20.11.2024

Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto

Kuva Tuomas Rajala

Fordin pienin katumaasturimalli Puma uudistuu. Luvassa on päivitystä niin voimalinjaan kuin ohjaamoon.

Puman moottorin valitseminen on yksinkertainen prosessi. Tarjolla on tasan yksi vaihtoehto, eli litraisen Ecoboost–moottorin ympärille rakennettu kevythybridi. Tehoversioita tosin on kolme, vaikka ne kaikki perustuvat samaan perusmoottoriin.

Miedoin versio on 125-hevosvoimainen ja 170 Nm vääntävä. Tuolloin tarjolla on sekä manuaali– että automaattivaihteisto. Keskimmäinen ja koeajettu tehoversio tuottaa 155 hevosvoimaa ja 190 Nm. Vaihteisto on tuolloin seitsenvaihteinen automaatti, joka Fordin maailmassa kulkee nimellä Powershift.

Litran verran kuutiotilavuutta omaava bensiinimoottori on monessa mielessä toimiva ja riittävän tehokas, mutta etenkään alakierroksilla väännöllä ei juhlita. Paikaltaan lähdettäessä moottori tärisee ja tuntuu käyvän eloonjäämistaistelua mekaanisia voimia vastaan.

Voimanlähteestä on saatu pienellä vääntömomentilla yllättävän sitkeä. Edellisen sukupolven hybridimalliin verrattuna sääntömomentti on laskenut 30 Nm:n verran. Potkua riittää tästäkin huolimatta jopa moottoritievauhdissa. Rajallinen voimapotentiaali hyödynnetään Powershift-vaihteiston avulla täysimittaisesti.

Mallista ei siis ole tarjolla kuin hybridiversio, jonka edut piilevät päästölukeman pienentämisessä. Kulutukseen hybridin vaikutus on yllättävän pieni, etenkin jos kaasujalkaa ei pidä kurissa. Oikea jalka koukussa kulutuksen voi saada lähemmäs luvattua 5,7 litraa, mutta yleensä kakkua menee litra tai pari enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ST tarjoaa lisää sporttia

Samasta moottorista on tarjolla myös suorituskykyisin ST-versio, joka tuottaa 170 hv ja 248 Nm. ST on malliston ripein tapaus, ja 0–100 km/h hoidellaan 7,4 sekunnissa. Koeajettu ST-Line X:llä tuhraantuu aikaa reilu sekunti enemmän.  

Puma on pieni automalli, sillä se on samaa kokoluokkaa kuin äskettäin tuotannosta poistunut Ford Fiesta. Katumaasturoitu pikkuauto on takatilojen suhteen pieni, ja suoraan sanoen takajakkarat ovat tilapäistä istumista varten. Tavaratilakaan ei huimaa päätä, vaikka Megabox-konttia kovasti hehkutetaankin.

Ulkokuoren päivitys on Puman kohdalla pieni, mutta sisällä on tapahtunut enemmän. Uusittu 12,8” digimittaristo on entistä näyttävämpi, ja tietoviihdenäyttö päivitetty uudempaan versioon.

Suurin muutos ohjaamossa on yhden rattiviiksen politiikkaan siirtyminen. Tätä nykyä kaikki viikseen sijoitetut toiminnot on siirretty ratin vasemmalla puolella olevaan rattiviikseen, josta operoidaan vilkkuja, valoja, ja pyyhkijöitä. Se vaatii pientä totuttelua, sillä aiemmin Fordissa on operoitu kahdella viiksellä.

Myös ohjauspyörä on uusi, mutta kontrollit ovat pitkälti ennallaan. Onneksi ratin näppäimiä ei ole korvattu hipaisukytkimillä, vaan käytössä ovat edelleen fyysiset namiskat.

Ajotiloista viis

Fordissa on viisi ajotilaa, jotka vaikuttavat moottorinohjaukseen ja kaasunvasteeseen. Ajotilat vaikuttavat auton käytökseen lähinnä paperilla, sillä oikeassa maailmassa vaikutukset ovat hyvin marginaalisia. Se mikä ajotila on päällä, on pitkälti sivuseikka. Kun voimanlähde on pienikuutioinen ja -tehoinen, ei se ajotilalla muuksi muutu.

Puma on ajokokemuksen näkökulmasta aika tavanomainen moderni katumaasturimalli. Alusta on hieman pintakova, sillä käytökseen on haettu dynaamisuutta. Etenkin kyseisessä yksilössä olevan sporttialustan kohdalla. Dynaamisuus tarkoittaa kovin usein sitä, ettei kyyti ole kaikkein mukavinta. Ei Puma toki mikään kivireki ole.  

Koeajetun auton varustetaso kantaa nimeä ST-Line X, mikä tarkoittaa kattavaa listaa vakiovarusteita. Niihin kuuluvat LED-valot, 18” vanteet, sähköinen takaluukku, urheilullisempi jousitus ja B&O äänentoisto. Suurta painetta varustelistan katselemiselle ei ole, mutta pari asiaa koeajoyksilöön on haluttu lisätä.

Lisävarusteiksi on napattu Matrix-LED-ajovalot ja Driver Assistance Pack. Matrix-valot ovat erinomainen lisä, sillä niiden valoteho ja käytettävyys ovat erinomaisia. Ne myös parantavat turvallisuutta, sillä etenkin syksykelillä näkyvyys on paikoin olematonta. Tarvikepaketti tuo puolestaan aktiivisen vakionopeudensäätimen ja 360 asteen kamerajärjestelmän.

Uudistus ei tule aivan ilmaiseksi, sillä etenkin reippaammin varusteltu ST-Line X -varustellun auton hinta nousee lähemmäs 40 000 euroa. Koeajoauton hintalapussa seisoo 40 680 euroa, mikä on luokka huomioiden rapeahko hinta.

Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv

HYBRIDI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 998 cm3

7-v. automaattivaihteisto

114 kW (155 hv), /190 Nm

WLTP-kulutus 5,7 l/100km

CO2-päästöt 128 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s

huippunopeus 200 km/h

Mitat

Pituus           4 186 mm

Leveys          1 803 mm

Korkeus       1 550 mm

Akseliväli     2 588 mm

Tavaratila    456 l

Omamassa  1 368 kg

perävaunu   665 / 900 kg

Euro NCAP  5 tähteä

Takuu          5 v / 100 000 km

Hinta alkaen  37 944 €

koeajoauto   40 680 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat