10.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: mallisto kasvaa tipoittain – Fiat Tipo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge on tilava ja varusteltu dieselfarmari automaatilla myydyimpään luokkaan. Hyvää: tilat, pehmeä jousitus, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: ajettavuus, kevyt ohjaus, kulutus. Fiatin uudet mallit avittavat maahantuonnin elpymistä. Fiatilta on jo muutamia vuosia puuttunut malli myydyimmässä Golf-kokoluokassa Bravon toisen sukupolven jäätyä lyhytikäiseksi. Mallinimen vaihtaminen sukupolvesta toiseen ei ainakaan ole tuonut menestystä, persoonallisen Ritmon suosioon ei ole yltänyt sen enempää ensimmäinen Fiat Tipo, kumpikaan Bravo kuin Stilokaan. Nyt yritetään taas Fiat Tipo -nimellä. Mallisto koostuu viisiovisesta luukkuperästä ja farmarista, muualla myynnissä olevaa porrasperää ei tuoda Suomeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Tipon kori on kilpailijoita joitakin senttejä korkeampi, pystymmällä istuma-asennolla on saatu aikaan hyvät tilat myös pituussuunnassa. Leveys riittää kolmelle takamatkustajalle vain lyhyen aikaa. Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Kontin pohja on hienosti nimetty Magic Cargo Spaceksi, mutta mitään taikuutta emme kahteen tasoon asetettavassa vanerilevyssä havainneet. Kuskin paikka on Fiatiksi onnistunut, ajoasento ja istuimen muotoilu ovat luonnikkaat. Kojelauta on kikkailemattoman selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Järjestelmien käyttäminen ratin lukuisien nappuloiden ja kosketusnäytön kautta on helppo oppia. Lounge-varusteisen koeajoauton verhoilu on tyylikäs ja laadukkaan oloinen. Verhoilu onkin tärkein syy maksaa kolmen tonnin lisähinta, sillä jo Pop-perustaso on varsin riittävä. Elektroniset turvavarusteet kuten automaattinen hätäjarrutus löytyvät joka tapauksessa vasta lisävarustelistalta. Vääntävä dieselmoottori Tipon ostajien uskotaan haluavan bensiinimoottorin, niitä on tarjolla kolmin kappalein. Turboton 1,4-bensiinimoottori (95 hv) on hengetön kookkaaseen farmariin. Ahdettu versio (120 hv) on varmasti kahden tuhannen euron lisäpanostuksen väärti. Automaattivaihteet saa vain 1,6-litraisen (110 hv) moottorin pariksi. Viistoperä bensiiniturbolla oli kuitenkin koeajossamme jo aikaisemmin, nyt ajoimme kalleimman version, dieselfarmarin kaksoiskytkinvaihteistolla. 1,6 Multijet (120 hv) on koko Tipo-malliston ainoa dieselvaihtoehto. Dieselin rutka vääntö tuo ajoon vaivattomuutta, jota hyvä yhteispeli kaksoiskytkinautomaatin kanssa täydentää. Tyhjäkäynnin tuntumassa käyntiääni on karhea, mutta nopeuden noustessa ääni tasoittuu ja matka taittuu miellyttävän hiljaisesti. Pieni pettymys tulee lopputankkauksessa, kun kulutus nousee kuuteen litraan. Mukava matkakumppani Tipon jousitus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Pehmeys aiheuttaa kallistelua ja epätarkkuutta ajolinjoihin, mutta matka etenee lutuisasti. Jousitus selvittää pienet ja isot epätasaisuudet, mutta iskunvaimennus ei aivan onnistu viimeistelemään pehmeyttä tasaisuudeksi. Kevyt ohjaus on vaivaton taajamapyörittelyssä olematta kuitenkaan liian hervoton maantiellä. Fiatin uutuudelle toivoisi huikeaa menestystä, mutta siihen sen eväät eivät taida ihan riittää. Tiukasti kilpaillussa luokassa se ei erotu joukosta tarpeeksi edukseen, vaikka perusasiat ovatkin kunnossa. Tilannetta ei auta merkin viime vuosien hiljaiselo, uskolliset fiatistit ovat jo vaihtaneet merkkiä. Uusia asiakkaita on moninkertaisesti vaikeampaa hankkia. Vaikka Tipon hinnat alkavat edullisesta 17 000 eurosta, varustellun koeajoauton hinta lähentelee 30 000 euroa. Sillä hinnalla dieselfarmareita löytyy kaikilta kilpailijoilta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.fiat.fi/tipo/ Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge Hinta alkaen 25 647 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4571 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1514 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt