15.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: isommat merkkifarkut – Ford Focus Vignale Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Vignale Wagon, farkkumallistonsa huippuversio, tarjoaa hieman loistoa ja enemmän tilaa. Hyvää: melutaso, voimalinja, tilat. Huonoa: pintakova alusta. Vignale, siis perheautomallin parempi painos Fordin tapaan, on tarjolla myös viime vuonna uudistuneeseen alemman keskiluokan suosikkimalliin. Ford Focus Vignale -mallisto on varsin laaja, sillä huippuversion saa jopa litraisella ja 125-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, ja muina vaihtoehtoina ovat bensapuolella 1,5-litrainen nelikko joko 150- tai 182-heppaisena tai sitten 1,5- ja kaksilitraiset dieselit (120 tai 150 hv).Nämä kaikki ovat 8-portaisia automaatteja lukuun ottamatta tehokkainta bensakonetta, jonka yhteyteen saa myös kuusivaihteisen manuaalilaatikon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuukontillaKoeajoon osui kallein eli kaksilitrainen diesel. Samalla saimme kotimaan kokemukset Wagon-farmariversiosta; Vignalen saa luonnollisesti myös viisiovisena viistoperänä.Molemmat korimallit ovat akseliväliltään identtiset, eli farkun 29 sentin pituuslisä asettuu kokonaisuudessaan takaylitykseen. Niinpä tiloihin pätevät samat kehut ja moitteet kuin viimesyksyisessä parivertailussamme (Moottori 11/2019) – pitkällä takamatkustajalla polvitila heikentyy etuselkänojien taustalevyjen muotoilun takia, mutta muuten tilaa löytyy alempaan keskiluokkaan mukavasti. Muunneltavuuden osalta farmaripiirteet ovat kohtuullisen hyvin hallussa. Takaselkänoja kaatuu täysin vaateriin, mutta suksiluukku – eräs Vignalen lisistä – on aika mikrokokoa. Perusmuotoinen kontti on kohtuullisen syvä, ja käyttöä avittaa kokoon taittuva välipohja, jota voi käyttää myös tilanjakajana. Takaluukku aukeaa erinomaisen ylös.Ei täysin premiumVignalen erot edullisempiin Focuksiin kiteytyvät tietysti koristeisiin ja varusteisiin. Ulkoisia lisiä mallistossa alempana majailevaan Titanium-tasoon ovat muun muassa erityiset vanteet, keulamaski ja puskurit ynnä Vignale-logot.Sisällä lista laajenee esimerkiksi nahkaverhoiluilla istuimilla, kuljettajan istuimen sähkösäädöillä, dieselmallien polttonestekäyttöisen lisälämmittimen kaukosäädöllä, tuulilasin heijastusnäytöllä sekä aktiivisella melunvaimennusjärjestelmällä. Ohjaamossa kaikki on hyvin ja istuimet mukavat, mutta muuten erot edullisempiin Focuksiin jäävät lopulta aika pieniksi. Etenkin, kun koeajoauton tapauksessa Vignalesta pyydetään reilun 3 700 euron lisähinta jo valmiiksi hyvin varusteltuun Titanium-tasoon nähden.Kiva, mutta kovahkoFocuksen talviajettavuuteenkin otimme tuntumaa. Ajokäytös on Fordille ominaista, siis varsin yliohjaavaa, eli ajonvakautus jättää ”osaavalle” kuskille aika paljon pelivaraa. Ohjaus sen sijaan antaa korkeintaan keskinkertaisen ja tasapaksun kuvan.Kulku on kuitenkin vakaata, ja perusmallien tavoin myös hiljaista. Vaivaton ja vääntävä voimalinjakin aiheuttaa silkkaa ihastusta – paitsi kahdeksankympin nopeudessa, missä ekoajattelu pitää liian suuren vaihteen pesässä aiheuttaen turhaa jyrinää.Mukavuus ei muutenkaan saa täysiä pisteitä. Etenkin Vignalen tapauksessa kaipaisimme kauttaaltaan pehmeämpää jousitusta – talvitien epätasaisuuksissa tulee mieleen, että sijoittaisiko sen lisärahan sittenkin varusteiden sijasta astetta ylempään autoluokkaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus Vignale Wagon 2.0 TDCi Ecoblue 150 hv A8 Hinta alkaen 35 462 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 549 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4668 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija