12.11.2024

Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon?

Kuva Tuomas Rajala

Ford Kuga PHEV saa uuden rouheamman ilmeen ja lisää sähköistä toimintamatkaa.

Fordin mallit uudistuvat laajasti, ja uusi ilme on luvassa myös katumaasturimalli Kugalle. Suomalaisille Kuga on kiinnostava malli, sillä se kilpailee ostajista samassa luokassa mm. Nissan Qashqain kanssa. Potentiaalia hyville myyntilukemille on siis olemassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Muodokas ulkomuoto
  • Mukavat sisätilat
  • Toimiva voimalinja
  • Hidas tietoviihdenäyttö

Kugan piirteet on vedelty uuteen uskoon ja muotokieli viittaa tätä nykyä enemmän Amerikan mantereelle kuin Eurooppaan. Vastaavaa uudistusta ovat saaneet osakseen muutkin mallit, joten uudistuksen muotoilulliset kikat eivät yllätä. Kuga on tätä nykyä maskuliinisempi ja muhkeampi.

Koeajettu malli on varustettu hybridivoimalinjalla, joka tarjoaa reippaasti voimaa ja kohtuullisen sähköisen toimintamatkan. Konepellin alta löytyy 2,5-litrainen bensiinimoottori, jolle lisävoimaa on tuomassa sähkömoottori.

Kahden moottorin yhteisteho on 243 hevosvoimaa (165 kW) ja vääntöä napataan bensiinimoottorista 200 Nm ja sähkömotista 320 Nm. Vaihteiston on luonnollisesti automaatti, ja pistokehybridistä on saatavilla vain etuvetoversio.

Arkiajot hoituvat useassa tapauksessa sähköllä

Kugassa on 14,4 kWh ajoakku, ja sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan 69 kilometriä. Lukema pätee vain kaupunkiajossa, eikä vastaavia lukemia kannata moottoritiellä odottaa.

Ford ei siis yllä vastaavaan suoritukseen monen kilpailijansa kanssa, sillä tätä nykyä 100 kilometrin sähköinen toimintamatka alkaa olla arkipäivää. Pitkän toimintamatkan ja paremmuuden välille ei voi toki vetää suoraa yhtäläisyysmerkkiä, sillä ladattavan hybridimallin ideana on yhdistää molempien voimalinjojen hyvät puolet.

Jos pistokehybridillä on aikomuksena ajaa vain ja ainoastaan pelkällä sähköllä, ei se tee polttomoottorille hyvää. Siksi se, että osa päivittäisestä ajosta pitää hoitaa polttomoottorilla, on itse asiassa hyvä asia. Tätä taustaa vasten Kugan noin 50 kilometrin reaalimaailman sähköinen toimintamatka on varsin riittävä.

Ahkeralla latauksella kulutuksen voi saada ilmoitettuun 0,9 litran WLTP-lukemaan, mutta se vaatii piuhan päässä viihtymistä. Keskikulutus ilman jatkuvaa lataamista kohoaa helposti viiteen litraan ja moottoritiellä jopa seitsemän litran tuntumaan. Pitkät moottoritiesiirtymät ovat hybridiautojen Akilleen kantapää.

Fordin voimalinja tarjoaa mukavasti voimaa, ja ladattava hybridi onkin malliperheen suorituskykyisimmästä päästä. 0–100 km/h kiihdytyslukema on 7,3 sekuntia, mikä on toki moneen ladattavaan hybridimalliin verrattuna vaatimattomasti. Arkiajossa se on kuitenkin enemmän kuin riittävästi.

Ajovalot tuovat päivän yöhön

Ajomukavuus on Fordissa kohdallaan, ja alusta on hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastossa. Katumaasturiluokkaa paikoin vaivaava alustan pintakovuus ei onneksi kosketa Kugaa. Osa mukavuudesta on laskettava korkeaprofiilisten renkaiden eduksi. Ne ovat mukavat, mutta samaan aikaan kampittavat linjakasta kokonaisuutta.

Fordin uusista Matrix LED -valoista on annettava ylistävää palautetta, sillä ne ovat alkusyksyn pimeillä keleillä suorastaan huikaisevat. Tienoo valaistuu tavalla, josta vanhempien autojen omistajat voivat vain haaveilla. Valoautomatiikka on älykästä ja pitkien ja lyhyiden valojen välillä ei tarvitse kikkailla.

Näkyvyys on koko ajan ensiluokkaista, ja turvallisuusmielessä kyseessä on yksi parhaista varusteista. Perusvarustellusta Kugasta Matrix LEDit uupuvat, mutta ne tulevat Technology Pack -varustepaketin mukana. Paketin hankkimista voi suositella jo pelkkien valojen ansiosta lämpimästi.

Koeajettu Kuga on ST-line X, eli varustelutaso on lähtökohtaisesti hyvä. Siitä löytyy mm. sähköllä säätyvät AGR-penkit, B&O –äänentoisto, LED-valot, ST-line-jousitus, sähköinen takaluukku ja driver assistant -pack, joka pitää sisällään mm. adaptiivisen vakionopeudensäätimen.

Fordista löytyy digimittaristo ja hyvän kokoinen tietoviihdenäyttö. Käyttöliittymä on toimiva, mutta vähän turhan hidas. Esimerkiksi nopeusvaroituksen sulkeminen vaatii yllättävän pitkän ajan, sillä valikot avautuvat useamman sekunnin viiveellä. Maailmankaikkeuden mittapuulla aika on lyhyt, mutta kiireisessä ihmiselämässä pitkä. Liekö asia korjaantuu tulevaisuudessa järjestelmän päivityksellä.

Ladattavat hybridit ovat Kugan kokoluokassa arvokkaita autoja, sillä kovin montaa autoa ei alle 50 000 euron hintaluokassa ole tarjolla. Ilman lisävarusteita Active X jää juuri alle 50 000 euron, mutta lisäherkuilla koeajettu versio maksaa reilut 52 000 euroa.

Ford Kuga PHEV ST-line X:

LATAUSHYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 2 498 cm 3
Automaattivaihteisto
179 kW (243 hv), 320 Nm
Akku  14,4 kWh
Lataus Type 2: 3,7 kW
WLTP-kulutus 0,9 l/100km
CO 2 -päästöt 21 g/km
Toimintamatka sähköllä 69 km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 200 km/h

Mitat

Pituus 4 604 mm
Leveys 1 882 mm
Korkeus 1 673 mm
Akseliväli 2 711 mm
Tavaratila 420-628 l

Omamassa 1 859 kg
Perävaunu 2 100 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2023)
Takuu 5 v / 100 000 km
Hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 49 655 €
Koeajoauton hinta 52 297€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

  • MARKO KÖNÖNEN

    Sen ylinopeushelevetinpiippauksen saa pois kun painaa kolme sekuntia LIM nappia ohjauspyörästä…toki joka käynnistyksen jälkeen.

    • Moottorin toimitus

      Kiitos! Tämän kun olisin tiennyt koeajon aikana, niin olisin säästänyt elämästäni monta minuuttia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat