4.12.2024

Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun?

Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala

Mustang Mach-E Rally vie suorituskykyistä GT-mallia hiekalle soveltuvampaan suuntaan.

Hiekkavana sinkoutuu neljän sutivan pyörän alta ja kivet ropisevat alustaan. Vaikka alla on irtosoraa, kiihtyvyys on ripeää. Tästä on kiittäminen nelivetoa ja voimaa, jotka tekevät Mustang Mach-E Rally -erikoismallista kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvän sähkö-Fordin.

Sähköautolla on harvemmin tullut heiteltyä perää hiekkabaanalla, sillä suurin osa autoista on sellaisia, joita ei oikein hennoisi viedä pikipäällysteen ulkopuolelle. Ford on poikkeus, sillä Rally-erikoisversio on tarkoitettu kikkailemiseen hiekkatiellä. Tästä kertoo myös ajotila, jossa luistonesto ja ajonvakautus on minimoitu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Järeä suorituskyky
  • Mukava alusta
  • Roisi ulkonäkö
  • Kova kulutus
  • Hidas tietoviihdenäyttö

Ajonvakautus antaa luistaa sivuttaissuunnassa riittävästi, mutta puuttuu peliin, jos se havaitsee, että kuskilla alkaa olla hieman liian hauskaa. Nelivetoisena vauhdit kiihtyvät helposti koviksi, mitä avustaa auton hävytön tehoreservi. Pitkät sivuluisut hiekalla hymyilyttävät kyllä, mutta isolla autolla ei kannata kovin kapeaan soraränniin sukeltaa.

Mustang Mac-E:n Rallya ei voi sanoa ujoksi automalliksi. Fluorinkeltainen maalipinta on koristeltu kahdella mustalla raidalla. Takaspoileri viittaa takavuosien Cosworth-malleihin ja rallitunnelmaan. Ala pyörivät valkoiset vanteet, jotka korostavat tunnelmaa entisestään.

Rally-mallin vanteet tarjoavat optisen illuusion, jota tuli koeajolla ihmeteltyä useamman ihmisen toimesta. Valkoiset rallihenkiset vanteet nimittäin vaikuttavat olevan vähintään 21” kokoiset. Todellisuudessa ne ovat 19”, mutta muotoilu saa ne näyttämään suorastaan törkeän isoilta.

Törkeä vääntömomentti

Ralli-Musse ammutaan nollasta sataseen 3,6 sekunnissa. Reipas kiihtyvyys on seurausta muhkeasta tehosta ja vääntömomentista, sekä nelivedosta. 487 hevosvoimaa ja 950 Nm tarjoavat railakkaan repäisyn. Kiihtyvyys tuntuu rintalastassa.

Koska kyseessä on rallihenkinen sähköauto, ei kiihtyvyys ole ainoa muutos perusmalliin verrattuna. MagnaRide -jousitus on normaalia tukevampi ja korkeampi, pohjasta löytyy suojalevyjä ja jarrut ovat Brembon käsialaa. Maali on suojattu kalvolla, jotta siihen kolisevat kivet eivät syö keltaista pintaa.

Normaalimallia parempi jousitus tekee Rally-mallista selkeästi mukavamman ajettavan. Jousituksen merkitys korostuu hiekkabaanan lisäksi myös asfaltilla, vakka kyseessä ei nyt metrin joustoilla varustettu rallialusta olekaan. Pehmeää ja mukavaa tuntumaa korostavat myös korkeampiprofiiliset renkaat.

Vaikka kyseessä on Rally-lisänimellä varustettu malli, ei Mustang Mach-E ole varsinainen ralliauto. Siitä kertoo jo omapaino, sillä yleensä ralliautot pyrkivät minimoimaan massan. Mach-E:n kohdalla näin ei ole, ja elopainoa kertyy 2348 kiloa. Siinä on liki tonni liikaa.

Mach-E on myös kookas auto, ja Rally-versio näyttääkin ralliauton suurennokselta. Ford on lähes viisimetrinen ja yli puolitoista metriä korkea. Mutta näyttävä se toki on.

Perusarki sujuu

Vaikka rallihenkisyys korostuu selkeästi, on Mach-E silti hyvin käyttökelpoinen auto perusarjessa. Voimaa on toki tajuton määrä, mutta ajomukavuus on kohdallaan. Jo mainittu jousitus on erinomainen, ja tätä mallia varten muokatut penkit tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta eivät vie mukavuutta.

Arjen käytettävyyden näkökulmasta erityisen miellyttävä asia ovat erinomaiset valot, jotka saavat pimeät syyskelit vaikuttamaan lasten leikiltä. Matrix LED -valot ja niiden automatiikka on hävyttömän hyvää. Pitkä valokeila ulottuu todella pitkälle ja valaisee tienoon tehokkaasti.

Kulutukselle auton teho tekee tepposet, sillä lähes 500 hevosvoimaa ja vajaat 1000 Nm vääntöä nipistävät toimintamatkasta pois. Ainakin jos tehoa hyödyntää vähänkään. Toimintasäteeksi ilmoitetaan 510 km, mutta sen saavuttaminen vaatii hellää kaasujalkaa. Oikeasti lukema pyörii 400 kilometrin tuntumassa. Rally-versiossa on kookkaampi 91 kWh akku.  

DC-lataus tapahtuu nopeimmillaan 150 kW nopeudella, mikä on sähköautomaailmassa varsin riittävä. Rally-Musse ottaa sähköä sisään kiitettävän hyvällä nopeudella lähes 80 prosentin varaukseen ja 10–80 % lataus tapahtuu 36,5 minuutissa. Ionity-laturilla Mustang imaisi sähköä parhaimmillaan yli ilmoitetun 150 kW nopeuden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2400 eurolla kiinni rallikantaan

Rallyn ohjaamo on tuttu muista Mach-E-malleista. Suurin ero on penkeissä ja ohjauspyörässä. Penkkien muotoilu on hyvin persoonallinen, ja omaan silmääni lähes ruma. Muotoilussa on haettu hieman eroa perinteiseen lepakkopenkkiin.

Rally-erikoisversion hinnoittelu on houkuttelevaa, etenkin jos sitä vertaa Mach-E GT:hen. Hintaeroa tehokaksikolle syntyy vaivaiset 2400 euroa, mikä on tässä hintaluokassa olematon summa. Ja kun miettii Rally-mallin erikoisuuksia, on vaikeaa löytää perustetta sille, etteikö kaupasta mukaan tarttuisi juuri Rally-versio.

Mustang Mach-E Rally on mukavan persoonallinen tapaus muuten hieman tylsässä sähköautomarkkinassa. Tarjolla on tätä nykyä erilaisia tehoversioita – kuten Hyundai Ioniq 5N – mutta mitään soraränneihin viittaavaa vastinetta ei ole kenelläkään toisella autovalmistajalla. Kaiken lisäksi hiekkaorientoitunut malli tuo mukavuutta myös arkiajoon.

Ford Mustang Mach-E Rally

SÄHKÖAUTO, neliveto

358 kW (487 hv), 950 Nm

Akku brutto / netto 98,7 / 91,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 150 kW

WLTP-kulutus 21,3kWh / 100 km

toimintamatka 510 km

Suorituskyky 0–100 km/h 3,6 s

huippunopeus 200 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 743 mm

Leveys 1 881 mm

Korkeus 1 633 mm

Akseliväli 2 984 mm

Tavaratila 322 l

Omamassa 2 348 kg

perävaunu  750 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 74 190€

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat