1.5.2021

Koeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin

Ford Mustang Mach-e

Ford Mustang Mach-e on eräs viime aikojen puhutuimmista autouutuuksista, oli kyseessä sitten Mustang-mallinimeen liittyvät mielipiteet tai Fordin panostus sähköautoihin. Hyvää: hyvä tunnelma, sähkövoimalinja. Huonoa: Mustang-brändäys, napakka alusta.

– Komea väri. Onko se Mustangi, kysyy ohikulkija taukopaikalla.

Mustang Mach-e on verhoiltu Ford-merkkien sijaan juoksevalla hevosella, joten mallinimivalintaa suorastaan alleviivataan, vaikka auto ei täytä monia Mustangiin kohdistettuja odotuksia.

Ford Mustang Mach-e

Mach-e onkin melkoinen panostus, sillä kyseessä on itseään uudelleenkeksivän Fordin ensimmäinen nykyaikainen sähköauto. Välittömiä kilpakumppaneita niin koon kuin hinnan suhteen ovat esimerkiksi Volkswagen ID.4 ja Tesla Model Y, joten ajoitus on ainakin kunnossa.Ford Mustang Mach-e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jännempään arkeen

Vaikka automuotoilijoilla on vakaa usko, että mustat alueet ovat näkymättömiä, ei Mach-e pysty kätkemään kattolinjaa ja paksua lattiaa loputtomiin. Maavaraa on 147 mm. Mustangiin viitataan yksityiskohdissa, kuten keulan viiruvaloilla ja perän kolmoisvaloilla. Lennokas muotoilu maksaa hiukan takaistuintilojen ja tavaratilan koossa, mutta lopputulos ei ole hassumpi.

Ford Mustang Mach-eMach-e:ssä on luovuttu varsinaisista ovenkahvoista käytännössä kokonaan: pieni avauspainike käskee sähkömoottoria työntämään oven raolleen. Etuovista löytyy pieni väkänen kahvan virkaa toimittamaan. Peruspakkasilla Mach-e:n ovet eivät osoittaneet merkkejä ongelmista.

Ford Mustang Mach-e

Kuljettajan ovessa on lisäksi käytössä amerikkalaistyylinen koodilukko, ja varsinaisen avaimen lisäksi auto voidaan avata ja käynnistää myös kännykkäsovelluksella.

Ford Mustang Mach-e

Matkustamossakin on siirrytty uuteen aikakauteen. Kuljettaja saa 10,2-tuumaisen mittaristonäytön, joka on hyvin jäsennelty. Suoraksi vedettyä kojelautaa hallitsee kookas 15,5-tuumainen Sync 4 -järjestelmän kosketusnäyttö. Hyvien materiaalien ansiosta pelkistetty tyyli tuntuu designilta eikä säästötoimelta. Esimerkiksi kankaan käytöllä matkustamoon on luotu lämminhenkinen tunnelma.Ford Mustang Mach-eErgonomian ihmeisiin kuuluu kuitenkin tutun oloinen ohjauspyörä, jossa vakionopeudensäätimen painikkeet ovat peilikuvana Ford Kugaan verrattuna.

Sync 4 -järjestelmän valikot eivät ole erinomaisen selkeitä, mutta kaikki oleelliset toiminnot löytyvät lopulta. Iso näyttö ja ylisuuret painikkeet tekevät käyttämisestä helppoa. Siisti temppu -pisteitä kertyy myös näyttöön upotetusta äänenvoimakkuuden säätimestä.

Ford Mustang Mach-e

Ei V8, silti mielenkiintoinen

Akkukokoja on tarjolla kaksi: 75 kWh (käytettävissä 68 kWh) ja 98 kWh (88 kWh). Pienemmän akun toimintamatkaksi arvioidaan noin 400 kilometriä, suuremman jopa yli 600 km, vetotavasta riippuen.

Molemmat akkuversiot saa niin taka- kuin nelivedonkin kanssa. Pienemmän akun yhteydessä molempien vetotapojen teho on 269 hv. Suuren akun takavetoversion teho on 294 hv ja nelivetomallin 351 hv. Malliston hinnat alkavat 49 991 eurosta. Myöhemmin valikoimaan saapuu ainakin tehomalli Mustang Mach-e GT.

Lataaminen onnistuu Type 2 -vaihtovirtalatauksena parhaimmillaan 11 kW:n teholla, jolloin akun saa täyteen 10 tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on suuremmalla akulla 150 kW, josta koelatauksessa nähtiin 0 °C tuntumassa 121 kW:n huipputeho. Mach-e pudottaa pikalatauksen peruslatauksen tasolle akun saavuttaessa 80 % -varauksen, joten tässä kohtaa Mustang kannattaa siirtää halvempaan latauspisteeseen. Lataustavasta riippuen Mach-e:n saa täyteen pikalatauksen tunnista aina suko-latauksen kahteen päivään.

Maantiellä pikkupakkasilla Mach-e kulutti 19 kWh/100 km, mutta käytännössä kulutuslukemat pyörivät 22–23 kWh:n tuntumassa. Auton arvio toimintamatkasta vaikutti olevan melko hyvä, vaikka matkaa mainospuheiden kilometrimääriin jäikin selvästi.

Ford Mustang Mach-e

FordPass-älypuhelinsovellus tuo nykyaikaiset etäkäyttöominaisuudet myös Mach-e:hen, mutta oikukas sovellus vaatii vielä hiukan kypsyttelyä. Ford on halunnut tehdä sähköautoilusta helpompaa FordPassin latausominaisuudella, jossa yhdellä rekisteröitymisellä voi ladata esimerkiksi Ionityn, Rechargen, K-Latauksen ja Virran pisteillä.

Kokeilussa varsinkin FordPass RFID -kortti antoi sähköä jokaisella kerralla. Ahkeramman käyttäjän kannattaa tarkistaa vielä palveluiden hinnoittelu, mutta ainakin satunnaiselle sähköautoilijalle yhden kortin latausratkaisu sopii erinomaisesti.

Sopivasti teatteria

Mustang Mach-e pyrkii lunastamaan mallinimensä asettamia odotuksia suorituskyvyllä ja ajettavuudella. Jo nyt mallistosta löytyvät Mach-e:t liikkuvat sangen mainiosti menneiden vuosikymmenien Mustangeihin verrattuna, arkiliikenteestä puhumattakaan. Kolme persoonallisesti nimettyä ajotilaa ovat lempeä Whisper, terävämpi Active ja poukkoileva Untamed.

Nelivetomallissakin voima syötetään ensisijaisesti taka-akselille, mikä tekee Mach-e:stä eläväisen ajettavan erityisesti jäisissä liittymissä ja rampeissa, joissa korkea ja painava katumaasturi saa odotettua vähemmän lainaa fysiikkapankilta. Samalla alustaa voi luonnehtia turhan napakaksi katumaasturille, mutta ainakin korin liikkeet ovat hyvin hallinnassa. Ohjaus on nykytyyliin tunnoton, mutta hauskan suora. Ford on panostanut myös jarrutuntumaan, ja komeat Brembot tuodaan mukaan jarrutukseen monia kilpakumppaneita rohkeammin.

Ford Mustang Mach-e

Mach-e tavoittaa siis ripauksen Mustangien hilpeästä hyväntuulisuudesta. Jos klassinen V8 kuulostaa pihaan kaartaessaan musikaalilta, tulee tunne, ettei Mach-e:llä voi tuoda ainakaan huonoja uutisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ja sitten se mallinimi

Mustang Mach-e on mielenkiintoisessa risteyksessä, sillä sähkö ja crossover on yhdistetty merkin legendaarisimpaan mallinimeen. Tällä tavoin huomiota, ja ärsytettyjä Mustang-faneja, on saatu paljon enemmän kuin jos nimeksi olisi kaivettu vaikka Ford Scorpio.

Ford Mustang Mach-e

Merkki myös ajaa itsensä markkinoinnin suhteen umpikujaan, sillä mikä annetaan seuraavan sähköauton nimeksi? Kaivetaanko arkistoja lisää, vai joudutaanko sähkölle sittenkin perustamaan oma mallisto BMW:n ja Volkswagenin hengessä? Asiaa ei auta sekään, että myös Mustang Mach 1 palaa Euroopan mallistoon.

Toisaalta Mustang sai alkunsa melko tavallisen Ford Falconin jännittäväksi muotoiltuna versiona, joka oli silti melko edullinen. Tässä suhteessa Mach-e ajautuu aika kauas lähtökohdista. Lisäksi Mustang Mach-e on niin hyvä sähköauto, että se pärjäisi mainiosti omilla ansioillaan. Mutta olisiko sitä huomannut kukaan ilman hevostelua?

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Ford Mustang Mach-e 98 kWh AWD 351 hv

Hinta alkaen

67 313 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

71 777 €

Moottori

Sähköauto neliveto. Teho: etuakseli 50 kW (68 hv), taka-akseli 216 kW (294 hv).

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 98,0 / 88,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A, 1 x 32 A), CCS 150 kW.

Toimintamatka

540 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

258 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,1 s

Huippunopeus

180 km/h

Mitat

pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat