15.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: isommat merkkifarkut – Ford Focus Vignale Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Vignale Wagon, farkkumallistonsa huippuversio, tarjoaa hieman loistoa ja enemmän tilaa. Hyvää: melutaso, voimalinja, tilat. Huonoa: pintakova alusta. Vignale, siis perheautomallin parempi painos Fordin tapaan, on tarjolla myös viime vuonna uudistuneeseen alemman keskiluokan suosikkimalliin. Ford Focus Vignale -mallisto on varsin laaja, sillä huippuversion saa jopa litraisella ja 125-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, ja muina vaihtoehtoina ovat bensapuolella 1,5-litrainen nelikko joko 150- tai 182-heppaisena tai sitten 1,5- ja kaksilitraiset dieselit (120 tai 150 hv).Nämä kaikki ovat 8-portaisia automaatteja lukuun ottamatta tehokkainta bensakonetta, jonka yhteyteen saa myös kuusivaihteisen manuaalilaatikon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuukontillaKoeajoon osui kallein eli kaksilitrainen diesel. Samalla saimme kotimaan kokemukset Wagon-farmariversiosta; Vignalen saa luonnollisesti myös viisiovisena viistoperänä.Molemmat korimallit ovat akseliväliltään identtiset, eli farkun 29 sentin pituuslisä asettuu kokonaisuudessaan takaylitykseen. Niinpä tiloihin pätevät samat kehut ja moitteet kuin viimesyksyisessä parivertailussamme (Moottori 11/2019) – pitkällä takamatkustajalla polvitila heikentyy etuselkänojien taustalevyjen muotoilun takia, mutta muuten tilaa löytyy alempaan keskiluokkaan mukavasti. Muunneltavuuden osalta farmaripiirteet ovat kohtuullisen hyvin hallussa. Takaselkänoja kaatuu täysin vaateriin, mutta suksiluukku – eräs Vignalen lisistä – on aika mikrokokoa. Perusmuotoinen kontti on kohtuullisen syvä, ja käyttöä avittaa kokoon taittuva välipohja, jota voi käyttää myös tilanjakajana. Takaluukku aukeaa erinomaisen ylös.Ei täysin premiumVignalen erot edullisempiin Focuksiin kiteytyvät tietysti koristeisiin ja varusteisiin. Ulkoisia lisiä mallistossa alempana majailevaan Titanium-tasoon ovat muun muassa erityiset vanteet, keulamaski ja puskurit ynnä Vignale-logot.Sisällä lista laajenee esimerkiksi nahkaverhoiluilla istuimilla, kuljettajan istuimen sähkösäädöillä, dieselmallien polttonestekäyttöisen lisälämmittimen kaukosäädöllä, tuulilasin heijastusnäytöllä sekä aktiivisella melunvaimennusjärjestelmällä. Ohjaamossa kaikki on hyvin ja istuimet mukavat, mutta muuten erot edullisempiin Focuksiin jäävät lopulta aika pieniksi. Etenkin, kun koeajoauton tapauksessa Vignalesta pyydetään reilun 3 700 euron lisähinta jo valmiiksi hyvin varusteltuun Titanium-tasoon nähden.Kiva, mutta kovahkoFocuksen talviajettavuuteenkin otimme tuntumaa. Ajokäytös on Fordille ominaista, siis varsin yliohjaavaa, eli ajonvakautus jättää ”osaavalle” kuskille aika paljon pelivaraa. Ohjaus sen sijaan antaa korkeintaan keskinkertaisen ja tasapaksun kuvan.Kulku on kuitenkin vakaata, ja perusmallien tavoin myös hiljaista. Vaivaton ja vääntävä voimalinjakin aiheuttaa silkkaa ihastusta – paitsi kahdeksankympin nopeudessa, missä ekoajattelu pitää liian suuren vaihteen pesässä aiheuttaen turhaa jyrinää.Mukavuus ei muutenkaan saa täysiä pisteitä. Etenkin Vignalen tapauksessa kaipaisimme kauttaaltaan pehmeämpää jousitusta – talvitien epätasaisuuksissa tulee mieleen, että sijoittaisiko sen lisärahan sittenkin varusteiden sijasta astetta ylempään autoluokkaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus Vignale Wagon 2.0 TDCi Ecoblue 150 hv A8 Hinta alkaen 35 462 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 549 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4668 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella