13.2.2025

Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus

Kuva Petri Munukka

Ford E-Transit Custom kiilaa sähköpakujen kärkikahinoihin, mutta kevyt perä talviajossa jakaa mielipiteitä.

Ford E-Transit Custom on Vuoden pakettiautoksi 2024 valitun malliston vähäpäästöisin vaihtoehto. Tonniluokan Transit on tarjolla usealla erilaisella voimalinjalla. Kaksilitraisen dieselmoottorin saa joko etu- tai nelivetoisena, kuusivaihteisena manuaalina tai kahdeksanvaihteisella automaatilla, ja tehoversioita on neljä, 81/100/110/125 kW  (110/136/150/170 hv). Lataushybridi 2,5-litraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla, 171 hv (232 hv), on olemassa vain etuvetoisena. Nyt ajettu täyssähköinen E-Transit Custom, tehovaihtoehdoiltaan 100/160 kW (136/218 hv), puolestaan on takamoottorinen ja -vetoinen.

Umpipakettikoria saa kahdella koripituudella, ja sähkömallin varusteluvaihtoehtoja on kolme: Trend, Limited ja Sport. Koeajettu Trend täyttää perustarpeet, mutta sähköiset turvajärjestelmät pitää ruksia lisävarustelistalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjaamoon on helppo kotiutua…

E-Transit Customin ohjaamo on miellyttävä työpaikka. Kuljettajan istuin on sopivasti muotoiltu ja hyvin säädettävissä – vain kaikkein pisimmät toivoisivat väliseinän olevan hieman taaempana. Apukuskin istuin on kahden istuttava ja keskipaikka on siedettävä vaihdekepin siirryttyä ratin oikeanpuoleiseen viikseen. Keskimmäisen selkänojan voi myös taittaa alas työpöydäksi. Digitaalinen taustapeili on lisävaruste.

Kojelauta on moderni ja ison kosketusnäytön hallitsema. Lämmityslaitteen säätimet ovat näytön alareunassa koko ajan näkyvissä, valikkorakenne on nopeasti opittavissa ja joitakin nappuloitakin on säilytetty.

Koeajetun pidempikorisen Transitin kuormatilavuus on 6,8 kuutiometriä ja kantavuus 925 kg. Kuormatilalla on pituutta kolme metriä ja lisävarusteena apukuskin penkin alle avautuvan pikkuluukun kohdalla lähes 3,5 metriä. Kuorman kiinnityspisteet ovat tukevat ja sisävalot kirkkaat ledit. Sähköisyys ei vaikuta tavaratilan kokoon eikä lastauskorkeuteen, vaikka akusto onkin pohjan alla. Liukuoven saa lisävarusteena myös kuskin puolelle. Takana on vakiona pariovet, vaihtoehtona ylösaukeava luukku.

…ja matkaan lähtee mielellään

E-Transit Custom on ajettavuudeltaan sähköpakettiautojen kärkeä niin alustaltaan kuin ohjaukseltaankin. Myös mukavuus on hyvällä tolalla: jousitus selviää kunnialla niin isoista heitoista, hidastustöyssyistä kuin mukulakivetyksestäkin. Melutaso on sen verran alhainen, että nastojen rapina ja sähkömoottorin vinkuna pääsevät kuuluviin.

Ajossa ollut teholtaan säyseämpi sähkömoottori yllättää ripeydellään varsinkin kaupungissa, mutta maantiellä ja kuormalla voimaa voisi olla enemmänkin. Nollakelillä lämpöisestä tallista lähtiessä kulutuksen saa kevyellä kaasujalalla pysymään ilmoitetulla 21 kWh/100 km -tasolla, joten kesällä yli 300 kilometrin toimintamatka on mahdollinen.

Pakkasesta moottoritielle lähtö kuitenkin nakuttaa lähemmäs 40 kWh/100 km, jolloin latausväli 65 kWh:n akulla hupenee 160 kilometriin. Latausportti on etupuskurin oikeassa kulmassa jäätymiselle alttiina. Pikalatausteho oli lämpimällä akulla kokeiltaessa 80 kW.

Liukkaalla pinnalla takavetoisen kevytperäisyyttä ei voi olla huomaamatta. Akuston sijainti lähempänä etuakselia ja taka-akselilla oleva kevyt sähkömoottori vievät painopistettä liiaksi eteen. Kuorman lisääminen auttaa tilannetta, mutta tyhjällä autolla luistonesto joutuu ahkeroimaan saadakseen liikkeellelähdöt sujuviksi.

Luistonesto poiskytkettynä sivuluisut ovat näyttäviä, mutta helposti hallittavia. Vähänkin paksummassa lumessa eteneminen tyssää jo tasaisella, mutta automatiikka mahdollistaa heijauksen. Kinoksessa kiinnijumittuneena tulee mieleen, että nelivetodiesel on saman hintainen kuin tämä sähköversio...

Hyvät ja huonot puolet

  • toimiva ohjaamo
  • ajettavuus
  • mukavuus
  • kulutus
  • toimintamatka
  • vetopito

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat