13.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford E-Transit Custom kiilaa sähköpakujen kärkikahinoihin, mutta kevyt perä talviajossa jakaa mielipiteitä. Ford E-Transit Custom on Vuoden pakettiautoksi 2024 valitun malliston vähäpäästöisin vaihtoehto. Tonniluokan Transit on tarjolla usealla erilaisella voimalinjalla. Kaksilitraisen dieselmoottorin saa joko etu- tai nelivetoisena, kuusivaihteisena manuaalina tai kahdeksanvaihteisella automaatilla, ja tehoversioita on neljä, 81/100/110/125 kW (110/136/150/170 hv). Lataushybridi 2,5-litraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla, 171 hv (232 hv), on olemassa vain etuvetoisena. Nyt ajettu täyssähköinen E-Transit Custom, tehovaihtoehdoiltaan 100/160 kW (136/218 hv), puolestaan on takamoottorinen ja -vetoinen.Umpipakettikoria saa kahdella koripituudella, ja sähkömallin varusteluvaihtoehtoja on kolme: Trend, Limited ja Sport. Koeajettu Trend täyttää perustarpeet, mutta sähköiset turvajärjestelmät pitää ruksia lisävarustelistalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjaamoon on helppo kotiutua…E-Transit Customin ohjaamo on miellyttävä työpaikka. Kuljettajan istuin on sopivasti muotoiltu ja hyvin säädettävissä – vain kaikkein pisimmät toivoisivat väliseinän olevan hieman taaempana. Apukuskin istuin on kahden istuttava ja keskipaikka on siedettävä vaihdekepin siirryttyä ratin oikeanpuoleiseen viikseen. Keskimmäisen selkänojan voi myös taittaa alas työpöydäksi. Digitaalinen taustapeili on lisävaruste. Kojelauta on moderni ja ison kosketusnäytön hallitsema. Lämmityslaitteen säätimet ovat näytön alareunassa koko ajan näkyvissä, valikkorakenne on nopeasti opittavissa ja joitakin nappuloitakin on säilytetty.Koeajetun pidempikorisen Transitin kuormatilavuus on 6,8 kuutiometriä ja kantavuus 925 kg. Kuormatilalla on pituutta kolme metriä ja lisävarusteena apukuskin penkin alle avautuvan pikkuluukun kohdalla lähes 3,5 metriä. Kuorman kiinnityspisteet ovat tukevat ja sisävalot kirkkaat ledit. Sähköisyys ei vaikuta tavaratilan kokoon eikä lastauskorkeuteen, vaikka akusto onkin pohjan alla. Liukuoven saa lisävarusteena myös kuskin puolelle. Takana on vakiona pariovet, vaihtoehtona ylösaukeava luukku.…ja matkaan lähtee mielelläänE-Transit Custom on ajettavuudeltaan sähköpakettiautojen kärkeä niin alustaltaan kuin ohjaukseltaankin. Myös mukavuus on hyvällä tolalla: jousitus selviää kunnialla niin isoista heitoista, hidastustöyssyistä kuin mukulakivetyksestäkin. Melutaso on sen verran alhainen, että nastojen rapina ja sähkömoottorin vinkuna pääsevät kuuluviin.Ajossa ollut teholtaan säyseämpi sähkömoottori yllättää ripeydellään varsinkin kaupungissa, mutta maantiellä ja kuormalla voimaa voisi olla enemmänkin. Nollakelillä lämpöisestä tallista lähtiessä kulutuksen saa kevyellä kaasujalalla pysymään ilmoitetulla 21 kWh/100 km -tasolla, joten kesällä yli 300 kilometrin toimintamatka on mahdollinen.Pakkasesta moottoritielle lähtö kuitenkin nakuttaa lähemmäs 40 kWh/100 km, jolloin latausväli 65 kWh:n akulla hupenee 160 kilometriin. Latausportti on etupuskurin oikeassa kulmassa jäätymiselle alttiina. Pikalatausteho oli lämpimällä akulla kokeiltaessa 80 kW.Liukkaalla pinnalla takavetoisen kevytperäisyyttä ei voi olla huomaamatta. Akuston sijainti lähempänä etuakselia ja taka-akselilla oleva kevyt sähkömoottori vievät painopistettä liiaksi eteen. Kuorman lisääminen auttaa tilannetta, mutta tyhjällä autolla luistonesto joutuu ahkeroimaan saadakseen liikkeellelähdöt sujuviksi.Luistonesto poiskytkettynä sivuluisut ovat näyttäviä, mutta helposti hallittavia. Vähänkin paksummassa lumessa eteneminen tyssää jo tasaisella, mutta automatiikka mahdollistaa heijauksen. Kinoksessa kiinnijumittuneena tulee mieleen, että nelivetodiesel on saman hintainen kuin tämä sähköversio... Hyvät ja huonot puolet toimiva ohjaamo ajettavuus mukavuus kulutus toimintamatka vetopito Ford E-Transit Custom 340 L2 Trend 100 kW BEV SÄHKÖAUTO, takaveto 100 kW (136 hv), 415 Nm Akku brutto / netto 83 / 65 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 125 kW WLTP-kulutus 21 kWh / 100 km toimintamatka 309 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus ei ilm. Mitat Pituus 5 450 mm Leveys 2 032 mm Korkeus 1 981 mm Akseliväli 3 500 mm Tavaratila 5,8 – 6,8 m3 Omamassa 2 315 kg perävaunu 2 300 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 5 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 56 490 € koeajoauto 64 860 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 20.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Hybrid - edelleen se varmempi vaihtoehto 19.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volvo julkisti ensimmäisen sähköautonsa - Volvo Elbil 1976 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille