18.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: farkkumuodin huipulla – Peugeot 508 SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Upeasti uudistunut Peugeot 508 ei hylkää farmarikoria edes toisessa mallipolvessa. Hyvää: tyyli, tila, tunne. Huonoa: tyyli nipistää tilaa, GTi:n houkutus. Toisen polven Peugeot 508 SW tarjoaa 530-litraisen tavaratilan, joka on 30 litraa edeltänyttä farmaria pienempi, mikä taas johtuu kaksi senttimetriä lyhyemmästä kokonaispituudesta. Mittasuhteita on viilattu myös madaltamalla kattolinjaa lähes kuudella senttimetrillä.Sedan-malliseen 508:aan verrattuna korin takaosaa on venytetty maltillisesti, joten porrasperää syvempi tavaratila on saavutettu neljä senttimetriä pidemmällä autolla. Farmarin pysty takaluukku helpottaa lastaamista myös lastauskorkeuden osalta. Takaistuimet kääntämällä tarjolla on 1 780 litraa lähes tasapohjaista kantokykyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes taksimitoissa508 SW säilyttää sedanin karmittomilla ikkunoilla varustetut ovet. Takaovien takaa paljastuu kuitenkin iloinen yllätys, sillä farkun suorana jatkuva kattolinja korjaa myös takaistuinten pääntilaa. Mallipituisten kannattaa olla edelleen tarkkana, mutta keskimittaisille aikuisille 508 SW lähentelee jo taksikelpoisen takapenkin tiloja.Farmari säilyttää sedanin pyöräntuennan lähes sellaisenaan: ainoat säädöt koskevat muuttunutta peräylitystä ja painopistettä. Saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus, joka muuttaa kulkua ajotilan mukaan havaittavasti, joskin miedosti.508 SW liikkuu kuitenkin sopivalla tasapainolla leppoisuutta ja terävyyttä, mistä suurin kiitos kuuluu lähes saumattomasti toimivalle EAT8-automaattivaihteistolle. Hyvän äänieristyksen ja nöyrän vaihteiston ansiosta käytettävällä polttoaineella on merkittävää vaikutusta vasta tankattaessa.Menneestä tulevaanMuilta osin SW on tuttu 508. Konepellistä löytyvä mallimerkintä muistuttaa ikonisesta 504:stä, ja takalasin alareunan tekstillä Peugeot kokeilee siirtymistä kahden logon kerhoon.Keulan pystysuorat valot on nimetty leijonan kulmahampaiksi, ja komeat takavalot on saatu istutettua huomaamattomin saumoin myös farmarin takaluukkuun. Sisustassa materiaalivalinnat istuimista koristelistoihin kohottavat 508:n perusharmauden yläpuolelle.Matkustamoa hallitsee merkin tuttu i-Cockpit, joten näyttävästi animoitu digimittaristo näkyy pienikokoisen ohjauspyörän yli. Ohjauspyörän koko on lopulta makuasia, mutta käytännössä siihen tottuu nopeasti. Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmä on tuttu valmistajan muista malleista, mutta Peugeotin pianonäppäimet ovat esimerkiksi Citroënin hipaisukytkimiä tyylikkäämpi ja miellyttävämpi ratkaisu toiminnosta toiseen loikkaamiseksi.Peugeotilla arvioidaan, että SW kaappaa koko 508-mallistosta peräti 60 prosentin markkinaosuuden, joten usko D-segmentin farmariin on edelleen vahva. Farmari onkin suunniteltu sulattavan erityisesti työsuhdeautoilijoiden sydämiä. Tällaisella tyylin ja tarkoituksen yhdistelmällä sen luulisi onnistuvan.Suomeen 508 SW saapuu kesän kuukausina. Hinnat varmistuvat jo keväällä. Moottorivalikoima laajenee myöhemmin mielenkiintoisella lataushybridillä, joka ei nipistä 508:n tavaratilaa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.peugeot.fi/508 Peugeot 508 SW Puretech 180 S&S EAT8 GT Line Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4790 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 00 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti