18.10.2020

Ford Mustang Mach 1 – Eurooppaan, mutta vajaatehoisena

Ford Mustang Mach 1

Ford Mustang Mach 1 hakee inspiraatiota vuoden 1969 samannimisestä mallista eikä tällä kertaa kyseessä ole sähköauto. Mach tarkoittaa ykkösen kanssa 460-hevosvoimaista vapaasti hengittävää V8-moottoria.

Ford Mustang Mach 1 on rajoitetun erän erikoisversio, josta Moottori uutisoi jo kesäkuun alussa. Nyt malli on vahvistettu saapuvaksi myös Eurooppaan ja samalla saimme kuvat sekä tarkemmat tiedot. Valitettavasti Eurooppaan laivataan jostain syystä 27 hevosvoimaa Yhdysvaltoja vähemmän – kaikki on aina suurempaa sillä puolella vesistöä.

Ford Mustang Mach 1

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Mustang Mach 1

Mach 1 tarjoilee silti 460 hevosvoimaa 5-litraisesta vapaasti hengittävästä V8-moottorista ja vääntöä luvataan 529 newtonmetriä – sekin hieman vähemmän kuin Yhdysvalloissa. Euroopan lukemat kuulostavat kovin tutuilta Moottorin koeajamasta Mustang Bullitista, joka herätti kaksijakoisia tunteita. Lisäteho tavallisempaan Mustang 5.0 V8 -versioon nähden kerrotaan saavutetun moottorinohjauksen muutoksilla ja uudella imusarjalla samalla myös moottorin öljynjäähdytystä ja vesikiertoa parantaen.

Ford Mustang Mach 1

Kuljettaja saa valita vaihteiston. Sekä kuusipykäläinen manuaali- että kymmenenpykäläinen automaattivaihteisto löytyy valikoimista. Näistä manuaalivaihteiston kerrotaan olevan lyhytliikkeinen, laatikon jäähdytetty ja siitä löytyvän myös sähköisellä kaasunpainalluksella alaspäin vaihtaessa kierrokset tasaava järjestelmä. Myös automaattivaihteistoa kerrotaan säädetyn sporttisempaan suuntaan.

Muutokset eivät kuitenkaan ole loppuneet suorille, vaan uutuudesta lupaillaan parasta Mustangia mutkiin. Tätä varten puslia, kallistuksenvakaajia ja jousia on kaikkia muutettu jäykempään suuntaan ja samalla sekä säätyvää MagneRide-iskunvaimennusta että ohjausta hienosäädetty. Lisäksi Mach 1 saa vakiovarusteena tasauspyörästön luistonrajoittimen vetävälle taka-akselille.

Ford Mustang Mach 1

Teippiin Mach 1

Luonnollisesti Ford Mustang Mach 1 myös näyttää esikuvaltaan modernissa kuoressa. Tätä on tavoiteltu teippipaketilla, uusilla puskureilla ja 19-tuumaisilla vanteilla. Keulamaskiin tehdyt ilmeisesti lisävaloja jäljittelevät ylimääräiset kuopat saattavat jakaa mielipiteitä ellei niille löydy käyttötarkoitusta. Lisähinnasta autoon saa varustepaketin, jonka mukana seuraa suurempi etupuskurin lippa, takasiipi ja jotain muuta pientä.

Ford Mustang Mach 1

Luonnollisesti myös sisätilojen puolella on jatkettu teemaa. Merkittävimpänä tietenkin laatta, joka kertoo kyseessä olevan rajoitetun erän erikoisversio. Muuten sisältä löytyy Recaron-istuimia, digitaalimittaristo sekä mielenkiintoisena yksityiskohtana valkoinen pyöreä käsivalintaisen vaihteiston nuppi.

Emme vielä tiedä saatavuudesta Suomessa, mutta ensimmäisiä autoja odotellaan Eurooppaan vuodenvaihteessa. Täten myöskään hinnat eivät toki ole selvillä, mutta samantehoisena erikoisversiona Bullitt voisi toimia hyvänä arvauksena hintaluokan suhteen. Jäämme innokkaana odottamaan koeajomahdollisuuksia kotimaan kamaralla, sillä ajettavuuteen tehdyt muutokset kuulostavat ainakin paperilla hyvältä.

Ford Mustang Mach 1

Lähde ja kuvat: Ford

Luetuimmat