18.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 3+1 = neljäs ovi lisää käytettävyyttä, ja tyyli säilyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköisen Fiat 500:n erikoinen 3+1 -mallimerkintä pitää sisällään lisäoven helpottamaan takapenkille kulkemista. Takatilat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdasta on. Hyvää: tyylikkyys, apuoven tuoma käytännöllisyys. Huonoa: edelleen vain kahdelle aikuiselle. Fiat 500 3+1 -mallin lisäovi on toteutettu näppärästi, eikä muutos pilaa viisisatasen tyylikästä ulkonäköä. Turvallisuussyystä oikealle sivulle sijoitettu lisäovi aukeaa vasta varsinaisen eli isomman oven aukaisun jälkeen. Turvavyö seuraa oven mukana, ja jää hieman tielle.Takapenkille kapuaminen edellyttää etupenkin kallistamista, kun sinne kiipeää täyskokoinen perheenisä. Aikuinen ei takapenkillä mielellään matkusta kuin lyhyitä matkoja. Sinne sopivatkin paremmin notkeat nuoret ja tietysti pienemmät lapset. Lyhyillä takamatkustajilla myös näkyvyys on rajallinen. Takapenkillä istutaan ryhdikkäästi kahdessa poterossa. Reisituki jää vaatimattomaksi.Takapenkin selkänoja kääntyy kahdessa osassa, ja laajennettuna tavaratila kasvaa 550 litraan. Hilpeä yksityiskohta on hattuhylly, joka on varmasti autohistorian pienin. Lisäovi helpottaa mukavasti kauppakassien sijoittamista takapenkille, mikä on arkea helpottava ominaisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdelle nautiskelijalleIkoninen Fiat 500 jalostuu maukkaammaksi varustetasojen myötä. Koeajettu La Prima -versio on erityisen herkullinen. Ohjaamossa on jopa ylellinen tunnelma, jota vahvistavat valkoinen kierrätysnahkaverhoilu ja lukuisat mukavuusvarusteet. Turvavarusteet käsittävät muun muassa kaistavahdin sekä katvealuevaroittimet. Vakionopeudensäädinkin on varustettu mukavasti tutkalla.Myös suorituskyky on riittävä. Valmistaja lupaa kiihtyvyyttä 0–100 km/h 9 sekuntia, ja sähkömoottorin täysin portaaton kiihtyvyys tuntuu aina hyvältä. Ajomukavuutta alentaa kohtalainen rengasmelu, joka kantautuu kuuluvasti takarenkaista.Etumatkustajien tilat ovat riittävät ja hallintalaitteet selkeät. Vaihdevipua ei ole, vaan ajosuunta valitaan simppelisti painonapeilla. Ovet avataan myös sisältä nappia painamalla, mikä tuntui jo turhalta kikkailulta. Kallis design-esineKoeajettu 500 3+1 La Prima 118 hv 42 kWh on malliston toiseksi kallein. Valtion hankintatuesta huolimatta hintalapussa seisoo 37 390 euroa. Se on paljon rahaa pienestä sähköautosta. Hyvä ominaisuus on 42 kWh:n akku, jolla yhdistettyä WLTP-toimintamatkaa kertyy 320 kilometriä. Pikalatauksessa akkua voi ladata 85 kilowatin teholla.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500 La Prima 3+1 118 hv 42 kWh Hinta alkaen 39 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 87 kW (118 hv) Vääntö 220 Nm Vääntö 220 Nm Akku Akku brutto/netto: 42 kWh / 37,3 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 85 kW. Toimintamatka 305 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 14–14,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3632 mm, leveys 1683 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2322 mm Tavaratila: 185–550 l Omamassa: 1395 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous