15.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erityisesti Eurooppaan – Ford Focus 1.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus vaihtaa entistä saksalaisemman vaihteen. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, tilat, varustelu, melutaso. Huonoa: kaikkien avustimien ja valikoiden opettelu vie aikansa. Focus on yksi Fordin tärkeimmistä malleista niin tunnettavuudeltaan kuin myynniltäänkin. Tähän asti sukupolvien vaihtuessa Ford on puhunut suurten sarjojen puolesta ja kaupannut samanlaista Focusta ympäri maailman. Kompromissi ei ole kuitenkaan myynyt tarpeeksi, joten nyt palataan räätälöimään versioita eri markkinoiden vaatimusten ja hintatason mukaisiksi. Siispä: Saksassa suunniteltu ja valmistettu uusi Focus, olkaa hyvä! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tilaa Focuksen keulailme on tuttu muista Fordeista, muutoin olemus on uusi. Etuosa ja akseliväli ovat pidentyneet, muut mitat ovat kutakuinkin entisellään. Tila on kuitenkin hyödynnetty tarkemmin, väljyyttä on loihdittu joka suuntaan lisää. Takapenkille kehtaa nyt ottaa aikuisia, jopa kolmekin lyhyelle matkalle. Etuistuimet on muotoiltu jämäköiksi, ja ajoasennosta hallintalaitteineen muodostuu luonteva. Kojelauta on aiempaa tyylikkäämpi ilman kiiltävää muovia. Nappuloiden määrää on vähennetty niin keskikonsolista kuin ratistakin. Lämmitystä voi säätää vielä manuaalisesti, loput pitää etsiä monitoiminäytön valikoista. Suorastaan premiumia edustaa ovikoteloiden pehmustus: eipähän parkkikiekko kolise. Tavaratila on kasvanut Fordin mielestä riittäväksi, sillä pohjan alle on ollut varaa jättää kymmenen senttiä paksu styroksilokerikko. Toki näin lattiasta tulee selkänoja kaadettuna tasainen, ja pohjan alle voi ostaa täysikokoisen varapyörän. Lisää varusteita Focuksen perusvarustetaso Trend sisältää kaiken tarpeellisen, kuten törmäykseneston, kaistallapitoavustimen, parkkitutkat, navigaattorin ja vakionopeudensäätimen. Titanium tuo lisää mukavuusvarusteita ja kromilistoja, ST-line puolestaan tiukemman alustan ja sporttista näyttävyyttä. Talvella mallisto laajenee vielä ylellisimmällä Vignalella ja maasturimaisella Activella. Kolmiovista korimallia ei enää valmisteta eikä neliovista sedania aiota tuoda Suomeen. Aluksi maahan on saatu vain viisiovisia luukkuperiä litraisella bensiinimoottorilla (100/125 hv) ja 1,5-litraisella dieselillä (120 hv). Niissä takajousitus on toteutettu yhdystukiakselistolla. Seuraavassa laivassa saapuu Wagon-farmareita ja isompia moottoreita, 1,5 bensiini (150/182 hv) sekä 2,0 diesel (150 hv). Näissä takana käytetään monivarsituentaa ja lisävarusteena myös säädettävää iskunvaimennusta. Bensiinimoottoreissa sylintereitä on kolme ja dieseleissä neljä. Pääsimme ensimmäisenä pikkudieselin rattiin. Lisää vaihteita Moottori liikuttaa Focusta kevyellä kuormalla ja taajamavauhdilla liukkaasti, mutta isot lastit ja nopeat ohitukset lienevät isomman koneen heiniä. Ford on luopunut lyhyehkön kokeilun jälkeen kaksoiskytkinvaihteistoista. Uusi kahdeksanvaihteinen automaatti hyödyntää tuhtia alavääntöä ja vaihtaa innokkaasti ylöspäin. Sport-asetus sähäköittää lähtöjä, mutta pitää muutoin kierrokset ärsyttävän korkealla. Kierrettävä vaihdepylpyrä jättää keskikonsolissa tilaa lokeroille. Uusi WLTP-normin mukainen EU-kulutuslukema 5,4 l/100 km on helpompi saavuttaa käytännössä kuin vanha NEDC:n mukainen 4,3 l/100 km. Focus on yksi alemman keskiluokan mukavimmista ajokeista niin jousitukseltaan kuin melutasoltaankin. Ajettavuudessa etumatka kilpailijoihin on kaventunut, sillä ohjaustunto ei ole yhtä kirkas kuin mallin takavuosina. Muissa ominaisuuksissa Focus on puolestaan petrannut luokkansa varteenotettavimpaan kärkeen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/focus Ford Focus 1.5 TDCI Ecoblue 120 hv titanium A8 Hinta alkaen 28 278 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 045 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3600 r/min Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4378 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe