31.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Explorer on amerikkalainen unelma, joka kulkee ja kuluttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Explorer lupaa paljon, mutta toteuttaa jotain muuta. Hyvää: suorituskyky, tilat, varustelu. Huonoa: vaatimaton sähköpuoli, korkea kulutus, viimeistely. Ford Explorer -resepti kuulostaa herkulliselta: kolmilitrainen tuplaturboahdettu V6, neliveto, tilat seitsemälle ja kulutus vain 3,1 litraa sadalla. Ja kaikki tämä runsaiden varusteiden kera vain 84 323 euroa.Aloitetaan positiivisista asioista. Kuutoskoneen 363 hevosvoimaa vie kookasta autoa erittäin keveästi, ja täyskaasulla ohjaamoon kantautuu miellyttävän voimantäyteinen murina.V6:n perässä on 102-hevosvoimainen sähkömoottori ja kymmenvaihteinen automaatti. Paketin yhteisteho on peräti 457 hv, ja vääntöä löytyy kokonaisuudessaan 825 Nm. Se siivittää kolossin sataseen kuudessa sekunnissa. Takapuolituntuma ei epäile väitettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä vaatimatonSe toinen huima lukema, kulutus, sen sijaan jää haaveeksi. Alhainen WLTP-kulutus johtuu 13,6 kilowattitunnin ajoakun tarjoamasta 42 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta. Sekalaisessa kehätieajossa pääsimme autolla vesisateessa 37 kilometriä, eli optimiolosuhteissa yli 40 kilometriä on mahdollinen. Sähköajossa auto toimii hyvin, ja voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen. Kuga PHEV:tä vaivannutta moottorin satunnaista käynnistymistä sähköajossa ei Explorerissa esiintynyt. Sähkön loputtua alkaa kulutusjuhla: moottoritiellä Explorer hörppii lämpimällä koneella reilua kymmentä litraa sadalla. Pidemmällä matkalla pysähdykset eivät juuri helpota, sillä akun täyslataukseen kuluu ankeat nelisen tuntia. Lataus onnistuu 3,6 kilowatin teholla (1 x 16 A). Edes tuplasti nopeampi lataus parantaisi tilannetta merkittävästi, sillä silloin jo tunnin asiointilatauksella saisi kohtalaiset 20 sähkökilometriä lisää.KulutusjuhlaaKoeajoviikolle sattui päiväreissu Helsingistä Vaasaan ja takaisin: matkan kulutus asettui lukemaan 9,8 l/100 km. Kaupungissa Explorer vei akun loputtua 10–13 litraa sadalla. Koko 1 172 kilometrin koeajolla keskikulutus oli 9,2 litraa sataa kilometriä kohden, vaikka kilometreistä 252 ajettiin sähköajolla. Lukema ei ole huono auton koko ja suorituskyky huomioon ottaen, mutta se kannattaa tiedostaa Exploreria ostettaessa. 90 kilometrin mittaisen kulutuslenkin Ford suoritti lukemalla 5,2 l/100 km. Sinänsä hybridijärjestelmä tuntuu toimivan varsin hyvin: auto kiihdyttää polttomoottorilla ja ylläpitää nopeutta sähköllä. Koeajon aikana kahden moottorin yhteistyö aiheutti muutaman nykäyksen, mutta pääosin toiminta oli sulavaa.Kotimaansa tuoteHybridijärjestelmän ympäriltä löytyvä kookas katumaasturi on ehtaa Amerikkaa. Platinum-varustelu on yltäkylläinen, tilaa löytyy hurjasti ja viimeistely on ainakin koeajoyksilössä mitä sattuu: nahkaverhoilussa oli satunnaisia ryppyjä, ja kojelaudan jalopuulistat olivat istuvuuden perusteella jostakin toisesta Fordista Exploreriin eksyneitä. Etuistuimet tarjoavat mukavat oltavat kookkaallekin kuljettajalle. Keskimmäisellä istuinrivillä tilatehottomuus iskee: istuimen reunan ja oven välissä on noin 10 senttiä hukkatilaa. Istuimet ovat myös varsin kapeat.Kolmen istuimen selkänojia voi säätää, mutta vain reunimmaiset liukuvat pituussuunnassa. Ne avaavat väylän kolmannelle istuinriville, joka on tavallista väljempi. Kippauksessa ei tosin ole muistia, joten reunapaikat saa aina asetella käsin alkuperäiseen asentoonsa.Viisipaikkaisena Explorerin tavaratila tarjoaa ruhtinaalliset 635 litraa. Kun kolmannen istuinrivin nostaa sähköllä tavaratilan pohjasta esiin, kutistuu tila 240 litraan, mikä ei ole hurjasti mutta silti varsin hyvä suoritus seitsenpaikkaiseksi katumaasturiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuutena vaihtoehtojen puuteExplorerin ajettavuus on varsin kelpoa, mutta leppoisaan menoon sopiva mukavuus puuttuu. Eurooppaan tuotavat mallit nimittäin varustellaan aina Yhdysvaltojen ST-version alustalla, joten kyyti on poikkeuksellisen nypyttävää.Explorerin vahvuus piileekin lähinnä siinä, ettei näin kookasta katumaasturia tarvitsevalle ole tässä hintaluokassa paljon vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD Platinum Hinta alkaen 84 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 794 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 3 000 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 267 kW (363 hv), 5750 r/min Vääntö 555 Nm (3500 r/min) Vääntö 555 Nm (3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,6 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 336 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 71 g/km Mitat pituus 5063 mm, leveys 2107 mm, korkeus 1783 mm, akseliväli 3025 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?