18.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 3+1 = neljäs ovi lisää käytettävyyttä, ja tyyli säilyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköisen Fiat 500:n erikoinen 3+1 -mallimerkintä pitää sisällään lisäoven helpottamaan takapenkille kulkemista. Takatilat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdasta on. Hyvää: tyylikkyys, apuoven tuoma käytännöllisyys. Huonoa: edelleen vain kahdelle aikuiselle. Fiat 500 3+1 -mallin lisäovi on toteutettu näppärästi, eikä muutos pilaa viisisatasen tyylikästä ulkonäköä. Turvallisuussyystä oikealle sivulle sijoitettu lisäovi aukeaa vasta varsinaisen eli isomman oven aukaisun jälkeen. Turvavyö seuraa oven mukana, ja jää hieman tielle.Takapenkille kapuaminen edellyttää etupenkin kallistamista, kun sinne kiipeää täyskokoinen perheenisä. Aikuinen ei takapenkillä mielellään matkusta kuin lyhyitä matkoja. Sinne sopivatkin paremmin notkeat nuoret ja tietysti pienemmät lapset. Lyhyillä takamatkustajilla myös näkyvyys on rajallinen. Takapenkillä istutaan ryhdikkäästi kahdessa poterossa. Reisituki jää vaatimattomaksi.Takapenkin selkänoja kääntyy kahdessa osassa, ja laajennettuna tavaratila kasvaa 550 litraan. Hilpeä yksityiskohta on hattuhylly, joka on varmasti autohistorian pienin. Lisäovi helpottaa mukavasti kauppakassien sijoittamista takapenkille, mikä on arkea helpottava ominaisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdelle nautiskelijalleIkoninen Fiat 500 jalostuu maukkaammaksi varustetasojen myötä. Koeajettu La Prima -versio on erityisen herkullinen. Ohjaamossa on jopa ylellinen tunnelma, jota vahvistavat valkoinen kierrätysnahkaverhoilu ja lukuisat mukavuusvarusteet. Turvavarusteet käsittävät muun muassa kaistavahdin sekä katvealuevaroittimet. Vakionopeudensäädinkin on varustettu mukavasti tutkalla.Myös suorituskyky on riittävä. Valmistaja lupaa kiihtyvyyttä 0–100 km/h 9 sekuntia, ja sähkömoottorin täysin portaaton kiihtyvyys tuntuu aina hyvältä. Ajomukavuutta alentaa kohtalainen rengasmelu, joka kantautuu kuuluvasti takarenkaista.Etumatkustajien tilat ovat riittävät ja hallintalaitteet selkeät. Vaihdevipua ei ole, vaan ajosuunta valitaan simppelisti painonapeilla. Ovet avataan myös sisältä nappia painamalla, mikä tuntui jo turhalta kikkailulta. Kallis design-esineKoeajettu 500 3+1 La Prima 118 hv 42 kWh on malliston toiseksi kallein. Valtion hankintatuesta huolimatta hintalapussa seisoo 37 390 euroa. Se on paljon rahaa pienestä sähköautosta. Hyvä ominaisuus on 42 kWh:n akku, jolla yhdistettyä WLTP-toimintamatkaa kertyy 320 kilometriä. Pikalatauksessa akkua voi ladata 85 kilowatin teholla.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500 La Prima 3+1 118 hv 42 kWh Hinta alkaen 39 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 87 kW (118 hv) Vääntö 220 Nm Vääntö 220 Nm Akku Akku brutto/netto: 42 kWh / 37,3 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 85 kW. Toimintamatka 305 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 14–14,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3632 mm, leveys 1683 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2322 mm Tavaratila: 185–550 l Omamassa: 1395 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan