4.1.2021

Fiat Tipo uudistuu ja saa maavarakkaamman version – riittäisivätkö nämä rahkeet Suomessakin?

Fiat Tipo Cross

Vuonna 2017 esitelty Fiat Tipo ei lyönyt itseään läpi Suomen markkinoilla, vaikka Euroopan laajuisesti mallia onkin myyty valmistajan mukaan jo 670 000 kappaletta. Voisiko korkeampi Fiat Tipo Cross laittaa paremmaksi?

Fiat julkaisi jokunen vuosi takaperin Fiat Tipo -henkilöauton Bravon ja Linean korvaajaksi C-segmenttiin. Kehuimme ja moitimme tuolloin auton fiatmaisuuksia: hyvää oli muun muassa hinta ilman lisävarusteita ja väljät sisätilat, huonoa puolestaan jousituksen värinät – kommenttia sai myös auton hinta varusteltuna.

Sittemmin Tiposta ei ole juuri kuulunut, ensirekisteröintejä mallille on tehty Suomessa reilut parisataa kappaletta – ja merkin Suomen maahantuojakin on vaihtunut välissä.

Fiat Tipo Cross

Nyt italialainen perheauto on saanut maailmalla kasvojenkohotuksen ja samassa yhteydessä mallistoa on laajennettu Tipo Cross -versiolla, jossa on lähes neljä senttimetriä enemmän maavaraa ja tietenkin seikkailumuovit. Katumaastureiden tapaan myös kuljettaja istuu perusmallia korkeammalla – eroa normaaliin Tipoon on lähes 7 cm. Olisiko tässä uuden maahantuojan sauma puskea Tipoa Suomen mökkitiekansalle?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Digiaika tavoittaa Tipon

Tipon keskeisimpiä uudistuksia on sen digiloikka – mittaristo on jatkossa digitaalinen ja muokattava, kokoa sillä on seitsemän tuumaa. Myös tietoviihdejärjestelmää on päivitetty konsernin uusimpaan versioon ja siinä samassa järjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 10,25 tuumaan.

Fiat Tipo Cross

Sisätiloissa on muutettu myös hallintapaneeliin, ilmastoinnin hallintapainikkeita on päivitetty hieman nykyaikaisempaan lookkiin ja ohjauspyörän keskiötä on veistetty sirommaksi – osasyyksi kerrotaan hyvän mittariston näkyvyyden maksimointi.

Fiat Tipo Cross

Ulkokuoressa muutokset ovat varsin pieniä. Etu- ja takaumpiot ovat nyt täys-ledit ja maskissa on Fiatin uudistunut logo. Säleikkökin on muuttanut ilmettään kevyesti.

Enemmän tehoa – vähemmän päästöjä

Italiaano saa kasvojenkohotuksessa konehuoneeseensa aiempaa ekologisemmat voimanlähteet. Malliston alkupään kolmisylinterinen ja litrainen bensiinimoottori korvaa aiemman 1,4-litraisen koneen.

Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta uudempi moottori vie vanhan suorituskykylukemissa lukemin 100 vastaan 95 hevosvoimaa ja 190 vastaan 127 newtonmetriä. Huippuväännön uusi litrainen moottori tuottaa 1 500 minuuttikierroksen kohdalla, kun edellistä moottoria täytyi vedättää 4 500 kierrokseen saakka. Litraisen yhdistetyt WLTP-hiilidioksidipäästöt on 127 grammaa kilometrille, kun edellisen moottorin NEDC-päästöt olivat 139 g/km.

Lisäksi vaihteiston välityksiä optimoimalla on haettu hyvää vastaavuutta kaupunkiruuhkassa, sekä mukavuutta moottoritieajoon – 130 kilometrin tuntinopeudessa moottorin kerrotaan pyörivän 3 200 kierroksen minuuttinopeudella.

Dieselmoottoriversioita – joiden kysyntä on Tipon päämarkkinoilla Italiassa huomattavasti Suomea korkeammalla tasolla – on kaksi. variaatiot ovat 95- ja 130-hevosvoimaisia. CO2-päästöjen kerrotaan alkavan 110 g/km -tuntumasta.

Lähde ja kuvat: Fiat

Luetuimmat