4.1.2021 Ajoneuvot Fiat Tipo uudistuu ja saa maavarakkaamman version – riittäisivätkö nämä rahkeet Suomessakin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2017 esitelty Fiat Tipo ei lyönyt itseään läpi Suomen markkinoilla, vaikka Euroopan laajuisesti mallia onkin myyty valmistajan mukaan jo 670 000 kappaletta. Voisiko korkeampi Fiat Tipo Cross laittaa paremmaksi? Fiat julkaisi jokunen vuosi takaperin Fiat Tipo -henkilöauton Bravon ja Linean korvaajaksi C-segmenttiin. Kehuimme ja moitimme tuolloin auton fiatmaisuuksia: hyvää oli muun muassa hinta ilman lisävarusteita ja väljät sisätilat, huonoa puolestaan jousituksen värinät – kommenttia sai myös auton hinta varusteltuna.Sittemmin Tiposta ei ole juuri kuulunut, ensirekisteröintejä mallille on tehty Suomessa reilut parisataa kappaletta – ja merkin Suomen maahantuojakin on vaihtunut välissä.Nyt italialainen perheauto on saanut maailmalla kasvojenkohotuksen ja samassa yhteydessä mallistoa on laajennettu Tipo Cross -versiolla, jossa on lähes neljä senttimetriä enemmän maavaraa ja tietenkin seikkailumuovit. Katumaastureiden tapaan myös kuljettaja istuu perusmallia korkeammalla – eroa normaaliin Tipoon on lähes 7 cm. Olisiko tässä uuden maahantuojan sauma puskea Tipoa Suomen mökkitiekansalle?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiaika tavoittaa TiponTipon keskeisimpiä uudistuksia on sen digiloikka – mittaristo on jatkossa digitaalinen ja muokattava, kokoa sillä on seitsemän tuumaa. Myös tietoviihdejärjestelmää on päivitetty konsernin uusimpaan versioon ja siinä samassa järjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 10,25 tuumaan.Sisätiloissa on muutettu myös hallintapaneeliin, ilmastoinnin hallintapainikkeita on päivitetty hieman nykyaikaisempaan lookkiin ja ohjauspyörän keskiötä on veistetty sirommaksi – osasyyksi kerrotaan hyvän mittariston näkyvyyden maksimointi.Ulkokuoressa muutokset ovat varsin pieniä. Etu- ja takaumpiot ovat nyt täys-ledit ja maskissa on Fiatin uudistunut logo. Säleikkökin on muuttanut ilmettään kevyesti.Enemmän tehoa – vähemmän päästöjäItaliaano saa kasvojenkohotuksessa konehuoneeseensa aiempaa ekologisemmat voimanlähteet. Malliston alkupään kolmisylinterinen ja litrainen bensiinimoottori korvaa aiemman 1,4-litraisen koneen.Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta uudempi moottori vie vanhan suorituskykylukemissa lukemin 100 vastaan 95 hevosvoimaa ja 190 vastaan 127 newtonmetriä. Huippuväännön uusi litrainen moottori tuottaa 1 500 minuuttikierroksen kohdalla, kun edellistä moottoria täytyi vedättää 4 500 kierrokseen saakka. Litraisen yhdistetyt WLTP-hiilidioksidipäästöt on 127 grammaa kilometrille, kun edellisen moottorin NEDC-päästöt olivat 139 g/km.Lisäksi vaihteiston välityksiä optimoimalla on haettu hyvää vastaavuutta kaupunkiruuhkassa, sekä mukavuutta moottoritieajoon – 130 kilometrin tuntinopeudessa moottorin kerrotaan pyörivän 3 200 kierroksen minuuttinopeudella.Dieselmoottoriversioita – joiden kysyntä on Tipon päämarkkinoilla Italiassa huomattavasti Suomea korkeammalla tasolla – on kaksi. variaatiot ovat 95- ja 130-hevosvoimaisia. CO2-päästöjen kerrotaan alkavan 110 g/km -tuntumasta.Lähde ja kuvat: Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa