10.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: mallisto kasvaa tipoittain – Fiat Tipo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge on tilava ja varusteltu dieselfarmari automaatilla myydyimpään luokkaan. Hyvää: tilat, pehmeä jousitus, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: ajettavuus, kevyt ohjaus, kulutus. Fiatin uudet mallit avittavat maahantuonnin elpymistä. Fiatilta on jo muutamia vuosia puuttunut malli myydyimmässä Golf-kokoluokassa Bravon toisen sukupolven jäätyä lyhytikäiseksi. Mallinimen vaihtaminen sukupolvesta toiseen ei ainakaan ole tuonut menestystä, persoonallisen Ritmon suosioon ei ole yltänyt sen enempää ensimmäinen Fiat Tipo, kumpikaan Bravo kuin Stilokaan. Nyt yritetään taas Fiat Tipo -nimellä.Mallisto koostuu viisiovisesta luukkuperästä ja farmarista, muualla myynnissä olevaa porrasperää ei tuoda Suomeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatTipon kori on kilpailijoita joitakin senttejä korkeampi, pystymmällä istuma-asennolla on saatu aikaan hyvät tilat myös pituussuunnassa. Leveys riittää kolmelle takamatkustajalle vain lyhyen aikaa. Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Kontin pohja on hienosti nimetty Magic Cargo Spaceksi, mutta mitään taikuutta emme kahteen tasoon asetettavassa vanerilevyssä havainneet. Kuskin paikka on Fiatiksi onnistunut, ajoasento ja istuimen muotoilu ovat luonnikkaat. Kojelauta on kikkailemattoman selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Järjestelmien käyttäminen ratin lukuisien nappuloiden ja kosketusnäytön kautta on helppo oppia. Lounge-varusteisen koeajoauton verhoilu on tyylikäs ja laadukkaan oloinen. Verhoilu onkin tärkein syy maksaa kolmen tonnin lisähinta, sillä jo Pop-perustaso on varsin riittävä. Elektroniset turvavarusteet kuten automaattinen hätäjarrutus löytyvät joka tapauksessa vasta lisävarustelistalta.Vääntävä dieselmoottoriTipon ostajien uskotaan haluavan bensiinimoottorin, niitä on tarjolla kolmin kappalein. Turboton 1,4-bensiinimoottori (95 hv) on hengetön kookkaaseen farmariin. Ahdettu versio (120 hv) on varmasti kahden tuhannen euron lisäpanostuksen väärti. Automaattivaihteet saa vain 1,6-litraisen (110 hv) moottorin pariksi.Viistoperä bensiiniturbolla oli kuitenkin koeajossamme jo aikaisemmin, nyt ajoimme kalleimman version, dieselfarmarin kaksoiskytkinvaihteistolla. 1,6 Multijet (120 hv) on koko Tipo-malliston ainoa dieselvaihtoehto.Dieselin rutka vääntö tuo ajoon vaivattomuutta, jota hyvä yhteispeli kaksoiskytkinautomaatin kanssa täydentää. Tyhjäkäynnin tuntumassa käyntiääni on karhea, mutta nopeuden noustessa ääni tasoittuu ja matka taittuu miellyttävän hiljaisesti. Pieni pettymys tulee lopputankkauksessa, kun kulutus nousee kuuteen litraan.Mukava matkakumppaniTipon jousitus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Pehmeys aiheuttaa kallistelua ja epätarkkuutta ajolinjoihin, mutta matka etenee lutuisasti.Jousitus selvittää pienet ja isot epätasaisuudet, mutta iskunvaimennus ei aivan onnistu viimeistelemään pehmeyttä tasaisuudeksi. Kevyt ohjaus on vaivaton taajamapyörittelyssä olematta kuitenkaan liian hervoton maantiellä.Fiatin uutuudelle toivoisi huikeaa menestystä, mutta siihen sen eväät eivät taida ihan riittää. Tiukasti kilpaillussa luokassa se ei erotu joukosta tarpeeksi edukseen, vaikka perusasiat ovatkin kunnossa.Tilannetta ei auta merkin viime vuosien hiljaiselo, uskolliset fiatistit ovat jo vaihtaneet merkkiä. Uusia asiakkaita on moninkertaisesti vaikeampaa hankkia.Vaikka Tipon hinnat alkavat edullisesta 17 000 eurosta, varustellun koeajoauton hinta lähentelee 30 000 euroa. Sillä hinnalla dieselfarmareita löytyy kaikilta kilpailijoilta.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.fiat.fi/tipo/ Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge Hinta alkaen 25 647 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4571 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1514 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa