13.1.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Tourneo Custom on lataushybridinä rutkasti halvempi kuin dieselinä Ford Tourneo Custom vaatii itseltäkin pienen malliston kertauksen. Fordin hyötyajoneuvojen mallinimet on muodostettu totutusta poikkeavasti. Pakettiautot ovat Transitteja ja tila-autot Tourneoita. Molempia on kolmea kokoa; Courier, Connect ja Custom, siitä mallinimen jälkipuolisko. Poikkeuksena säännöstä kaikkien yläpuolella on kuitenkin vielä iso Transit joko paketti-, kuorma- tai linja-autona.Tourneo Custom on siis kaikille tutun Transit Customin juuri esitellyn uusimman sukupolven pikkubussiversio. Koria on kahta pituutta, molemmissa kolme istuinriviä ja paikkoja vakiona kahdeksan. Varustelutasoja on neljä, Trend, Titanium, Active ja Titanium X. Voimalinjavaihtoehtoja on kolme, täyssähköinen takaveto, etuvetoinen lataushybridi tai aina nelivetoinen diesel.Näin talvella ilmiselvä valinta osuisi dieseliin. Henkilöautovero tekee valinnan kuitenkin mutkikkaammaksi. Ajettu pitkä kori Active-muovihelmoineen on lataushybridinä ylivoimaisesti edullisin (63 000€), sähköversion ollessa kymppitonnin ja dieselin jopa 22 tonnia kalliimpi. Diesel on toki ainoa neliveto, mutta häviää myös tehossa (170 hv) plugarille (232 hv) ja sähkömallille (218 hv). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuunneltavaa tilaa kahdeksalleTourneo Custom on pitkällä korilla hulppean tilava kahdeksalle matkaajalle. Jos jalkatiloista hieman tinkii istuimia siirtelemällä, tavaratilaakin jää runsaasti. Ohjaamo on läpikuljettava ja etuistuinten välistä pystyy pujahtamaan keskirivillekin. Takaosaston istuimista yksi on kahden istuttava ja yksittäispenkkejä on neljä, kaikissa kallistettava selkänoja. Keskirivin keskimmäisen istuimen voi kääntää pöydäksi. Pakettiautojuurista muistuttavat kiinteät ikkunat, vain liukuoven ikkunan pientä luukkua voi raottaa.Istuimet eivät taitu nippuun, mutta liukuvat kiskoilla lähes koko matkustamon pituudelta, kokonaan eteen työnnettynä tavaratilaa jää pienen pakettiauton verran. Istuimien menosuuntaa voi kääntää, ne voivat olla peräkkäin tai vastakkain. Aivan joka päivä niitä ei viitsi kuitenkaan käännellä, painavat istuimet vaativat jonkun verran ähellystä. Istuimien alle ei juuri jää tilaa suksia yms. varten. Valtava ja painava takaluukku vaatii tilaa auetakseen, mutta toimii sateensuojana lastatessa tai picknickillä. Kuskilla on enemmän tilaa kuin kiinteäseinäisessä pakettiautossa ja ajoasennosta saa luontevan sähkösäädöillä, ehkä ratin säätövaraa voisi olla enemmänkin. Vaihdeviiksi on oikealla puolella ja muut toiminnot on ahdettu vasempaan viikseen. Iso selkeägrafiikkainen kosketusnäyttö on tuttu henkilöautomalleista. Valikkorakenne on looginen, mutta toiminnot hidastelevat selatessa.Kahdella moottorilla hyvä suorituskykyAiemman Tourneo Customin hybriditekniikka oli harvinainen, litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori toimi generaattorina ja veto oli aina sähkömoottorilla. Nyt voimalinja on lainattu Ford Kugasta. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen (118 hv), sen apuna sähkömoottori (152 hv) ja portaaton vaihteisto, veto on etupyörillä. Luistonesto antaa etupyörien sutaista turhan helposti ennen tehon hillitsemistä.Suorituskyky on ripeä molempien moottorien ollessa käytössä, akkua (Li-NMC) ei päästetä niin tyhjäksi, ettei siitä saisi lisävoimaa. Pelkällä sähkölläkään ei jää jalkoihin kaupungissa, mutta maantiellä ja isolla kuormalla voima alkaa ehtyä. Pikkupakkasella sähköajossa kuluu 30 kWh/100km, ison tilan lämmitys rankaisee. Pienellä akulla (11,8 kWh) ajaa siis vain 30-35 kilometriä kerrallaan. Latausteho on vähäinen 3,6 kW, joten puolen tunnin sähköajoa varten tolpalla tarvitsee olla liki neljä tuntia.Hybridiajotila lieneekin sopivin useimpiin ajoihin, sadan kilometrin päivämatkalla akullinen sähköapua pudottaa keskikulutuksen kymmenestä kuuteen litraan satasella. Hybridijärjestelmä toimii taustalla huomaamatta eikä moottorin käynnistymisiä juuri huomaa. Hyvä niin, sillä sen verran oudosti välillä väännetään ylämäkeen sähköllä ja sen jälkeen seisotaan liikennevaloissa polttomoottori pöristen. Hyvät ja huonot puolet tilat suorituskyky ei nelivetoa lataushybridinä valtava kääntösäde sähköinen toimintamatka hidas lataus Ford Tourneo Custom 340 L2 H1 Active 232hv PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 2 488 cm3 portaaton CVT-vaihteisto 170 kW (232 hv), 320 Nm Akku netto 11,8 kWh Lataus Type 2: 3,6 kW (1 x 16 A) WLTP-kulutus 1,9 l/100km CO2-päästöt 44 g/km toimintamatka sähköllä 49 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus ei ilm. Mitat Pituus 5 450 mm Leveys 2 032 mm Korkeus 1 981 mm Akseliväli 3 500 mm Tavaratila 819 – 5 472 l Omamassa 2 560 kg perävaunu 1 850 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 5 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 56 059 € koeajoauto 63 050 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti