4.1.2021 Ajoneuvot Fiat Tipo uudistuu ja saa maavarakkaamman version – riittäisivätkö nämä rahkeet Suomessakin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2017 esitelty Fiat Tipo ei lyönyt itseään läpi Suomen markkinoilla, vaikka Euroopan laajuisesti mallia onkin myyty valmistajan mukaan jo 670 000 kappaletta. Voisiko korkeampi Fiat Tipo Cross laittaa paremmaksi? Fiat julkaisi jokunen vuosi takaperin Fiat Tipo -henkilöauton Bravon ja Linean korvaajaksi C-segmenttiin. Kehuimme ja moitimme tuolloin auton fiatmaisuuksia: hyvää oli muun muassa hinta ilman lisävarusteita ja väljät sisätilat, huonoa puolestaan jousituksen värinät – kommenttia sai myös auton hinta varusteltuna. Sittemmin Tiposta ei ole juuri kuulunut, ensirekisteröintejä mallille on tehty Suomessa reilut parisataa kappaletta – ja merkin Suomen maahantuojakin on vaihtunut välissä. Nyt italialainen perheauto on saanut maailmalla kasvojenkohotuksen ja samassa yhteydessä mallistoa on laajennettu Tipo Cross -versiolla, jossa on lähes neljä senttimetriä enemmän maavaraa ja tietenkin seikkailumuovit. Katumaastureiden tapaan myös kuljettaja istuu perusmallia korkeammalla – eroa normaaliin Tipoon on lähes 7 cm. Olisiko tässä uuden maahantuojan sauma puskea Tipoa Suomen mökkitiekansalle? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiaika tavoittaa Tipon Tipon keskeisimpiä uudistuksia on sen digiloikka – mittaristo on jatkossa digitaalinen ja muokattava, kokoa sillä on seitsemän tuumaa. Myös tietoviihdejärjestelmää on päivitetty konsernin uusimpaan versioon ja siinä samassa järjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 10,25 tuumaan. Sisätiloissa on muutettu myös hallintapaneeliin, ilmastoinnin hallintapainikkeita on päivitetty hieman nykyaikaisempaan lookkiin ja ohjauspyörän keskiötä on veistetty sirommaksi – osasyyksi kerrotaan hyvän mittariston näkyvyyden maksimointi. Ulkokuoressa muutokset ovat varsin pieniä. Etu- ja takaumpiot ovat nyt täys-ledit ja maskissa on Fiatin uudistunut logo. Säleikkökin on muuttanut ilmettään kevyesti. Enemmän tehoa – vähemmän päästöjä Italiaano saa kasvojenkohotuksessa konehuoneeseensa aiempaa ekologisemmat voimanlähteet. Malliston alkupään kolmisylinterinen ja litrainen bensiinimoottori korvaa aiemman 1,4-litraisen koneen. Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta uudempi moottori vie vanhan suorituskykylukemissa lukemin 100 vastaan 95 hevosvoimaa ja 190 vastaan 127 newtonmetriä. Huippuväännön uusi litrainen moottori tuottaa 1 500 minuuttikierroksen kohdalla, kun edellistä moottoria täytyi vedättää 4 500 kierrokseen saakka. Litraisen yhdistetyt WLTP-hiilidioksidipäästöt on 127 grammaa kilometrille, kun edellisen moottorin NEDC-päästöt olivat 139 g/km. Lisäksi vaihteiston välityksiä optimoimalla on haettu hyvää vastaavuutta kaupunkiruuhkassa, sekä mukavuutta moottoritieajoon – 130 kilometrin tuntinopeudessa moottorin kerrotaan pyörivän 3 200 kierroksen minuuttinopeudella. Dieselmoottoriversioita – joiden kysyntä on Tipon päämarkkinoilla Italiassa huomattavasti Suomea korkeammalla tasolla – on kaksi. variaatiot ovat 95- ja 130-hevosvoimaisia. CO2-päästöjen kerrotaan alkavan 110 g/km -tuntumasta. Lähde ja kuvat: Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?