12.11.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Kuga PHEV saa uuden rouheamman ilmeen ja lisää sähköistä toimintamatkaa. Fordin mallit uudistuvat laajasti, ja uusi ilme on luvassa myös katumaasturimalli Kugalle. Suomalaisille Kuga on kiinnostava malli, sillä se kilpailee ostajista samassa luokassa mm. Nissan Qashqain kanssa. Potentiaalia hyville myyntilukemille on siis olemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muodokas ulkomuoto Mukavat sisätilat Toimiva voimalinja Hidas tietoviihdenäyttö Kugan piirteet on vedelty uuteen uskoon ja muotokieli viittaa tätä nykyä enemmän Amerikan mantereelle kuin Eurooppaan. Vastaavaa uudistusta ovat saaneet osakseen muutkin mallit, joten uudistuksen muotoilulliset kikat eivät yllätä. Kuga on tätä nykyä maskuliinisempi ja muhkeampi.Koeajettu malli on varustettu hybridivoimalinjalla, joka tarjoaa reippaasti voimaa ja kohtuullisen sähköisen toimintamatkan. Konepellin alta löytyy 2,5-litrainen bensiinimoottori, jolle lisävoimaa on tuomassa sähkömoottori.Kahden moottorin yhteisteho on 243 hevosvoimaa (165 kW) ja vääntöä napataan bensiinimoottorista 200 Nm ja sähkömotista 320 Nm. Vaihteiston on luonnollisesti automaatti, ja pistokehybridistä on saatavilla vain etuvetoversio.Arkiajot hoituvat useassa tapauksessa sähkölläKugassa on 14,4 kWh ajoakku, ja sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan 69 kilometriä. Lukema pätee vain kaupunkiajossa, eikä vastaavia lukemia kannata moottoritiellä odottaa.Ford ei siis yllä vastaavaan suoritukseen monen kilpailijansa kanssa, sillä tätä nykyä 100 kilometrin sähköinen toimintamatka alkaa olla arkipäivää. Pitkän toimintamatkan ja paremmuuden välille ei voi toki vetää suoraa yhtäläisyysmerkkiä, sillä ladattavan hybridimallin ideana on yhdistää molempien voimalinjojen hyvät puolet.Jos pistokehybridillä on aikomuksena ajaa vain ja ainoastaan pelkällä sähköllä, ei se tee polttomoottorille hyvää. Siksi se, että osa päivittäisestä ajosta pitää hoitaa polttomoottorilla, on itse asiassa hyvä asia. Tätä taustaa vasten Kugan noin 50 kilometrin reaalimaailman sähköinen toimintamatka on varsin riittävä.Ahkeralla latauksella kulutuksen voi saada ilmoitettuun 0,9 litran WLTP-lukemaan, mutta se vaatii piuhan päässä viihtymistä. Keskikulutus ilman jatkuvaa lataamista kohoaa helposti viiteen litraan ja moottoritiellä jopa seitsemän litran tuntumaan. Pitkät moottoritiesiirtymät ovat hybridiautojen Akilleen kantapää.Fordin voimalinja tarjoaa mukavasti voimaa, ja ladattava hybridi onkin malliperheen suorituskykyisimmästä päästä. 0–100 km/h kiihdytyslukema on 7,3 sekuntia, mikä on toki moneen ladattavaan hybridimalliin verrattuna vaatimattomasti. Arkiajossa se on kuitenkin enemmän kuin riittävästi.Ajovalot tuovat päivän yöhönAjomukavuus on Fordissa kohdallaan, ja alusta on hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastossa. Katumaasturiluokkaa paikoin vaivaava alustan pintakovuus ei onneksi kosketa Kugaa. Osa mukavuudesta on laskettava korkeaprofiilisten renkaiden eduksi. Ne ovat mukavat, mutta samaan aikaan kampittavat linjakasta kokonaisuutta.Fordin uusista Matrix LED -valoista on annettava ylistävää palautetta, sillä ne ovat alkusyksyn pimeillä keleillä suorastaan huikaisevat. Tienoo valaistuu tavalla, josta vanhempien autojen omistajat voivat vain haaveilla. Valoautomatiikka on älykästä ja pitkien ja lyhyiden valojen välillä ei tarvitse kikkailla.Näkyvyys on koko ajan ensiluokkaista, ja turvallisuusmielessä kyseessä on yksi parhaista varusteista. Perusvarustellusta Kugasta Matrix LEDit uupuvat, mutta ne tulevat Technology Pack -varustepaketin mukana. Paketin hankkimista voi suositella jo pelkkien valojen ansiosta lämpimästi.Koeajettu Kuga on ST-line X, eli varustelutaso on lähtökohtaisesti hyvä. Siitä löytyy mm. sähköllä säätyvät AGR-penkit, B&O –äänentoisto, LED-valot, ST-line-jousitus, sähköinen takaluukku ja driver assistant -pack, joka pitää sisällään mm. adaptiivisen vakionopeudensäätimen.Fordista löytyy digimittaristo ja hyvän kokoinen tietoviihdenäyttö. Käyttöliittymä on toimiva, mutta vähän turhan hidas. Esimerkiksi nopeusvaroituksen sulkeminen vaatii yllättävän pitkän ajan, sillä valikot avautuvat useamman sekunnin viiveellä. Maailmankaikkeuden mittapuulla aika on lyhyt, mutta kiireisessä ihmiselämässä pitkä. Liekö asia korjaantuu tulevaisuudessa järjestelmän päivityksellä.Ladattavat hybridit ovat Kugan kokoluokassa arvokkaita autoja, sillä kovin montaa autoa ei alle 50 000 euron hintaluokassa ole tarjolla. Ilman lisävarusteita Active X jää juuri alle 50 000 euron, mutta lisäherkuilla koeajettu versio maksaa reilut 52 000 euroa. Ford Kuga PHEV ST-line X: LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 2 498 cm 3 Automaattivaihteisto 179 kW (243 hv), 320 Nm Akku 14,4 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO 2 -päästöt 21 g/km Toimintamatka sähköllä 69 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 604 mm Leveys 1 882 mm Korkeus 1 673 mm Akseliväli 2 711 mm Tavaratila 420-628 l Omamassa 1 859 kg Perävaunu 2 100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 5 v / 100 000 km Hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 49 655 € Koeajoauton hinta 52 297€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon Kommentit (2) Sen ylinopeushelevetinpiippauksen saa pois kun painaa kolme sekuntia LIM nappia ohjauspyörästä…toki joka käynnistyksen jälkeen. Kiitos! Tämän kun olisin tiennyt koeajon aikana, niin olisin säästänyt elämästäni monta minuuttia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle