1.5.2021 Ajoneuvot Koeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e on eräs viime aikojen puhutuimmista autouutuuksista, oli kyseessä sitten Mustang-mallinimeen liittyvät mielipiteet tai Fordin panostus sähköautoihin. Hyvää: hyvä tunnelma, sähkövoimalinja. Huonoa: Mustang-brändäys, napakka alusta. – Komea väri. Onko se Mustangi, kysyy ohikulkija taukopaikalla.Mustang Mach-e on verhoiltu Ford-merkkien sijaan juoksevalla hevosella, joten mallinimivalintaa suorastaan alleviivataan, vaikka auto ei täytä monia Mustangiin kohdistettuja odotuksia.Mach-e onkin melkoinen panostus, sillä kyseessä on itseään uudelleenkeksivän Fordin ensimmäinen nykyaikainen sähköauto. Välittömiä kilpakumppaneita niin koon kuin hinnan suhteen ovat esimerkiksi Volkswagen ID.4 ja Tesla Model Y, joten ajoitus on ainakin kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJännempään arkeenVaikka automuotoilijoilla on vakaa usko, että mustat alueet ovat näkymättömiä, ei Mach-e pysty kätkemään kattolinjaa ja paksua lattiaa loputtomiin. Maavaraa on 147 mm. Mustangiin viitataan yksityiskohdissa, kuten keulan viiruvaloilla ja perän kolmoisvaloilla. Lennokas muotoilu maksaa hiukan takaistuintilojen ja tavaratilan koossa, mutta lopputulos ei ole hassumpi.Mach-e:ssä on luovuttu varsinaisista ovenkahvoista käytännössä kokonaan: pieni avauspainike käskee sähkömoottoria työntämään oven raolleen. Etuovista löytyy pieni väkänen kahvan virkaa toimittamaan. Peruspakkasilla Mach-e:n ovet eivät osoittaneet merkkejä ongelmista.Kuljettajan ovessa on lisäksi käytössä amerikkalaistyylinen koodilukko, ja varsinaisen avaimen lisäksi auto voidaan avata ja käynnistää myös kännykkäsovelluksella.Matkustamossakin on siirrytty uuteen aikakauteen. Kuljettaja saa 10,2-tuumaisen mittaristonäytön, joka on hyvin jäsennelty. Suoraksi vedettyä kojelautaa hallitsee kookas 15,5-tuumainen Sync 4 -järjestelmän kosketusnäyttö. Hyvien materiaalien ansiosta pelkistetty tyyli tuntuu designilta eikä säästötoimelta. Esimerkiksi kankaan käytöllä matkustamoon on luotu lämminhenkinen tunnelma.Ergonomian ihmeisiin kuuluu kuitenkin tutun oloinen ohjauspyörä, jossa vakionopeudensäätimen painikkeet ovat peilikuvana Ford Kugaan verrattuna. Sync 4 -järjestelmän valikot eivät ole erinomaisen selkeitä, mutta kaikki oleelliset toiminnot löytyvät lopulta. Iso näyttö ja ylisuuret painikkeet tekevät käyttämisestä helppoa. Siisti temppu -pisteitä kertyy myös näyttöön upotetusta äänenvoimakkuuden säätimestä.Ei V8, silti mielenkiintoinenAkkukokoja on tarjolla kaksi: 75 kWh (käytettävissä 68 kWh) ja 98 kWh (88 kWh). Pienemmän akun toimintamatkaksi arvioidaan noin 400 kilometriä, suuremman jopa yli 600 km, vetotavasta riippuen.Molemmat akkuversiot saa niin taka- kuin nelivedonkin kanssa. Pienemmän akun yhteydessä molempien vetotapojen teho on 269 hv. Suuren akun takavetoversion teho on 294 hv ja nelivetomallin 351 hv. Malliston hinnat alkavat 49 991 eurosta. Myöhemmin valikoimaan saapuu ainakin tehomalli Mustang Mach-e GT. Lataaminen onnistuu Type 2 -vaihtovirtalatauksena parhaimmillaan 11 kW:n teholla, jolloin akun saa täyteen 10 tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on suuremmalla akulla 150 kW, josta koelatauksessa nähtiin 0 °C tuntumassa 121 kW:n huipputeho. Mach-e pudottaa pikalatauksen peruslatauksen tasolle akun saavuttaessa 80 % -varauksen, joten tässä kohtaa Mustang kannattaa siirtää halvempaan latauspisteeseen. Lataustavasta riippuen Mach-e:n saa täyteen pikalatauksen tunnista aina suko-latauksen kahteen päivään.Maantiellä pikkupakkasilla Mach-e kulutti 19 kWh/100 km, mutta käytännössä kulutuslukemat pyörivät 22–23 kWh:n tuntumassa. Auton arvio toimintamatkasta vaikutti olevan melko hyvä, vaikka matkaa mainospuheiden kilometrimääriin jäikin selvästi.FordPass-älypuhelinsovellus tuo nykyaikaiset etäkäyttöominaisuudet myös Mach-e:hen, mutta oikukas sovellus vaatii vielä hiukan kypsyttelyä. Ford on halunnut tehdä sähköautoilusta helpompaa FordPassin latausominaisuudella, jossa yhdellä rekisteröitymisellä voi ladata esimerkiksi Ionityn, Rechargen, K-Latauksen ja Virran pisteillä.Kokeilussa varsinkin FordPass RFID -kortti antoi sähköä jokaisella kerralla. Ahkeramman käyttäjän kannattaa tarkistaa vielä palveluiden hinnoittelu, mutta ainakin satunnaiselle sähköautoilijalle yhden kortin latausratkaisu sopii erinomaisesti.Sopivasti teatteriaMustang Mach-e pyrkii lunastamaan mallinimensä asettamia odotuksia suorituskyvyllä ja ajettavuudella. Jo nyt mallistosta löytyvät Mach-e:t liikkuvat sangen mainiosti menneiden vuosikymmenien Mustangeihin verrattuna, arkiliikenteestä puhumattakaan. Kolme persoonallisesti nimettyä ajotilaa ovat lempeä Whisper, terävämpi Active ja poukkoileva Untamed.Nelivetomallissakin voima syötetään ensisijaisesti taka-akselille, mikä tekee Mach-e:stä eläväisen ajettavan erityisesti jäisissä liittymissä ja rampeissa, joissa korkea ja painava katumaasturi saa odotettua vähemmän lainaa fysiikkapankilta. Samalla alustaa voi luonnehtia turhan napakaksi katumaasturille, mutta ainakin korin liikkeet ovat hyvin hallinnassa. Ohjaus on nykytyyliin tunnoton, mutta hauskan suora. Ford on panostanut myös jarrutuntumaan, ja komeat Brembot tuodaan mukaan jarrutukseen monia kilpakumppaneita rohkeammin.Mach-e tavoittaa siis ripauksen Mustangien hilpeästä hyväntuulisuudesta. Jos klassinen V8 kuulostaa pihaan kaartaessaan musikaalilta, tulee tunne, ettei Mach-e:llä voi tuoda ainakaan huonoja uutisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa sitten se mallinimiMustang Mach-e on mielenkiintoisessa risteyksessä, sillä sähkö ja crossover on yhdistetty merkin legendaarisimpaan mallinimeen. Tällä tavoin huomiota, ja ärsytettyjä Mustang-faneja, on saatu paljon enemmän kuin jos nimeksi olisi kaivettu vaikka Ford Scorpio.Merkki myös ajaa itsensä markkinoinnin suhteen umpikujaan, sillä mikä annetaan seuraavan sähköauton nimeksi? Kaivetaanko arkistoja lisää, vai joudutaanko sähkölle sittenkin perustamaan oma mallisto BMW:n ja Volkswagenin hengessä? Asiaa ei auta sekään, että myös Mustang Mach 1 palaa Euroopan mallistoon.Toisaalta Mustang sai alkunsa melko tavallisen Ford Falconin jännittäväksi muotoiltuna versiona, joka oli silti melko edullinen. Tässä suhteessa Mach-e ajautuu aika kauas lähtökohdista. Lisäksi Mustang Mach-e on niin hyvä sähköauto, että se pärjäisi mainiosti omilla ansioillaan. Mutta olisiko sitä huomannut kukaan ilman hevostelua?Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Mustang Mach-e 98 kWh AWD 351 hv Hinta alkaen 67 313 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 777 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho: etuakseli 50 kW (68 hv), taka-akseli 216 kW (294 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 98,0 / 88,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A, 1 x 32 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 540 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 258 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen