4.1.2021 Ajoneuvot Fiat Tipo uudistuu ja saa maavarakkaamman version – riittäisivätkö nämä rahkeet Suomessakin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2017 esitelty Fiat Tipo ei lyönyt itseään läpi Suomen markkinoilla, vaikka Euroopan laajuisesti mallia onkin myyty valmistajan mukaan jo 670 000 kappaletta. Voisiko korkeampi Fiat Tipo Cross laittaa paremmaksi? Fiat julkaisi jokunen vuosi takaperin Fiat Tipo -henkilöauton Bravon ja Linean korvaajaksi C-segmenttiin. Kehuimme ja moitimme tuolloin auton fiatmaisuuksia: hyvää oli muun muassa hinta ilman lisävarusteita ja väljät sisätilat, huonoa puolestaan jousituksen värinät – kommenttia sai myös auton hinta varusteltuna.Sittemmin Tiposta ei ole juuri kuulunut, ensirekisteröintejä mallille on tehty Suomessa reilut parisataa kappaletta – ja merkin Suomen maahantuojakin on vaihtunut välissä.Nyt italialainen perheauto on saanut maailmalla kasvojenkohotuksen ja samassa yhteydessä mallistoa on laajennettu Tipo Cross -versiolla, jossa on lähes neljä senttimetriä enemmän maavaraa ja tietenkin seikkailumuovit. Katumaastureiden tapaan myös kuljettaja istuu perusmallia korkeammalla – eroa normaaliin Tipoon on lähes 7 cm. Olisiko tässä uuden maahantuojan sauma puskea Tipoa Suomen mökkitiekansalle?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiaika tavoittaa TiponTipon keskeisimpiä uudistuksia on sen digiloikka – mittaristo on jatkossa digitaalinen ja muokattava, kokoa sillä on seitsemän tuumaa. Myös tietoviihdejärjestelmää on päivitetty konsernin uusimpaan versioon ja siinä samassa järjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 10,25 tuumaan.Sisätiloissa on muutettu myös hallintapaneeliin, ilmastoinnin hallintapainikkeita on päivitetty hieman nykyaikaisempaan lookkiin ja ohjauspyörän keskiötä on veistetty sirommaksi – osasyyksi kerrotaan hyvän mittariston näkyvyyden maksimointi.Ulkokuoressa muutokset ovat varsin pieniä. Etu- ja takaumpiot ovat nyt täys-ledit ja maskissa on Fiatin uudistunut logo. Säleikkökin on muuttanut ilmettään kevyesti.Enemmän tehoa – vähemmän päästöjäItaliaano saa kasvojenkohotuksessa konehuoneeseensa aiempaa ekologisemmat voimanlähteet. Malliston alkupään kolmisylinterinen ja litrainen bensiinimoottori korvaa aiemman 1,4-litraisen koneen.Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta uudempi moottori vie vanhan suorituskykylukemissa lukemin 100 vastaan 95 hevosvoimaa ja 190 vastaan 127 newtonmetriä. Huippuväännön uusi litrainen moottori tuottaa 1 500 minuuttikierroksen kohdalla, kun edellistä moottoria täytyi vedättää 4 500 kierrokseen saakka. Litraisen yhdistetyt WLTP-hiilidioksidipäästöt on 127 grammaa kilometrille, kun edellisen moottorin NEDC-päästöt olivat 139 g/km.Lisäksi vaihteiston välityksiä optimoimalla on haettu hyvää vastaavuutta kaupunkiruuhkassa, sekä mukavuutta moottoritieajoon – 130 kilometrin tuntinopeudessa moottorin kerrotaan pyörivän 3 200 kierroksen minuuttinopeudella.Dieselmoottoriversioita – joiden kysyntä on Tipon päämarkkinoilla Italiassa huomattavasti Suomea korkeammalla tasolla – on kaksi. variaatiot ovat 95- ja 130-hevosvoimaisia. CO2-päästöjen kerrotaan alkavan 110 g/km -tuntumasta.Lähde ja kuvat: Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen