4.1.2021 Ajoneuvot Fiat Tipo uudistuu ja saa maavarakkaamman version – riittäisivätkö nämä rahkeet Suomessakin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2017 esitelty Fiat Tipo ei lyönyt itseään läpi Suomen markkinoilla, vaikka Euroopan laajuisesti mallia onkin myyty valmistajan mukaan jo 670 000 kappaletta. Voisiko korkeampi Fiat Tipo Cross laittaa paremmaksi? Fiat julkaisi jokunen vuosi takaperin Fiat Tipo -henkilöauton Bravon ja Linean korvaajaksi C-segmenttiin. Kehuimme ja moitimme tuolloin auton fiatmaisuuksia: hyvää oli muun muassa hinta ilman lisävarusteita ja väljät sisätilat, huonoa puolestaan jousituksen värinät – kommenttia sai myös auton hinta varusteltuna. Sittemmin Tiposta ei ole juuri kuulunut, ensirekisteröintejä mallille on tehty Suomessa reilut parisataa kappaletta – ja merkin Suomen maahantuojakin on vaihtunut välissä. Nyt italialainen perheauto on saanut maailmalla kasvojenkohotuksen ja samassa yhteydessä mallistoa on laajennettu Tipo Cross -versiolla, jossa on lähes neljä senttimetriä enemmän maavaraa ja tietenkin seikkailumuovit. Katumaastureiden tapaan myös kuljettaja istuu perusmallia korkeammalla – eroa normaaliin Tipoon on lähes 7 cm. Olisiko tässä uuden maahantuojan sauma puskea Tipoa Suomen mökkitiekansalle? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiaika tavoittaa Tipon Tipon keskeisimpiä uudistuksia on sen digiloikka – mittaristo on jatkossa digitaalinen ja muokattava, kokoa sillä on seitsemän tuumaa. Myös tietoviihdejärjestelmää on päivitetty konsernin uusimpaan versioon ja siinä samassa järjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 10,25 tuumaan. Sisätiloissa on muutettu myös hallintapaneeliin, ilmastoinnin hallintapainikkeita on päivitetty hieman nykyaikaisempaan lookkiin ja ohjauspyörän keskiötä on veistetty sirommaksi – osasyyksi kerrotaan hyvän mittariston näkyvyyden maksimointi. Ulkokuoressa muutokset ovat varsin pieniä. Etu- ja takaumpiot ovat nyt täys-ledit ja maskissa on Fiatin uudistunut logo. Säleikkökin on muuttanut ilmettään kevyesti. Enemmän tehoa – vähemmän päästöjä Italiaano saa kasvojenkohotuksessa konehuoneeseensa aiempaa ekologisemmat voimanlähteet. Malliston alkupään kolmisylinterinen ja litrainen bensiinimoottori korvaa aiemman 1,4-litraisen koneen. Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta uudempi moottori vie vanhan suorituskykylukemissa lukemin 100 vastaan 95 hevosvoimaa ja 190 vastaan 127 newtonmetriä. Huippuväännön uusi litrainen moottori tuottaa 1 500 minuuttikierroksen kohdalla, kun edellistä moottoria täytyi vedättää 4 500 kierrokseen saakka. Litraisen yhdistetyt WLTP-hiilidioksidipäästöt on 127 grammaa kilometrille, kun edellisen moottorin NEDC-päästöt olivat 139 g/km. Lisäksi vaihteiston välityksiä optimoimalla on haettu hyvää vastaavuutta kaupunkiruuhkassa, sekä mukavuutta moottoritieajoon – 130 kilometrin tuntinopeudessa moottorin kerrotaan pyörivän 3 200 kierroksen minuuttinopeudella. Dieselmoottoriversioita – joiden kysyntä on Tipon päämarkkinoilla Italiassa huomattavasti Suomea korkeammalla tasolla – on kaksi. variaatiot ovat 95- ja 130-hevosvoimaisia. CO2-päästöjen kerrotaan alkavan 110 g/km -tuntumasta. Lähde ja kuvat: Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta