18.4.2022

Koeajo: Fiat 500 3+1 = neljäs ovi lisää käytettävyyttä, ja tyyli säilyy

Fiat 500e

Sähköisen Fiat 500:n erikoinen 3+1 -mallimerkintä pitää sisällään lisäoven helpottamaan takapenkille kulkemista. Takatilat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdasta on. Hyvää: tyylikkyys, apuoven tuoma käytännöllisyys. Huonoa: edelleen vain kahdelle aikuiselle.

Fiat 500e

Fiat 500 3+1 -mallin lisäovi on toteutettu näppärästi, eikä muutos pilaa viisisatasen tyylikästä ulkonäköä. Turvallisuussyystä oikealle sivulle sijoitettu lisäovi aukeaa vasta varsinaisen eli isomman oven aukaisun jälkeen. Turvavyö seuraa oven mukana, ja jää hieman tielle.

Fiat 500e

Takapenkille kapuaminen edellyttää etupenkin kallistamista, kun sinne kiipeää täyskokoinen perheenisä. Aikuinen ei takapenkillä mielellään matkusta kuin lyhyitä matkoja. Sinne sopivatkin paremmin notkeat nuoret ja tietysti pienemmät lapset. Lyhyillä takamatkustajilla myös näkyvyys on rajallinen. Takapenkillä istutaan ryhdikkäästi kahdessa poterossa. Reisituki jää vaatimattomaksi.

Fiat 500e

Takapenkin selkänoja kääntyy kahdessa osassa, ja laajennettuna tavaratila kasvaa 550 litraan. Hilpeä yksityiskohta on hattuhylly, joka on varmasti autohistorian pienin. Lisäovi helpottaa mukavasti kauppakassien sijoittamista takapenkille, mikä on arkea helpottava ominaisuus.

Fiat 500e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahdelle nautiskelijalle

Ikoninen Fiat 500 jalostuu maukkaammaksi varustetasojen myötä. Koeajettu La Prima -versio on erityisen herkullinen. Ohjaamossa on jopa ylellinen tunnelma, jota vahvistavat valkoinen kierrätysnahkaverhoilu ja lukuisat mukavuusvarusteet. Turvavarusteet käsittävät muun muassa kaistavahdin sekä katvealuevaroittimet. Vakionopeudensäädinkin on varustettu mukavasti tutkalla.

Fiat 500e

Myös suorituskyky on riittävä. Valmistaja lupaa kiihtyvyyttä 0–100 km/h 9 sekuntia, ja sähkömoottorin täysin portaaton kiihtyvyys tuntuu aina hyvältä. Ajomukavuutta alentaa kohtalainen rengasmelu, joka kantautuu kuuluvasti takarenkaista.

Etumatkustajien tilat ovat riittävät ja hallintalaitteet selkeät. Vaihdevipua ei ole, vaan ajosuunta valitaan simppelisti painonapeilla. Ovet avataan myös sisältä nappia painamalla, mikä tuntui jo turhalta kikkailulta.

Kallis design-esine

Koeajettu 500 3+1 La Prima 118 hv 42 kWh on malliston toiseksi kallein. Valtion hankintatuesta huolimatta hintalapussa seisoo 37 390 euroa. Se on paljon rahaa pienestä sähköautosta. Hyvä ominaisuus on 42 kWh:n akku, jolla yhdistettyä WLTP-toimintamatkaa kertyy 320 kilometriä. Pikalatauksessa akkua voi ladata 85 kilowatin teholla.

Teksti ja kuvat: Jari SaarentausFiat 500e

Fiat 500 La Prima 3+1 118 hv 42 kWh

Hinta alkaen

39 390 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Teho

87 kW (118 hv)

Vääntö

220 Nm

Vääntö

220 Nm

Akku

Akku brutto/netto: 42 kWh / 37,3 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 85 kW.

Toimintamatka

305 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,0 s

Huippunopeus

150 km/h

Kulutus l/ 100 km

14–14,3 kWh / 100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 3632 mm, leveys 1683 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2322 mm
Tavaratila: 185–550 l
Omamassa: 1395 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat