12.11.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Kuga PHEV saa uuden rouheamman ilmeen ja lisää sähköistä toimintamatkaa. Fordin mallit uudistuvat laajasti, ja uusi ilme on luvassa myös katumaasturimalli Kugalle. Suomalaisille Kuga on kiinnostava malli, sillä se kilpailee ostajista samassa luokassa mm. Nissan Qashqain kanssa. Potentiaalia hyville myyntilukemille on siis olemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muodokas ulkomuoto Mukavat sisätilat Toimiva voimalinja Hidas tietoviihdenäyttö Kugan piirteet on vedelty uuteen uskoon ja muotokieli viittaa tätä nykyä enemmän Amerikan mantereelle kuin Eurooppaan. Vastaavaa uudistusta ovat saaneet osakseen muutkin mallit, joten uudistuksen muotoilulliset kikat eivät yllätä. Kuga on tätä nykyä maskuliinisempi ja muhkeampi.Koeajettu malli on varustettu hybridivoimalinjalla, joka tarjoaa reippaasti voimaa ja kohtuullisen sähköisen toimintamatkan. Konepellin alta löytyy 2,5-litrainen bensiinimoottori, jolle lisävoimaa on tuomassa sähkömoottori.Kahden moottorin yhteisteho on 243 hevosvoimaa (165 kW) ja vääntöä napataan bensiinimoottorista 200 Nm ja sähkömotista 320 Nm. Vaihteiston on luonnollisesti automaatti, ja pistokehybridistä on saatavilla vain etuvetoversio.Arkiajot hoituvat useassa tapauksessa sähkölläKugassa on 14,4 kWh ajoakku, ja sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan 69 kilometriä. Lukema pätee vain kaupunkiajossa, eikä vastaavia lukemia kannata moottoritiellä odottaa.Ford ei siis yllä vastaavaan suoritukseen monen kilpailijansa kanssa, sillä tätä nykyä 100 kilometrin sähköinen toimintamatka alkaa olla arkipäivää. Pitkän toimintamatkan ja paremmuuden välille ei voi toki vetää suoraa yhtäläisyysmerkkiä, sillä ladattavan hybridimallin ideana on yhdistää molempien voimalinjojen hyvät puolet.Jos pistokehybridillä on aikomuksena ajaa vain ja ainoastaan pelkällä sähköllä, ei se tee polttomoottorille hyvää. Siksi se, että osa päivittäisestä ajosta pitää hoitaa polttomoottorilla, on itse asiassa hyvä asia. Tätä taustaa vasten Kugan noin 50 kilometrin reaalimaailman sähköinen toimintamatka on varsin riittävä.Ahkeralla latauksella kulutuksen voi saada ilmoitettuun 0,9 litran WLTP-lukemaan, mutta se vaatii piuhan päässä viihtymistä. Keskikulutus ilman jatkuvaa lataamista kohoaa helposti viiteen litraan ja moottoritiellä jopa seitsemän litran tuntumaan. Pitkät moottoritiesiirtymät ovat hybridiautojen Akilleen kantapää.Fordin voimalinja tarjoaa mukavasti voimaa, ja ladattava hybridi onkin malliperheen suorituskykyisimmästä päästä. 0–100 km/h kiihdytyslukema on 7,3 sekuntia, mikä on toki moneen ladattavaan hybridimalliin verrattuna vaatimattomasti. Arkiajossa se on kuitenkin enemmän kuin riittävästi.Ajovalot tuovat päivän yöhönAjomukavuus on Fordissa kohdallaan, ja alusta on hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastossa. Katumaasturiluokkaa paikoin vaivaava alustan pintakovuus ei onneksi kosketa Kugaa. Osa mukavuudesta on laskettava korkeaprofiilisten renkaiden eduksi. Ne ovat mukavat, mutta samaan aikaan kampittavat linjakasta kokonaisuutta.Fordin uusista Matrix LED -valoista on annettava ylistävää palautetta, sillä ne ovat alkusyksyn pimeillä keleillä suorastaan huikaisevat. Tienoo valaistuu tavalla, josta vanhempien autojen omistajat voivat vain haaveilla. Valoautomatiikka on älykästä ja pitkien ja lyhyiden valojen välillä ei tarvitse kikkailla.Näkyvyys on koko ajan ensiluokkaista, ja turvallisuusmielessä kyseessä on yksi parhaista varusteista. Perusvarustellusta Kugasta Matrix LEDit uupuvat, mutta ne tulevat Technology Pack -varustepaketin mukana. Paketin hankkimista voi suositella jo pelkkien valojen ansiosta lämpimästi.Koeajettu Kuga on ST-line X, eli varustelutaso on lähtökohtaisesti hyvä. Siitä löytyy mm. sähköllä säätyvät AGR-penkit, B&O –äänentoisto, LED-valot, ST-line-jousitus, sähköinen takaluukku ja driver assistant -pack, joka pitää sisällään mm. adaptiivisen vakionopeudensäätimen.Fordista löytyy digimittaristo ja hyvän kokoinen tietoviihdenäyttö. Käyttöliittymä on toimiva, mutta vähän turhan hidas. Esimerkiksi nopeusvaroituksen sulkeminen vaatii yllättävän pitkän ajan, sillä valikot avautuvat useamman sekunnin viiveellä. Maailmankaikkeuden mittapuulla aika on lyhyt, mutta kiireisessä ihmiselämässä pitkä. Liekö asia korjaantuu tulevaisuudessa järjestelmän päivityksellä.Ladattavat hybridit ovat Kugan kokoluokassa arvokkaita autoja, sillä kovin montaa autoa ei alle 50 000 euron hintaluokassa ole tarjolla. Ilman lisävarusteita Active X jää juuri alle 50 000 euron, mutta lisäherkuilla koeajettu versio maksaa reilut 52 000 euroa. Ford Kuga PHEV ST-line X: LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 2 498 cm 3 Automaattivaihteisto 179 kW (243 hv), 320 Nm Akku 14,4 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO 2 -päästöt 21 g/km Toimintamatka sähköllä 69 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 604 mm Leveys 1 882 mm Korkeus 1 673 mm Akseliväli 2 711 mm Tavaratila 420-628 l Omamassa 1 859 kg Perävaunu 2 100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 5 v / 100 000 km Hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 49 655 € Koeajoauton hinta 52 297€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 3.8.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang GT V8 – hyvää päivää, cowboy! 20.6.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 11.4.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla 20.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille 10.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit on sähköistyneenä mukava, mutta riittääkö toimintamatka? Kommentit (2) Sen ylinopeushelevetinpiippauksen saa pois kun painaa kolme sekuntia LIM nappia ohjauspyörästä…toki joka käynnistyksen jälkeen. Kiitos! Tämän kun olisin tiennyt koeajon aikana, niin olisin säästänyt elämästäni monta minuuttia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa