4.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? Teksti Tuomas Rajala Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mustang Mach-E Rally vie suorituskykyistä GT-mallia hiekalle soveltuvampaan suuntaan. Hiekkavana sinkoutuu neljän sutivan pyörän alta ja kivet ropisevat alustaan. Vaikka alla on irtosoraa, kiihtyvyys on ripeää. Tästä on kiittäminen nelivetoa ja voimaa, jotka tekevät Mustang Mach-E Rally -erikoismallista kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvän sähkö-Fordin.Sähköautolla on harvemmin tullut heiteltyä perää hiekkabaanalla, sillä suurin osa autoista on sellaisia, joita ei oikein hennoisi viedä pikipäällysteen ulkopuolelle. Ford on poikkeus, sillä Rally-erikoisversio on tarkoitettu kikkailemiseen hiekkatiellä. Tästä kertoo myös ajotila, jossa luistonesto ja ajonvakautus on minimoitu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Järeä suorituskyky Mukava alusta Roisi ulkonäkö Kova kulutus Hidas tietoviihdenäyttö Ajonvakautus antaa luistaa sivuttaissuunnassa riittävästi, mutta puuttuu peliin, jos se havaitsee, että kuskilla alkaa olla hieman liian hauskaa. Nelivetoisena vauhdit kiihtyvät helposti koviksi, mitä avustaa auton hävytön tehoreservi. Pitkät sivuluisut hiekalla hymyilyttävät kyllä, mutta isolla autolla ei kannata kovin kapeaan soraränniin sukeltaa.Mustang Mac-E:n Rallya ei voi sanoa ujoksi automalliksi. Fluorinkeltainen maalipinta on koristeltu kahdella mustalla raidalla. Takaspoileri viittaa takavuosien Cosworth-malleihin ja rallitunnelmaan. Ala pyörivät valkoiset vanteet, jotka korostavat tunnelmaa entisestään.Rally-mallin vanteet tarjoavat optisen illuusion, jota tuli koeajolla ihmeteltyä useamman ihmisen toimesta. Valkoiset rallihenkiset vanteet nimittäin vaikuttavat olevan vähintään 21” kokoiset. Todellisuudessa ne ovat 19”, mutta muotoilu saa ne näyttämään suorastaan törkeän isoilta.Törkeä vääntömomenttiRalli-Musse ammutaan nollasta sataseen 3,6 sekunnissa. Reipas kiihtyvyys on seurausta muhkeasta tehosta ja vääntömomentista, sekä nelivedosta. 487 hevosvoimaa ja 950 Nm tarjoavat railakkaan repäisyn. Kiihtyvyys tuntuu rintalastassa.Koska kyseessä on rallihenkinen sähköauto, ei kiihtyvyys ole ainoa muutos perusmalliin verrattuna. MagnaRide -jousitus on normaalia tukevampi ja korkeampi, pohjasta löytyy suojalevyjä ja jarrut ovat Brembon käsialaa. Maali on suojattu kalvolla, jotta siihen kolisevat kivet eivät syö keltaista pintaa.Normaalimallia parempi jousitus tekee Rally-mallista selkeästi mukavamman ajettavan. Jousituksen merkitys korostuu hiekkabaanan lisäksi myös asfaltilla, vakka kyseessä ei nyt metrin joustoilla varustettu rallialusta olekaan. Pehmeää ja mukavaa tuntumaa korostavat myös korkeampiprofiiliset renkaat.Vaikka kyseessä on Rally-lisänimellä varustettu malli, ei Mustang Mach-E ole varsinainen ralliauto. Siitä kertoo jo omapaino, sillä yleensä ralliautot pyrkivät minimoimaan massan. Mach-E:n kohdalla näin ei ole, ja elopainoa kertyy 2348 kiloa. Siinä on liki tonni liikaa.Mach-E on myös kookas auto, ja Rally-versio näyttääkin ralliauton suurennokselta. Ford on lähes viisimetrinen ja yli puolitoista metriä korkea. Mutta näyttävä se toki on.Perusarki sujuuVaikka rallihenkisyys korostuu selkeästi, on Mach-E silti hyvin käyttökelpoinen auto perusarjessa. Voimaa on toki tajuton määrä, mutta ajomukavuus on kohdallaan. Jo mainittu jousitus on erinomainen, ja tätä mallia varten muokatut penkit tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta eivät vie mukavuutta.Arjen käytettävyyden näkökulmasta erityisen miellyttävä asia ovat erinomaiset valot, jotka saavat pimeät syyskelit vaikuttamaan lasten leikiltä. Matrix LED -valot ja niiden automatiikka on hävyttömän hyvää. Pitkä valokeila ulottuu todella pitkälle ja valaisee tienoon tehokkaasti.Kulutukselle auton teho tekee tepposet, sillä lähes 500 hevosvoimaa ja vajaat 1000 Nm vääntöä nipistävät toimintamatkasta pois. Ainakin jos tehoa hyödyntää vähänkään. Toimintasäteeksi ilmoitetaan 510 km, mutta sen saavuttaminen vaatii hellää kaasujalkaa. Oikeasti lukema pyörii 400 kilometrin tuntumassa. Rally-versiossa on kookkaampi 91 kWh akku. DC-lataus tapahtuu nopeimmillaan 150 kW nopeudella, mikä on sähköautomaailmassa varsin riittävä. Rally-Musse ottaa sähköä sisään kiitettävän hyvällä nopeudella lähes 80 prosentin varaukseen ja 10–80 % lataus tapahtuu 36,5 minuutissa. Ionity-laturilla Mustang imaisi sähköä parhaimmillaan yli ilmoitetun 150 kW nopeuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2400 eurolla kiinni rallikantaanRallyn ohjaamo on tuttu muista Mach-E-malleista. Suurin ero on penkeissä ja ohjauspyörässä. Penkkien muotoilu on hyvin persoonallinen, ja omaan silmääni lähes ruma. Muotoilussa on haettu hieman eroa perinteiseen lepakkopenkkiin.Rally-erikoisversion hinnoittelu on houkuttelevaa, etenkin jos sitä vertaa Mach-E GT:hen. Hintaeroa tehokaksikolle syntyy vaivaiset 2400 euroa, mikä on tässä hintaluokassa olematon summa. Ja kun miettii Rally-mallin erikoisuuksia, on vaikeaa löytää perustetta sille, etteikö kaupasta mukaan tarttuisi juuri Rally-versio.Mustang Mach-E Rally on mukavan persoonallinen tapaus muuten hieman tylsässä sähköautomarkkinassa. Tarjolla on tätä nykyä erilaisia tehoversioita – kuten Hyundai Ioniq 5N – mutta mitään soraränneihin viittaavaa vastinetta ei ole kenelläkään toisella autovalmistajalla. Kaiken lisäksi hiekkaorientoitunut malli tuo mukavuutta myös arkiajoon. Ford Mustang Mach-E Rally SÄHKÖAUTO, neliveto 358 kW (487 hv), 950 Nm Akku brutto / netto 98,7 / 91,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 150 kW WLTP-kulutus 21,3kWh / 100 km toimintamatka 510 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,6 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 743 mm Leveys 1 881 mm Korkeus 1 633 mm Akseliväli 2 984 mm Tavaratila 322 l Omamassa 2 348 kg perävaunu 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 74 190€ Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa