28.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford S-Max Hybrid on tila-autojen viimeisiä mohikaaneja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford S-Max yrittää hidastaa tila-autojen sukupuuttoa hybridivoimalinjalla. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, näkyvyys, hulppeat tilat viidelle. Huonoa: ahdas ja laiska seitsemälle, hidas lämpeneminen. Ford S-Max saanee tätä menoa kannettavakseen markkinoiden viimeisen tila-auton maineen, sillä valtaosa kilpailijoista on jo luovuttanut ja muuttanut tuotantolinjat citymaastureita sylkemään. Vielä harvinaisemmaksi S-Maxin tekee nyt saapunut hybridiversio, jota ei tila-autoissa ole tupannut olemaan. Hybridi-taikasanalta toivotaan pontta myyntiin. Kaupankäyntiä avittanee alhaisempi hinta, sillä bensiinihybridin päästöt ja autovero ovat pienemmät kuin tähän asti myydyillä dieselmalleilla. Dieseliä himoitsevan kannattaa rientää, sillä uusia tilauksia niistä ei enää tehtaalle lähde, mutta joitakin autoja on vielä varastossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilat viidelleTilaa tarvitsevalle S-Max on järkivalinta: tilaratkaisut päihittävät korkealattiaiset kaupunkimaasturit. Auto on ylenpalttisen tilava kulkine viidelle matkaajalle tavaroineen, ja muuntuu tilapäisesti seitsemän hengen pikkubussiksi tavaratilan alta esiin kääntyvine lisäistuimineen. Melko korkealla sijaitsevat istuimet ovat mitoitukseltaan ja muotoilultaan tuhdit. Keskirivin kolmea erillistä istuinta voi liu’uttaa eteenpäin ja kallistaa itsenäisesti. Jokaiselta paikalta löytyy isofix-kiinnikkeet. Kaadettaessa istuimet niiaavat alas ja tekevät valtavasta tilasta tasaisen.Takarivin tilapäisjakkarat sopivat lapsille tai notkeille aikuisille, ja seitsemän hengen kuormalla tavaratila jää niukaksi. Matkustamoistuimet saa yksitellen nurin takakontin seinässä olevista kytkimistä. Ohjaamo on saanut digimittariston, jaetut wifi-yhteydet ja etäkäyttömahdollisuudet. S-Maxin ikä näkyy kuitenkin perinteisten nappuloiden runsaudessa ja kosketusnäytön pienuudessa. Ehkä juuri siksi digiloikista jälkeen jäänyt ikääntyvä autotoimittaja selviää koeajosta kokonaan ilman kiroilua.Leppoisa ajettavuusS-Max ilahduttaa ajossa muutenkin. Suuri koko ja liki kahden tonnin massa unohtuvat niin kaupungissa kuin reissussakin. Rengasäänet on eristetty vaimeiksi, mutta silti tuntuma tienpintaan on hyvä niin ohjauksen kuin vetopidonkin kautta: talviliukkaat oli helppo selättää. Mukava jousitus sietää myös ST-Line-varustetason tiukemman iskunvaimennuksen.Hybridijärjestelmä portaattomine vaihteistoineen kuulostaa teholtaan (140 kW/190 hv) samalta kuin vastaava Mondeo, mutta bensiinimoottori on suurennettu 2,5-litraiseksi. Silti terävin potku jää uupumaan varsinkin isolla kuormalla. Yhteispeli sähkömoottorin kanssa on saumatonta ja kulku ylellisen eleetöntä. Kevyessä katkonaisessa ajossa bensiinimoottori on sammuneena puolet ajasta, joten kone ei kylmällä ilmalla saavuta optimilämpöään. Niinpä suuri matkustamo lämpenee hitaasti.Ajotietokoneen ekoneuvoja kehuskelee kuljettajan jarrutuksia ja väittää saaneensa energiasta talteen 100 %. Ikiliikkujaa Ford tuskin on keksinyt, mutta viesti tarkoittanee auton pysäyttelyjä sähkömoottorilla ilman jarruja. Joka tapauksessa tulosta syntyy: kevyessä ajossa kulutus pysyy kuutosella alkavana niin maantiellä kuin taajamassakin. Moottoritie, painava lasti tai kaasujalka heilauttavat viisaria litran verran.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford S-Max 2.5 Hybrid ST-line Hinta alkaen 46 191 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 251 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 98 kW (133 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm Vääntö 200 Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho 140 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4804 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2849 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1560 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous