30.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Tipo tarjoaa trendivaatteet tarjoushintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Tipo tuo yllättävän makeat muodot ja tarpeeksi tilaa hyvään hintaluokkaan. Hyvää: tyyli, tilat, varustelu. Huonoa: ergonomia, pakkilukon puute. Periaatteessa uusi Fiat Tipo palaa mallistoon, sillä muutama vuosi sitten Suomessakin nähty automalli piti sapattivapaan tuontiohjelmasta. Nyt, faceliftin kunniaksi, Tipo tulee takaisin farkkuna ja viistoperänä. Uutena saapuu myös kevyesti korotettu Tipo Cross -mökkifarkkumalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalaamme tuohon uutuusversioon myöhemmin.Tipo yllättää positiivisesti myös hinnastossa, sillä tarjolla on yksi voimalinja ja muutama varustetaso, ja lisävarustelistaltakin löytyy vain värejä. Tämä tekee ostamisesta huomattavan suoraviivaista ja auttaa pitämään hintatason edullisena. Hinnat alkavatkin alle 19 000 eurosta.Ainoa voimalinjavaihtoehto on 1,0-litrainen Firefly-bensiiniturbo, joka tuottaa tasan 100 hevosvoimaa. Vaihteistona on aina viisivaihteinen manuaali ja vetotapana etuveto. Helppoa, jos nykypäivänä uusissa autoissa jo melko perinteiseksi luokiteltava voimalinja sopii omin tarpeisiin. Automaattivaihteisto liittyy mallistoon myöhemmin tänä vuonna.Käytännössä voimavarat riittävät arkiliikkumiseen hyvin, mutta kuudennen vaihteen puuttuminen tuntuu erityisesti moottoritiekulutuksessa. Maantieajossa Tipo liikkuu alle kuuden litran per 100 km, moottoritie tuo noin litran lisää. Alusta on sopivan perusmukava, joskin kulku on pitkittäisissä urissa talvirenkailla hiukan rauhatonta. TyylikärjelläFiat Tipo onnistuu harvinaisessa tempussa, sillä ilman rönsyileviä varustelistoja ja sporttipaketteja auto on sangen tyylikäs. Varsinkin saksalaismerkit voivat vain haaveilla tällaisesta yksinkertaisesta lähestymisestä muotoiluun ilman kolmea keulapuskurivaihtoehtoa ja kaksia erilaisia helmoja. Muodot ovat kohtuulliset myös matkustamossa, mutta laatuvaikutelma notkahtaa oviverhoilujen ja hattuhyllyn kaltaisissa yksityiskohdissa.Myös tilat ovat Tipo SW:n puolella. Matkustamossa on väljyyttä neljälle aikuiselle, tavaratilaa on perusmuodossa 550 litraa ja 60/40-suhteessa käännettävä takaistuin mahdollistaa jopa 180 senttimetriä pitkien kuormien kuljettamisen.Kuljettajan kohdalla ergonomia on toteutettu fiatmaisesti: ohjauspyörä jää hieman kauas kuljettajasta ja nappirivistä löytyy painike ohjaustehostimen City-tilalle. Sinänsä melko kattava mukavuus- ja turvavarustelu tarkoittaa, että painikkeita on läiskitty ympäriinsä. Erikoisesti näyttöä ja digimittareita yhdistävä mittaristo on sinänsä perusselkeä.Tietoviihdejärjestelmän kompakti 7-tuumainen näyttö sopii mainiosti viihteelle ja auton asetuksille. Uconnect-järjestelmä tukee myös älypuhelinpeilausta. Selkeästi jäsennelty automaatti-ilmastointi tuntuu omaavan kapinahenkeä annettuihin toiveisiin nähden.Oman ergonomiahaasteensa tuo edellä mainittu kuutosvaihteen puuttuminen, mikäli tuohon pykälien määrään on jo ennättänyt tottua. Peruutusvaihde on sijoitettu kuutosen paikalle – ilman minkäänlaista pakkilukkoa. Niinpä rivakimmat moottoritiekiihdytykset voivat päättyä sorsastukseen, mikäli ajatukset ovat muualla kuin vaihdekaaviossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Fiat Tipo SW 1.0 100 hv MT Launch Edition Hinta alkaen 21 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 650 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 5000 r/min Vääntö 190 Nm (1500 r/min) Vääntö 190 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4571 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1514 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 500 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa