15.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erityisesti Eurooppaan – Ford Focus 1.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus vaihtaa entistä saksalaisemman vaihteen. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, tilat, varustelu, melutaso. Huonoa: kaikkien avustimien ja valikoiden opettelu vie aikansa. Focus on yksi Fordin tärkeimmistä malleista niin tunnettavuudeltaan kuin myynniltäänkin. Tähän asti sukupolvien vaihtuessa Ford on puhunut suurten sarjojen puolesta ja kaupannut samanlaista Focusta ympäri maailman. Kompromissi ei ole kuitenkaan myynyt tarpeeksi, joten nyt palataan räätälöimään versioita eri markkinoiden vaatimusten ja hintatason mukaisiksi. Siispä: Saksassa suunniteltu ja valmistettu uusi Focus, olkaa hyvä! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tilaa Focuksen keulailme on tuttu muista Fordeista, muutoin olemus on uusi. Etuosa ja akseliväli ovat pidentyneet, muut mitat ovat kutakuinkin entisellään. Tila on kuitenkin hyödynnetty tarkemmin, väljyyttä on loihdittu joka suuntaan lisää. Takapenkille kehtaa nyt ottaa aikuisia, jopa kolmekin lyhyelle matkalle. Etuistuimet on muotoiltu jämäköiksi, ja ajoasennosta hallintalaitteineen muodostuu luonteva. Kojelauta on aiempaa tyylikkäämpi ilman kiiltävää muovia. Nappuloiden määrää on vähennetty niin keskikonsolista kuin ratistakin. Lämmitystä voi säätää vielä manuaalisesti, loput pitää etsiä monitoiminäytön valikoista. Suorastaan premiumia edustaa ovikoteloiden pehmustus: eipähän parkkikiekko kolise. Tavaratila on kasvanut Fordin mielestä riittäväksi, sillä pohjan alle on ollut varaa jättää kymmenen senttiä paksu styroksilokerikko. Toki näin lattiasta tulee selkänoja kaadettuna tasainen, ja pohjan alle voi ostaa täysikokoisen varapyörän. Lisää varusteita Focuksen perusvarustetaso Trend sisältää kaiken tarpeellisen, kuten törmäykseneston, kaistallapitoavustimen, parkkitutkat, navigaattorin ja vakionopeudensäätimen. Titanium tuo lisää mukavuusvarusteita ja kromilistoja, ST-line puolestaan tiukemman alustan ja sporttista näyttävyyttä. Talvella mallisto laajenee vielä ylellisimmällä Vignalella ja maasturimaisella Activella. Kolmiovista korimallia ei enää valmisteta eikä neliovista sedania aiota tuoda Suomeen. Aluksi maahan on saatu vain viisiovisia luukkuperiä litraisella bensiinimoottorilla (100/125 hv) ja 1,5-litraisella dieselillä (120 hv). Niissä takajousitus on toteutettu yhdystukiakselistolla. Seuraavassa laivassa saapuu Wagon-farmareita ja isompia moottoreita, 1,5 bensiini (150/182 hv) sekä 2,0 diesel (150 hv). Näissä takana käytetään monivarsituentaa ja lisävarusteena myös säädettävää iskunvaimennusta. Bensiinimoottoreissa sylintereitä on kolme ja dieseleissä neljä. Pääsimme ensimmäisenä pikkudieselin rattiin. Lisää vaihteita Moottori liikuttaa Focusta kevyellä kuormalla ja taajamavauhdilla liukkaasti, mutta isot lastit ja nopeat ohitukset lienevät isomman koneen heiniä. Ford on luopunut lyhyehkön kokeilun jälkeen kaksoiskytkinvaihteistoista. Uusi kahdeksanvaihteinen automaatti hyödyntää tuhtia alavääntöä ja vaihtaa innokkaasti ylöspäin. Sport-asetus sähäköittää lähtöjä, mutta pitää muutoin kierrokset ärsyttävän korkealla. Kierrettävä vaihdepylpyrä jättää keskikonsolissa tilaa lokeroille. Uusi WLTP-normin mukainen EU-kulutuslukema 5,4 l/100 km on helpompi saavuttaa käytännössä kuin vanha NEDC:n mukainen 4,3 l/100 km. Focus on yksi alemman keskiluokan mukavimmista ajokeista niin jousitukseltaan kuin melutasoltaankin. Ajettavuudessa etumatka kilpailijoihin on kaventunut, sillä ohjaustunto ei ole yhtä kirkas kuin mallin takavuosina. Muissa ominaisuuksissa Focus on puolestaan petrannut luokkansa varteenotettavimpaan kärkeen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/focus Ford Focus 1.5 TDCI Ecoblue 120 hv titanium A8 Hinta alkaen 28 278 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 045 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3600 r/min Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4378 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan