15.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erityisesti Eurooppaan – Ford Focus 1.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus vaihtaa entistä saksalaisemman vaihteen. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, tilat, varustelu, melutaso. Huonoa: kaikkien avustimien ja valikoiden opettelu vie aikansa. Focus on yksi Fordin tärkeimmistä malleista niin tunnettavuudeltaan kuin myynniltäänkin. Tähän asti sukupolvien vaihtuessa Ford on puhunut suurten sarjojen puolesta ja kaupannut samanlaista Focusta ympäri maailman. Kompromissi ei ole kuitenkaan myynyt tarpeeksi, joten nyt palataan räätälöimään versioita eri markkinoiden vaatimusten ja hintatason mukaisiksi. Siispä: Saksassa suunniteltu ja valmistettu uusi Focus, olkaa hyvä! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tilaa Focuksen keulailme on tuttu muista Fordeista, muutoin olemus on uusi. Etuosa ja akseliväli ovat pidentyneet, muut mitat ovat kutakuinkin entisellään. Tila on kuitenkin hyödynnetty tarkemmin, väljyyttä on loihdittu joka suuntaan lisää. Takapenkille kehtaa nyt ottaa aikuisia, jopa kolmekin lyhyelle matkalle. Etuistuimet on muotoiltu jämäköiksi, ja ajoasennosta hallintalaitteineen muodostuu luonteva. Kojelauta on aiempaa tyylikkäämpi ilman kiiltävää muovia. Nappuloiden määrää on vähennetty niin keskikonsolista kuin ratistakin. Lämmitystä voi säätää vielä manuaalisesti, loput pitää etsiä monitoiminäytön valikoista. Suorastaan premiumia edustaa ovikoteloiden pehmustus: eipähän parkkikiekko kolise. Tavaratila on kasvanut Fordin mielestä riittäväksi, sillä pohjan alle on ollut varaa jättää kymmenen senttiä paksu styroksilokerikko. Toki näin lattiasta tulee selkänoja kaadettuna tasainen, ja pohjan alle voi ostaa täysikokoisen varapyörän. Lisää varusteita Focuksen perusvarustetaso Trend sisältää kaiken tarpeellisen, kuten törmäykseneston, kaistallapitoavustimen, parkkitutkat, navigaattorin ja vakionopeudensäätimen. Titanium tuo lisää mukavuusvarusteita ja kromilistoja, ST-line puolestaan tiukemman alustan ja sporttista näyttävyyttä. Talvella mallisto laajenee vielä ylellisimmällä Vignalella ja maasturimaisella Activella. Kolmiovista korimallia ei enää valmisteta eikä neliovista sedania aiota tuoda Suomeen. Aluksi maahan on saatu vain viisiovisia luukkuperiä litraisella bensiinimoottorilla (100/125 hv) ja 1,5-litraisella dieselillä (120 hv). Niissä takajousitus on toteutettu yhdystukiakselistolla. Seuraavassa laivassa saapuu Wagon-farmareita ja isompia moottoreita, 1,5 bensiini (150/182 hv) sekä 2,0 diesel (150 hv). Näissä takana käytetään monivarsituentaa ja lisävarusteena myös säädettävää iskunvaimennusta. Bensiinimoottoreissa sylintereitä on kolme ja dieseleissä neljä. Pääsimme ensimmäisenä pikkudieselin rattiin. Lisää vaihteita Moottori liikuttaa Focusta kevyellä kuormalla ja taajamavauhdilla liukkaasti, mutta isot lastit ja nopeat ohitukset lienevät isomman koneen heiniä. Ford on luopunut lyhyehkön kokeilun jälkeen kaksoiskytkinvaihteistoista. Uusi kahdeksanvaihteinen automaatti hyödyntää tuhtia alavääntöä ja vaihtaa innokkaasti ylöspäin. Sport-asetus sähäköittää lähtöjä, mutta pitää muutoin kierrokset ärsyttävän korkealla. Kierrettävä vaihdepylpyrä jättää keskikonsolissa tilaa lokeroille. Uusi WLTP-normin mukainen EU-kulutuslukema 5,4 l/100 km on helpompi saavuttaa käytännössä kuin vanha NEDC:n mukainen 4,3 l/100 km. Focus on yksi alemman keskiluokan mukavimmista ajokeista niin jousitukseltaan kuin melutasoltaankin. Ajettavuudessa etumatka kilpailijoihin on kaventunut, sillä ohjaustunto ei ole yhtä kirkas kuin mallin takavuosina. Muissa ominaisuuksissa Focus on puolestaan petrannut luokkansa varteenotettavimpaan kärkeen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/focus Ford Focus 1.5 TDCI Ecoblue 120 hv titanium A8 Hinta alkaen 28 278 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 045 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3600 r/min Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4378 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?