27.3.2021

Koeajo: Ford Kuga Hybrid on bensaneliveto – ai niin, ja hybridikin

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid täydentää mallistoa lataushybridin ja perinteisten polttomoottoriversioiden välimaastossa. Hyvää: neliveto, varustelu. Huonoa: nypyttävä alusta.

Ford Kuga -hybridivoimalinjassa 2,5-litrainen 152 hevosvoiman Duretec-bensiinimoottori on saanut parikseen 125 hevosvoiman sähkömoottorin sekä tuntuvasti lataushybridimallia pienemmän akuston. 1,1 kilowattitunnin akku mahdollistaa muutamien kilometrien sähköajon, mutta akkua ladataan ja käytetään jatkuvasti ajon aikana. Yhteensä järjestelmätehoa on enemmän kuin riittävät 190 hevosvoimaa.

Ford Kuga Hybrid

Hybridivoimalinjan etuihin lataushybridiin verrattuna kuuluvat – varustetasosta riippuen 1 000–3 000 euron hintaedun lisäksi – vaivattomuus kuljettajalle sekä etuvedon lisäksi tarjolla oleva neliveto. Hybridi onkin ratkaisu heille, jotka ovat tähän asti kaivanneet bensiinimoottorin ja nelivedon yhdistelmää. Mielenkiintoista kyllä, etuvetomalli vie hybridien välisessä vetokoukkukisassa voiton 100 kiloa suuremmalla jarrullisen perävaunun vetomassalla.

Ford Kuga Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänet kurissa

Sekakeleissä koeajettuna Kugan neliveto tekee etenemisestä vakaata, ja tehoa on tarjolla lyhyellä varoitusajalla. Taajamassa sähköajon hiljaisuuden tajuaa lähinnä silloin kun polttomoottori lopulta käynnistyy, vaikka bensiinimoottorin äänet ovatkin hyvin kurissa.

Alusta on nypyttävä ja kovanpuoleinen. Nykytapaan tunnoton ohjaus on perushyvä, mutta sekä kaasu- että jarrupoljin reagoivat painallukseen turhankin terävästi.

Maantiepainotteisessa ajossa Kuga Hybrid pääsi lähelle yhdistetyn syklin WLTP-kulutusta, mikä ei ole huono suoritus, mutta osa kilpakumppaneista yltää pienempiin lukemiin yksinkertaisemmilla ratkaisuilla.

Sisällä selkeyttä

Kugan lataushybridin tavoin hybridi on saatavana kaikilla varustetasoilla, mutta ST Line X ja Vignale tarjoavat täyshybridistä vain nelivetoversiota. Tuttuun tapaan Fordin Vignale tarkoittaa enemmän kromia, enemmän varusteita ja nahkaverhoilua sisustassa.

Fordin 12,3-tuumainen digitaalimittaristo on hyvä ja selkeä, mutta vastaavasti kojelaudan 8 tuuman kosketusnäytön Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä laskee jo päiviä eläkkeelle. Kuljettajalle tärkeät tiedot on saatavissa tuulilasin heijastusnäyttöön, ja ilmastointia käytetään perinteisesti painikkeilla.

Ford Kuga Hybrid

Ajoavustimista kuljettajaa kiinnostaa eniten älykäs vakionopeudensäädin, joka tunnistaa nopeusrajoituksen ja asettaa siihen ennalta ohjelmoidun muutoksen, esimerkiksi +2 km/h. Järjestelmän toiminta ei ole täysin virheetöntä, mutta asetuksista löytyy mahdollisuus luopua älytoiminnoista ja valita perinteisemmän mukautuvan vakionopeussäätimen.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Ford Kuga Hybrid AWD Vignale

Hinta alkaen

43 995 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

46 327 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 92 kW (125 hv).

Teho

112 kW (152 hv), 5500 r/min

Vääntö

200 Nm (4500 r/min)

Vääntö

200 Nm (4500 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

140 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,7 (yhd.)

CO2-päästöt

135 g/km

Mitat

pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2710 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat