27.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Kuga Hybrid on bensaneliveto – ai niin, ja hybridikin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Kuga Hybrid täydentää mallistoa lataushybridin ja perinteisten polttomoottoriversioiden välimaastossa. Hyvää: neliveto, varustelu. Huonoa: nypyttävä alusta. Ford Kuga -hybridivoimalinjassa 2,5-litrainen 152 hevosvoiman Duretec-bensiinimoottori on saanut parikseen 125 hevosvoiman sähkömoottorin sekä tuntuvasti lataushybridimallia pienemmän akuston. 1,1 kilowattitunnin akku mahdollistaa muutamien kilometrien sähköajon, mutta akkua ladataan ja käytetään jatkuvasti ajon aikana. Yhteensä järjestelmätehoa on enemmän kuin riittävät 190 hevosvoimaa. Hybridivoimalinjan etuihin lataushybridiin verrattuna kuuluvat – varustetasosta riippuen 1 000–3 000 euron hintaedun lisäksi – vaivattomuus kuljettajalle sekä etuvedon lisäksi tarjolla oleva neliveto. Hybridi onkin ratkaisu heille, jotka ovat tähän asti kaivanneet bensiinimoottorin ja nelivedon yhdistelmää. Mielenkiintoista kyllä, etuvetomalli vie hybridien välisessä vetokoukkukisassa voiton 100 kiloa suuremmalla jarrullisen perävaunun vetomassalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänet kurissa Sekakeleissä koeajettuna Kugan neliveto tekee etenemisestä vakaata, ja tehoa on tarjolla lyhyellä varoitusajalla. Taajamassa sähköajon hiljaisuuden tajuaa lähinnä silloin kun polttomoottori lopulta käynnistyy, vaikka bensiinimoottorin äänet ovatkin hyvin kurissa. Alusta on nypyttävä ja kovanpuoleinen. Nykytapaan tunnoton ohjaus on perushyvä, mutta sekä kaasu- että jarrupoljin reagoivat painallukseen turhankin terävästi. Maantiepainotteisessa ajossa Kuga Hybrid pääsi lähelle yhdistetyn syklin WLTP-kulutusta, mikä ei ole huono suoritus, mutta osa kilpakumppaneista yltää pienempiin lukemiin yksinkertaisemmilla ratkaisuilla. Sisällä selkeyttä Kugan lataushybridin tavoin hybridi on saatavana kaikilla varustetasoilla, mutta ST Line X ja Vignale tarjoavat täyshybridistä vain nelivetoversiota. Tuttuun tapaan Fordin Vignale tarkoittaa enemmän kromia, enemmän varusteita ja nahkaverhoilua sisustassa. Fordin 12,3-tuumainen digitaalimittaristo on hyvä ja selkeä, mutta vastaavasti kojelaudan 8 tuuman kosketusnäytön Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä laskee jo päiviä eläkkeelle. Kuljettajalle tärkeät tiedot on saatavissa tuulilasin heijastusnäyttöön, ja ilmastointia käytetään perinteisesti painikkeilla. Ajoavustimista kuljettajaa kiinnostaa eniten älykäs vakionopeudensäädin, joka tunnistaa nopeusrajoituksen ja asettaa siihen ennalta ohjelmoidun muutoksen, esimerkiksi +2 km/h. Järjestelmän toiminta ei ole täysin virheetöntä, mutta asetuksista löytyy mahdollisuus luopua älytoiminnoista ja valita perinteisemmän mukautuvan vakionopeussäätimen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Kuga Hybrid AWD Vignale Hinta alkaen 43 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 327 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 92 kW (125 hv). Teho 112 kW (152 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (4500 r/min) Vääntö 200 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 140 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2710 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku