelu, hidas lämpenemään. Volkswagen Crafter on uudistunut perusteellisesti. Samalla se on palannut tehtaan omaksi malliksi, kaksi edeltäjämallia oli tehty yhteistyössä Daimler-Benzin kanssa Sprinterin sisaruksena. Uutena yhteistyönä samaa autoa saa kohta myös MAN TGE:nä, ensimmäistä kertaa B-kortilla voi ajaa MAN:ia. Valmistus on siirtynyt Saksasta Puolaan Wrzesniaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme vetotapaaCrafterin uusiutumista hallitsee etuvetoon siirtyminen merkittävässä osassa mallistoa, varsinkin kun myynti alkoi etuvetoversioilla. Uusi sukupolvi tullaan muistamaan etuvetoisena erotuksena vanhasta takavetomallista. Takaveto jää silti vaihtoehdoksi raskaamman pään malleihin. Luultavasti tuttu 4motion-neliveto osoittautuu toiseksi halutuimmaksi vetotavaksi etuvedon jälkeen. Kaikkiin vetotapoihin on yhdistettävissä kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehtona.Etuvetoon siirtyminen laskee kuormatilan lattiaa kymmenen senttiä takavetomalliin verrattuna. Lastauskorkeus laskee 56 senttiin ja seisomakorkeus kasvaa parhaimmillaan 2,2 metriin. Etuveto on kevyempi, päästöiltään alhaisempi ja ennen kaikkea merkittävästi halvempi. Takavedon vahvuuksiksi jäävät parempi vetopito raskailla kuormilla ja pienempi kääntöympyrä.Laaja mallistoVersioita löytyy varmasti joka lähtöön, umpikoreja on kolmea pituutta ja kolmea korkeutta, tilavuus 10–18 kuutiota. Alustamallin saa joko lyhytohjaamoisena lähes viisimetrisellä lavalla tai pitkällä seitsenpaikkaisella ohjaamolla. Maahantuontiohjelmassa ainakin aluksi umpikoriset autot rekisteröidään pakettiautoiksi joko 3000 tai 3500 kg kokonaispainolle, alustamalleja saa myös viisitonnisena kuorma-autona.Crafterin kaikki moottorit ovat kaksilitraisia dieseleitä, tehoversioita on neljä. Kaksi tehokkainta (140 ja 177 hv) ovat tarjolla kaikkien vetotapojen kanssa, mutta perusmoottorien tehot eroavat etuvetoisessa (102 hv) ja takavetoisessa (122 hv). Etu- ja nelivetoisessa mallissa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin. Ajossa ollut tehokkain moottori vakuutti roimalla suorituskyvyllään. Se on kuitenkin nurkka-ajossa surkea lämpenemään, pakkasilla lisälämmitintä joutuu käyttämään jatkuvasti.Kuljettajalla lokoisat olotKuljettajan paikka on muuttunut kaikkein eniten, nyt ohjaamo ei enää mukaile Sprinteriä. Vähän kasarinostalgiaakin on mukana, jyhkeä suoralinjainen kojelauta tuo mieleen alkuperäisen LT:n. Leveys vaatii vähän kurottelua, mutta useimpia toimintoja voi käyttää myös ratin puolista. Tilaa on pitkällekin kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin tukevasti muotoiltu. Ohjaamoon kulku on helppoa. Säilytystiloja on peruslokeroiden lisäksi katon rajassa, kojelaudan päällä ja istuimien alla. Ovikoteloitakin on useammalla tasolla. Vakiovarustetaso on tavanomainen, mutta lisävarusteluvaihtoehtoja on runsaasti. Henkilöautoista tutut tutkat ja elektroniset avustimet ovat tulleet tarjolle tavara-autoihinkin sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen myötä. Saatavana on niin mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäysvaroitin hätäjarrutuksella kuin myös perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Toki myös viihdejärjestelmä on päivitetty nettiaikaan sekä hyöty- että huvimielessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo ajettavuusCrafterin ajettavuus on kunnossa, niin helposti se kotiutuu niin pitkille taipaleille kuin kaupunkisukkulointiinkin. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on henkilöautoissa kerättyjen kokemusten myötä kerralla saatu tarkka ja tunnokas. Nopeampikin se voisi olla laiskalle pyörittelijälle. Jousitus on tyhjänä tietysti turhan topakka, mutta paranee kuorman kasvaessa mukavaksi ja kantavaksi.Äänitaso on vaimea, mutta renkaiden jyrinää soisi kuuluvan vielä vähemmän. Syyhän ei edes ole autossa, vaan nastojen karseaan kuntoon rouhimissa teissämme. Kulutus pysyy kevyellä kuormalla helposti alle kymmenen litran, se on kelpo lukema pääkaupunkiseudun talvessa. Volkswagen Crafter nousee eittämättä luokan parhaaksi ominaisuuksiltaan, ilo voi tosin jäädä lyhytaikaiseksi uuden Sprinterin saapuessa kesäksi.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.volkswagen-hyotyautot.fi/crafter-umpipakettiauto Volkswagen Crafter 35 2.0TDI Hinta alkaen 35 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?