13.2.2018

Koeajo: Ford Mondeo 2.0 Hybrid – sinusta on tullut keski-ikäinen

Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo, olet kaikin puolin kelpo auto, mutta voisit pitää vähän enemmän ääntä itsestäsi. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, tilat ihmisille. Huonoa: Tavaratila, mittaristo.

Voi Mondeo, sinusta on tullut keski-ikäinen. Vuodet ovat jättäneet vartaloosi hieman ylimääräistä, etkä ole enää aivan yhtä haluttava kuin nuoruusvuosinasi. Uusin teknologia kummastuttaa. Et ole aivan yhtä sujut kaikkien toimintojen kanssa kuin uudet mallit, vaikka oletkin seurannut aikaasi ja hankkinut kaikki muodikkaat ominaisuudet. Olet jopa mukana hybridiaallossa, vaikka tavaratilan rampauttava akku onkin elegantti kuin kännykkäkotelo vyöllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokemus näkyy

Varttuneen kuoresi alla paistaa kuitenkin kokemus. Vuosikymmeniä sitten hankitut kyvyt ajettavuudessa ovat yhä tallella: ohjauksesi on kirkas ja luonnollinen, alustasi mukava ja äänieristys miellyttävä. Jos sinua yllyttää, kykenet yhä suoriutumaan yli luokkasi odotusten.

Ford Mondeo Hybrid
Hybridiakustoa ei tarvitse etsiä tavaratilan pohjan alta – rakenteen viemän tilan huomaa tutkimattakin.

Hybridinä edustat ikäluokkasi perinteisintä korimallia, neliovista sedania. Sellaisen saa myös Vignale-veljeesi, joka kovasti yrittää matkia jalosukuisempia kilpakumppaneitasi. Koko katraasta löytyy myös viistoperä ja farmari, kuten ikäluokallasi on pitkään ollut tapana. Nuoret katumaasturit pitävät sinua vanhanaikaisena, mutta iän tuomaa viisautta ne eivät ymmärrä. Tarjoat erinomaiset tilat neljälle, ja takaistuimella saa miellyttävän asennon ja mainion reisituen.

Korimallien ansiosta et ole tarpeettoman korkea. Se auttaa taloudellisuutta, vaikka se ei ehkä moderneissa testeissä näykään. Piheys auttaa väistämään verokarhun suurta kouraa: koska virallisesti päästelet hiilidioksidia vain 89 grammaa kilometrillä, kohtelee autovero sinua hellästi. Sen pitäisi tarkoittaa 3,9 litraa sadalla kilometrillä, mutta talvisella moottoritiellä sinulle maistuu kuutisen litraa samalla matkalla. Tuloksesi ei ole mullistava, mutta suoriudut ihan hyvin 187-hevosvoiman huipputehosi huomioiden. Käytännön suorituskykysi riittää vaivattomaan etenemiseen, vaikka CVT-automaattivaihteistosi takia viralliset suorituskykylupaukset jäävätkin vähän vaisuksi.

Ford Mondeo Hybrid

Arjen harmautta

Viime vuonna kävit kaupaksi 1 325 kertaa. Sijoituit tilastoissa suoraan BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C-luokan kaltaisten arvomallien väliin. Se on ihan hyvä suoritus, vaikka edullisempana voisit olla paljon korkeammallakin – hieman nousukkaampaa Passat-kilpailijaasi myytiin 2 558 kappaletta.

Monet perinteisistä ominaisuuksistasi riittäisivätkin mainiosti haastamaan edellä mainitut merkit, mutta annat hurjan paljon tasoitusta pienissä yksityiskohdissa: sinusta kiinnostunut asiakas saattaa häkeltyä monimutkaiseen mittaristoosi (video lopussa) ja kyllästyä pelkistetyn näköiseen, mutta kuoren alla yllättävän toimivaan Sync3-tietoviihdejärjestelmääsi viemättä sinua edes koeajolle. Joitakin voi haitata myös yllättävän äänekäs ilmanvaihtosi.

Ford Mondeo Hybrid
Sisusta on kehittynyt vuosien varrella, vaikka varsinaista kasvojenkohotusta neljännen sukupolven Mondeolle ei ole suotu.

Eniten kuitenkin annat tasoitusta imagossasi. Olet keskittynyt olemaan hiljaisen lahjakas. Se ei oikein toimi aikakaudella, jossa yleisö haluaa sinun huutavan kovaan ääneen miten paras olet kaikessa! Eikä haittaa, vaikka se äänekäs huutaminen tapahtuisikin todellisen kompetenssisi kustannuksella. Ajat ovat karuja kaltaisellesi perinteiselle tunnolliselle työntekijälle.

Ehkä sinun olisi pitänyt ottaa oppia historiasta. Olisit voinut kiillottaa imagoasi, kuten Sierra-setäsi muinoin teki valtavaan siipeen puetulla Cosworthillaan. Se oli hienoa aikaa se! Onneksi pikkusisaresi Focus on ollut avarakatseisempi, hän on hankkinut paljon lisää näkyvyyttä mainiolla RS:llään. Sinäkin joskus irrottelit, mutta liian harva meistä muistaa ylistetyt ST-mallisi.

Ford Mondeo Hybrid
Takaistuimen pitkä istuinosa ja alas laskettu lattia takaavat erinomaisen reisituen, joka monissa uusimmissa autoissa jää heikoksi.

Sinussa on yhä potentiaalia

Toivomme sydämemme pohjasta, että kiertävät huhut varhaiseläkkeestäsi ovat vahvasti liioiteltuja. Et ehkä ole hybridinä ihan parhaimmillasi, mutta kokonaisuutena olet silti erittäin pidetty jäsen luokassasi.

Hiljaista osaamista arvostetaan, mutta aivan liian usein se huomataan vasta, kun tekijä on siirtynyt eläkkeelle. Toivottavasti löydät tulevina vuosina monta uutta kotia, jotta pääsemme nauttimaan kyvyistäsi ainakin vielä yhden sukupolven verran.

https://youtu.be/gDz3Lk7LOrg

Teksti ja video: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov

Ford Mondeo 2.0 Hybrid

Hinta alkaen

34 814 €

Moottori

Bensiinimoottori 1999 cm³, 4 sylinteriä, CVT-automaattivaihteisto, etuveto

Teho

138 kW (187 hv), 6000 r/min

Vääntö

173 Nm (4000 r/min)

Vääntö

173 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Huippunopeus

187 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

87 g/km

Mitat

pituus 4871 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1501 mm, akseliväli 2850 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat