18.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 3+1 = neljäs ovi lisää käytettävyyttä, ja tyyli säilyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköisen Fiat 500:n erikoinen 3+1 -mallimerkintä pitää sisällään lisäoven helpottamaan takapenkille kulkemista. Takatilat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdasta on. Hyvää: tyylikkyys, apuoven tuoma käytännöllisyys. Huonoa: edelleen vain kahdelle aikuiselle. Fiat 500 3+1 -mallin lisäovi on toteutettu näppärästi, eikä muutos pilaa viisisatasen tyylikästä ulkonäköä. Turvallisuussyystä oikealle sivulle sijoitettu lisäovi aukeaa vasta varsinaisen eli isomman oven aukaisun jälkeen. Turvavyö seuraa oven mukana, ja jää hieman tielle.Takapenkille kapuaminen edellyttää etupenkin kallistamista, kun sinne kiipeää täyskokoinen perheenisä. Aikuinen ei takapenkillä mielellään matkusta kuin lyhyitä matkoja. Sinne sopivatkin paremmin notkeat nuoret ja tietysti pienemmät lapset. Lyhyillä takamatkustajilla myös näkyvyys on rajallinen. Takapenkillä istutaan ryhdikkäästi kahdessa poterossa. Reisituki jää vaatimattomaksi.Takapenkin selkänoja kääntyy kahdessa osassa, ja laajennettuna tavaratila kasvaa 550 litraan. Hilpeä yksityiskohta on hattuhylly, joka on varmasti autohistorian pienin. Lisäovi helpottaa mukavasti kauppakassien sijoittamista takapenkille, mikä on arkea helpottava ominaisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdelle nautiskelijalleIkoninen Fiat 500 jalostuu maukkaammaksi varustetasojen myötä. Koeajettu La Prima -versio on erityisen herkullinen. Ohjaamossa on jopa ylellinen tunnelma, jota vahvistavat valkoinen kierrätysnahkaverhoilu ja lukuisat mukavuusvarusteet. Turvavarusteet käsittävät muun muassa kaistavahdin sekä katvealuevaroittimet. Vakionopeudensäädinkin on varustettu mukavasti tutkalla.Myös suorituskyky on riittävä. Valmistaja lupaa kiihtyvyyttä 0–100 km/h 9 sekuntia, ja sähkömoottorin täysin portaaton kiihtyvyys tuntuu aina hyvältä. Ajomukavuutta alentaa kohtalainen rengasmelu, joka kantautuu kuuluvasti takarenkaista.Etumatkustajien tilat ovat riittävät ja hallintalaitteet selkeät. Vaihdevipua ei ole, vaan ajosuunta valitaan simppelisti painonapeilla. Ovet avataan myös sisältä nappia painamalla, mikä tuntui jo turhalta kikkailulta. Kallis design-esineKoeajettu 500 3+1 La Prima 118 hv 42 kWh on malliston toiseksi kallein. Valtion hankintatuesta huolimatta hintalapussa seisoo 37 390 euroa. Se on paljon rahaa pienestä sähköautosta. Hyvä ominaisuus on 42 kWh:n akku, jolla yhdistettyä WLTP-toimintamatkaa kertyy 320 kilometriä. Pikalatauksessa akkua voi ladata 85 kilowatin teholla.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500 La Prima 3+1 118 hv 42 kWh Hinta alkaen 39 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 87 kW (118 hv) Vääntö 220 Nm Vääntö 220 Nm Akku Akku brutto/netto: 42 kWh / 37,3 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 85 kW. Toimintamatka 305 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 14–14,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3632 mm, leveys 1683 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2322 mm Tavaratila: 185–550 l Omamassa: 1395 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster