20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin pienin katumaasturimalli Puma uudistuu. Luvassa on päivitystä niin voimalinjaan kuin ohjaamoon. Puman moottorin valitseminen on yksinkertainen prosessi. Tarjolla on tasan yksi vaihtoehto, eli litraisen Ecoboost–moottorin ympärille rakennettu kevythybridi. Tehoversioita tosin on kolme, vaikka ne kaikki perustuvat samaan perusmoottoriin.Miedoin versio on 125-hevosvoimainen ja 170 Nm vääntävä. Tuolloin tarjolla on sekä manuaali– että automaattivaihteisto. Keskimmäinen ja koeajettu tehoversio tuottaa 155 hevosvoimaa ja 190 Nm. Vaihteisto on tuolloin seitsenvaihteinen automaatti, joka Fordin maailmassa kulkee nimellä Powershift.Litran verran kuutiotilavuutta omaava bensiinimoottori on monessa mielessä toimiva ja riittävän tehokas, mutta etenkään alakierroksilla väännöllä ei juhlita. Paikaltaan lähdettäessä moottori tärisee ja tuntuu käyvän eloonjäämistaistelua mekaanisia voimia vastaan.Voimanlähteestä on saatu pienellä vääntömomentilla yllättävän sitkeä. Edellisen sukupolven hybridimalliin verrattuna sääntömomentti on laskenut 30 Nm:n verran. Potkua riittää tästäkin huolimatta jopa moottoritievauhdissa. Rajallinen voimapotentiaali hyödynnetään Powershift-vaihteiston avulla täysimittaisesti.Mallista ei siis ole tarjolla kuin hybridiversio, jonka edut piilevät päästölukeman pienentämisessä. Kulutukseen hybridin vaikutus on yllättävän pieni, etenkin jos kaasujalkaa ei pidä kurissa. Oikea jalka koukussa kulutuksen voi saada lähemmäs luvattua 5,7 litraa, mutta yleensä kakkua menee litra tai pari enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyST tarjoaa lisää sporttiaSamasta moottorista on tarjolla myös suorituskykyisin ST-versio, joka tuottaa 170 hv ja 248 Nm. ST on malliston ripein tapaus, ja 0–100 km/h hoidellaan 7,4 sekunnissa. Koeajettu ST-Line X:llä tuhraantuu aikaa reilu sekunti enemmän. Puma on pieni automalli, sillä se on samaa kokoluokkaa kuin äskettäin tuotannosta poistunut Ford Fiesta. Katumaasturoitu pikkuauto on takatilojen suhteen pieni, ja suoraan sanoen takajakkarat ovat tilapäistä istumista varten. Tavaratilakaan ei huimaa päätä, vaikka Megabox-konttia kovasti hehkutetaankin.Ulkokuoren päivitys on Puman kohdalla pieni, mutta sisällä on tapahtunut enemmän. Uusittu 12,8” digimittaristo on entistä näyttävämpi, ja tietoviihdenäyttö päivitetty uudempaan versioon.Suurin muutos ohjaamossa on yhden rattiviiksen politiikkaan siirtyminen. Tätä nykyä kaikki viikseen sijoitetut toiminnot on siirretty ratin vasemmalla puolella olevaan rattiviikseen, josta operoidaan vilkkuja, valoja, ja pyyhkijöitä. Se vaatii pientä totuttelua, sillä aiemmin Fordissa on operoitu kahdella viiksellä.Myös ohjauspyörä on uusi, mutta kontrollit ovat pitkälti ennallaan. Onneksi ratin näppäimiä ei ole korvattu hipaisukytkimillä, vaan käytössä ovat edelleen fyysiset namiskat.Ajotiloista viisFordissa on viisi ajotilaa, jotka vaikuttavat moottorinohjaukseen ja kaasunvasteeseen. Ajotilat vaikuttavat auton käytökseen lähinnä paperilla, sillä oikeassa maailmassa vaikutukset ovat hyvin marginaalisia. Se mikä ajotila on päällä, on pitkälti sivuseikka. Kun voimanlähde on pienikuutioinen ja -tehoinen, ei se ajotilalla muuksi muutu.Puma on ajokokemuksen näkökulmasta aika tavanomainen moderni katumaasturimalli. Alusta on hieman pintakova, sillä käytökseen on haettu dynaamisuutta. Etenkin kyseisessä yksilössä olevan sporttialustan kohdalla. Dynaamisuus tarkoittaa kovin usein sitä, ettei kyyti ole kaikkein mukavinta. Ei Puma toki mikään kivireki ole. Koeajetun auton varustetaso kantaa nimeä ST-Line X, mikä tarkoittaa kattavaa listaa vakiovarusteita. Niihin kuuluvat LED-valot, 18” vanteet, sähköinen takaluukku, urheilullisempi jousitus ja B&O äänentoisto. Suurta painetta varustelistan katselemiselle ei ole, mutta pari asiaa koeajoyksilöön on haluttu lisätä.Lisävarusteiksi on napattu Matrix-LED-ajovalot ja Driver Assistance Pack. Matrix-valot ovat erinomainen lisä, sillä niiden valoteho ja käytettävyys ovat erinomaisia. Ne myös parantavat turvallisuutta, sillä etenkin syksykelillä näkyvyys on paikoin olematonta. Tarvikepaketti tuo puolestaan aktiivisen vakionopeudensäätimen ja 360 asteen kamerajärjestelmän.Uudistus ei tule aivan ilmaiseksi, sillä etenkin reippaammin varusteltu ST-Line X -varustellun auton hinta nousee lähemmäs 40 000 euroa. Koeajoauton hintalapussa seisoo 40 680 euroa, mikä on luokka huomioiden rapeahko hinta. Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 998 cm3 7-v. automaattivaihteisto 114 kW (155 hv), /190 Nm WLTP-kulutus 5,7 l/100km CO2-päästöt 128 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 186 mm Leveys 1 803 mm Korkeus 1 550 mm Akseliväli 2 588 mm Tavaratila 456 l Omamassa 1 368 kg perävaunu 665 / 900 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 37 944 € koeajoauto 40 680 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 3.8.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang GT V8 – hyvää päivää, cowboy! 20.6.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 11.4.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä