28.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford S-Max Hybrid on tila-autojen viimeisiä mohikaaneja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford S-Max yrittää hidastaa tila-autojen sukupuuttoa hybridivoimalinjalla. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, näkyvyys, hulppeat tilat viidelle. Huonoa: ahdas ja laiska seitsemälle, hidas lämpeneminen. Ford S-Max saanee tätä menoa kannettavakseen markkinoiden viimeisen tila-auton maineen, sillä valtaosa kilpailijoista on jo luovuttanut ja muuttanut tuotantolinjat citymaastureita sylkemään. Vielä harvinaisemmaksi S-Maxin tekee nyt saapunut hybridiversio, jota ei tila-autoissa ole tupannut olemaan. Hybridi-taikasanalta toivotaan pontta myyntiin. Kaupankäyntiä avittanee alhaisempi hinta, sillä bensiinihybridin päästöt ja autovero ovat pienemmät kuin tähän asti myydyillä dieselmalleilla. Dieseliä himoitsevan kannattaa rientää, sillä uusia tilauksia niistä ei enää tehtaalle lähde, mutta joitakin autoja on vielä varastossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilat viidelleTilaa tarvitsevalle S-Max on järkivalinta: tilaratkaisut päihittävät korkealattiaiset kaupunkimaasturit. Auto on ylenpalttisen tilava kulkine viidelle matkaajalle tavaroineen, ja muuntuu tilapäisesti seitsemän hengen pikkubussiksi tavaratilan alta esiin kääntyvine lisäistuimineen. Melko korkealla sijaitsevat istuimet ovat mitoitukseltaan ja muotoilultaan tuhdit. Keskirivin kolmea erillistä istuinta voi liu’uttaa eteenpäin ja kallistaa itsenäisesti. Jokaiselta paikalta löytyy isofix-kiinnikkeet. Kaadettaessa istuimet niiaavat alas ja tekevät valtavasta tilasta tasaisen.Takarivin tilapäisjakkarat sopivat lapsille tai notkeille aikuisille, ja seitsemän hengen kuormalla tavaratila jää niukaksi. Matkustamoistuimet saa yksitellen nurin takakontin seinässä olevista kytkimistä. Ohjaamo on saanut digimittariston, jaetut wifi-yhteydet ja etäkäyttömahdollisuudet. S-Maxin ikä näkyy kuitenkin perinteisten nappuloiden runsaudessa ja kosketusnäytön pienuudessa. Ehkä juuri siksi digiloikista jälkeen jäänyt ikääntyvä autotoimittaja selviää koeajosta kokonaan ilman kiroilua.Leppoisa ajettavuusS-Max ilahduttaa ajossa muutenkin. Suuri koko ja liki kahden tonnin massa unohtuvat niin kaupungissa kuin reissussakin. Rengasäänet on eristetty vaimeiksi, mutta silti tuntuma tienpintaan on hyvä niin ohjauksen kuin vetopidonkin kautta: talviliukkaat oli helppo selättää. Mukava jousitus sietää myös ST-Line-varustetason tiukemman iskunvaimennuksen.Hybridijärjestelmä portaattomine vaihteistoineen kuulostaa teholtaan (140 kW/190 hv) samalta kuin vastaava Mondeo, mutta bensiinimoottori on suurennettu 2,5-litraiseksi. Silti terävin potku jää uupumaan varsinkin isolla kuormalla. Yhteispeli sähkömoottorin kanssa on saumatonta ja kulku ylellisen eleetöntä. Kevyessä katkonaisessa ajossa bensiinimoottori on sammuneena puolet ajasta, joten kone ei kylmällä ilmalla saavuta optimilämpöään. Niinpä suuri matkustamo lämpenee hitaasti.Ajotietokoneen ekoneuvoja kehuskelee kuljettajan jarrutuksia ja väittää saaneensa energiasta talteen 100 %. Ikiliikkujaa Ford tuskin on keksinyt, mutta viesti tarkoittanee auton pysäyttelyjä sähkömoottorilla ilman jarruja. Joka tapauksessa tulosta syntyy: kevyessä ajossa kulutus pysyy kuutosella alkavana niin maantiellä kuin taajamassakin. Moottoritie, painava lasti tai kaasujalka heilauttavat viisaria litran verran.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford S-Max 2.5 Hybrid ST-line Hinta alkaen 46 191 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 251 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 98 kW (133 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm Vääntö 200 Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho 140 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4804 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2849 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1560 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”