15.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: isommat merkkifarkut – Ford Focus Vignale Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Vignale Wagon, farkkumallistonsa huippuversio, tarjoaa hieman loistoa ja enemmän tilaa. Hyvää: melutaso, voimalinja, tilat. Huonoa: pintakova alusta. Vignale, siis perheautomallin parempi painos Fordin tapaan, on tarjolla myös viime vuonna uudistuneeseen alemman keskiluokan suosikkimalliin. Ford Focus Vignale -mallisto on varsin laaja, sillä huippuversion saa jopa litraisella ja 125-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, ja muina vaihtoehtoina ovat bensapuolella 1,5-litrainen nelikko joko 150- tai 182-heppaisena tai sitten 1,5- ja kaksilitraiset dieselit (120 tai 150 hv).Nämä kaikki ovat 8-portaisia automaatteja lukuun ottamatta tehokkainta bensakonetta, jonka yhteyteen saa myös kuusivaihteisen manuaalilaatikon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuukontillaKoeajoon osui kallein eli kaksilitrainen diesel. Samalla saimme kotimaan kokemukset Wagon-farmariversiosta; Vignalen saa luonnollisesti myös viisiovisena viistoperänä.Molemmat korimallit ovat akseliväliltään identtiset, eli farkun 29 sentin pituuslisä asettuu kokonaisuudessaan takaylitykseen. Niinpä tiloihin pätevät samat kehut ja moitteet kuin viimesyksyisessä parivertailussamme (Moottori 11/2019) – pitkällä takamatkustajalla polvitila heikentyy etuselkänojien taustalevyjen muotoilun takia, mutta muuten tilaa löytyy alempaan keskiluokkaan mukavasti. Muunneltavuuden osalta farmaripiirteet ovat kohtuullisen hyvin hallussa. Takaselkänoja kaatuu täysin vaateriin, mutta suksiluukku – eräs Vignalen lisistä – on aika mikrokokoa. Perusmuotoinen kontti on kohtuullisen syvä, ja käyttöä avittaa kokoon taittuva välipohja, jota voi käyttää myös tilanjakajana. Takaluukku aukeaa erinomaisen ylös.Ei täysin premiumVignalen erot edullisempiin Focuksiin kiteytyvät tietysti koristeisiin ja varusteisiin. Ulkoisia lisiä mallistossa alempana majailevaan Titanium-tasoon ovat muun muassa erityiset vanteet, keulamaski ja puskurit ynnä Vignale-logot.Sisällä lista laajenee esimerkiksi nahkaverhoiluilla istuimilla, kuljettajan istuimen sähkösäädöillä, dieselmallien polttonestekäyttöisen lisälämmittimen kaukosäädöllä, tuulilasin heijastusnäytöllä sekä aktiivisella melunvaimennusjärjestelmällä. Ohjaamossa kaikki on hyvin ja istuimet mukavat, mutta muuten erot edullisempiin Focuksiin jäävät lopulta aika pieniksi. Etenkin, kun koeajoauton tapauksessa Vignalesta pyydetään reilun 3 700 euron lisähinta jo valmiiksi hyvin varusteltuun Titanium-tasoon nähden.Kiva, mutta kovahkoFocuksen talviajettavuuteenkin otimme tuntumaa. Ajokäytös on Fordille ominaista, siis varsin yliohjaavaa, eli ajonvakautus jättää ”osaavalle” kuskille aika paljon pelivaraa. Ohjaus sen sijaan antaa korkeintaan keskinkertaisen ja tasapaksun kuvan.Kulku on kuitenkin vakaata, ja perusmallien tavoin myös hiljaista. Vaivaton ja vääntävä voimalinjakin aiheuttaa silkkaa ihastusta – paitsi kahdeksankympin nopeudessa, missä ekoajattelu pitää liian suuren vaihteen pesässä aiheuttaen turhaa jyrinää.Mukavuus ei muutenkaan saa täysiä pisteitä. Etenkin Vignalen tapauksessa kaipaisimme kauttaaltaan pehmeämpää jousitusta – talvitien epätasaisuuksissa tulee mieleen, että sijoittaisiko sen lisärahan sittenkin varusteiden sijasta astetta ylempään autoluokkaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus Vignale Wagon 2.0 TDCi Ecoblue 150 hv A8 Hinta alkaen 35 462 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 549 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4668 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa