18.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: farkkumuodin huipulla – Peugeot 508 SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Upeasti uudistunut Peugeot 508 ei hylkää farmarikoria edes toisessa mallipolvessa. Hyvää: tyyli, tila, tunne. Huonoa: tyyli nipistää tilaa, GTi:n houkutus. Toisen polven Peugeot 508 SW tarjoaa 530-litraisen tavaratilan, joka on 30 litraa edeltänyttä farmaria pienempi, mikä taas johtuu kaksi senttimetriä lyhyemmästä kokonaispituudesta. Mittasuhteita on viilattu myös madaltamalla kattolinjaa lähes kuudella senttimetrillä.Sedan-malliseen 508:aan verrattuna korin takaosaa on venytetty maltillisesti, joten porrasperää syvempi tavaratila on saavutettu neljä senttimetriä pidemmällä autolla. Farmarin pysty takaluukku helpottaa lastaamista myös lastauskorkeuden osalta. Takaistuimet kääntämällä tarjolla on 1 780 litraa lähes tasapohjaista kantokykyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes taksimitoissa508 SW säilyttää sedanin karmittomilla ikkunoilla varustetut ovet. Takaovien takaa paljastuu kuitenkin iloinen yllätys, sillä farkun suorana jatkuva kattolinja korjaa myös takaistuinten pääntilaa. Mallipituisten kannattaa olla edelleen tarkkana, mutta keskimittaisille aikuisille 508 SW lähentelee jo taksikelpoisen takapenkin tiloja.Farmari säilyttää sedanin pyöräntuennan lähes sellaisenaan: ainoat säädöt koskevat muuttunutta peräylitystä ja painopistettä. Saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus, joka muuttaa kulkua ajotilan mukaan havaittavasti, joskin miedosti.508 SW liikkuu kuitenkin sopivalla tasapainolla leppoisuutta ja terävyyttä, mistä suurin kiitos kuuluu lähes saumattomasti toimivalle EAT8-automaattivaihteistolle. Hyvän äänieristyksen ja nöyrän vaihteiston ansiosta käytettävällä polttoaineella on merkittävää vaikutusta vasta tankattaessa.Menneestä tulevaanMuilta osin SW on tuttu 508. Konepellistä löytyvä mallimerkintä muistuttaa ikonisesta 504:stä, ja takalasin alareunan tekstillä Peugeot kokeilee siirtymistä kahden logon kerhoon.Keulan pystysuorat valot on nimetty leijonan kulmahampaiksi, ja komeat takavalot on saatu istutettua huomaamattomin saumoin myös farmarin takaluukkuun. Sisustassa materiaalivalinnat istuimista koristelistoihin kohottavat 508:n perusharmauden yläpuolelle.Matkustamoa hallitsee merkin tuttu i-Cockpit, joten näyttävästi animoitu digimittaristo näkyy pienikokoisen ohjauspyörän yli. Ohjauspyörän koko on lopulta makuasia, mutta käytännössä siihen tottuu nopeasti. Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmä on tuttu valmistajan muista malleista, mutta Peugeotin pianonäppäimet ovat esimerkiksi Citroënin hipaisukytkimiä tyylikkäämpi ja miellyttävämpi ratkaisu toiminnosta toiseen loikkaamiseksi.Peugeotilla arvioidaan, että SW kaappaa koko 508-mallistosta peräti 60 prosentin markkinaosuuden, joten usko D-segmentin farmariin on edelleen vahva. Farmari onkin suunniteltu sulattavan erityisesti työsuhdeautoilijoiden sydämiä. Tällaisella tyylin ja tarkoituksen yhdistelmällä sen luulisi onnistuvan.Suomeen 508 SW saapuu kesän kuukausina. Hinnat varmistuvat jo keväällä. Moottorivalikoima laajenee myöhemmin mielenkiintoisella lataushybridillä, joka ei nipistä 508:n tavaratilaa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.peugeot.fi/508 Peugeot 508 SW Puretech 180 S&S EAT8 GT Line Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4790 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 00 Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta