Koeajo: Ford Kuga Hybrid on bensaneliveto – ai niin, ja hybridikin
Ford Kuga Hybrid täydentää mallistoa lataushybridin ja perinteisten polttomoottoriversioiden välimaastossa. Hyvää: neliveto, varustelu. Huonoa: nypyttävä alusta.
Ford Kuga -hybridivoimalinjassa 2,5-litrainen 152 hevosvoiman Duretec-bensiinimoottori on saanut parikseen 125 hevosvoiman sähkömoottorin sekä tuntuvasti lataushybridimallia pienemmän akuston. 1,1 kilowattitunnin akku mahdollistaa muutamien kilometrien sähköajon, mutta akkua ladataan ja käytetään jatkuvasti ajon aikana. Yhteensä järjestelmätehoa on enemmän kuin riittävät 190 hevosvoimaa.
Hybridivoimalinjan etuihin lataushybridiin verrattuna kuuluvat – varustetasosta riippuen 1 000–3 000 euron hintaedun lisäksi – vaivattomuus kuljettajalle sekä etuvedon lisäksi tarjolla oleva neliveto. Hybridi onkin ratkaisu heille, jotka ovat tähän asti kaivanneet bensiinimoottorin ja nelivedon yhdistelmää. Mielenkiintoista kyllä, etuvetomalli vie hybridien välisessä vetokoukkukisassa voiton 100 kiloa suuremmalla jarrullisen perävaunun vetomassalla.
Äänet kurissa
Sekakeleissä koeajettuna Kugan neliveto tekee etenemisestä vakaata, ja tehoa on tarjolla lyhyellä varoitusajalla. Taajamassa sähköajon hiljaisuuden tajuaa lähinnä silloin kun polttomoottori lopulta käynnistyy, vaikka bensiinimoottorin äänet ovatkin hyvin kurissa.
Alusta on nypyttävä ja kovanpuoleinen. Nykytapaan tunnoton ohjaus on perushyvä, mutta sekä kaasu- että jarrupoljin reagoivat painallukseen turhankin terävästi.
Maantiepainotteisessa ajossa Kuga Hybrid pääsi lähelle yhdistetyn syklin WLTP-kulutusta, mikä ei ole huono suoritus, mutta osa kilpakumppaneista yltää pienempiin lukemiin yksinkertaisemmilla ratkaisuilla.
Sisällä selkeyttä
Kugan lataushybridin tavoin hybridi on saatavana kaikilla varustetasoilla, mutta ST Line X ja Vignale tarjoavat täyshybridistä vain nelivetoversiota. Tuttuun tapaan Fordin Vignale tarkoittaa enemmän kromia, enemmän varusteita ja nahkaverhoilua sisustassa.
Fordin 12,3-tuumainen digitaalimittaristo on hyvä ja selkeä, mutta vastaavasti kojelaudan 8 tuuman kosketusnäytön Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä laskee jo päiviä eläkkeelle. Kuljettajalle tärkeät tiedot on saatavissa tuulilasin heijastusnäyttöön, ja ilmastointia käytetään perinteisesti painikkeilla.
Ajoavustimista kuljettajaa kiinnostaa eniten älykäs vakionopeudensäädin, joka tunnistaa nopeusrajoituksen ja asettaa siihen ennalta ohjelmoidun muutoksen, esimerkiksi +2 km/h. Järjestelmän toiminta ei ole täysin virheetöntä, mutta asetuksista löytyy mahdollisuus luopua älytoiminnoista ja valita perinteisemmän mukautuvan vakionopeussäätimen.