13.1.2025

Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa

Kuva Petri Munukka

Ford Tourneo Custom on lataushybridinä rutkasti halvempi kuin dieselinä

Ford Tourneo Custom vaatii itseltäkin pienen malliston kertauksen. Fordin hyötyajoneuvojen mallinimet on muodostettu totutusta poikkeavasti. Pakettiautot ovat Transitteja ja tila-autot Tourneoita. Molempia on kolmea kokoa; Courier, Connect ja Custom, siitä mallinimen jälkipuolisko. Poikkeuksena säännöstä kaikkien yläpuolella on kuitenkin vielä iso Transit joko paketti-, kuorma- tai linja-autona.

Tourneo Custom on siis kaikille tutun Transit Customin juuri esitellyn uusimman sukupolven pikkubussiversio. Koria on kahta pituutta, molemmissa kolme istuinriviä ja paikkoja vakiona kahdeksan. Varustelutasoja on neljä, Trend, Titanium, Active ja Titanium X. Voimalinjavaihtoehtoja on kolme, täyssähköinen takaveto, etuvetoinen lataushybridi tai aina nelivetoinen diesel.

Näin talvella ilmiselvä valinta osuisi dieseliin. Henkilöautovero tekee valinnan kuitenkin mutkikkaammaksi. Ajettu pitkä kori Active-muovihelmoineen on lataushybridinä ylivoimaisesti edullisin (63 000€), sähköversion ollessa kymppitonnin ja dieselin jopa 22 tonnia kalliimpi. Diesel on toki ainoa neliveto, mutta häviää myös tehossa (170 hv) plugarille (232 hv) ja sähkömallille (218 hv).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muunneltavaa tilaa kahdeksalle

Tourneo Custom on pitkällä korilla hulppean tilava kahdeksalle matkaajalle. Jos jalkatiloista hieman tinkii istuimia siirtelemällä, tavaratilaakin jää runsaasti. Ohjaamo on läpikuljettava ja etuistuinten välistä pystyy pujahtamaan keskirivillekin. Takaosaston istuimista yksi on kahden istuttava ja yksittäispenkkejä on neljä, kaikissa kallistettava selkänoja. Keskirivin keskimmäisen istuimen voi kääntää pöydäksi. Pakettiautojuurista muistuttavat kiinteät ikkunat, vain liukuoven ikkunan pientä luukkua voi raottaa.

Istuimet eivät taitu nippuun, mutta liukuvat kiskoilla lähes koko matkustamon pituudelta, kokonaan eteen työnnettynä tavaratilaa jää pienen pakettiauton verran. Istuimien menosuuntaa voi kääntää, ne voivat olla peräkkäin tai vastakkain. Aivan joka päivä niitä ei viitsi kuitenkaan käännellä, painavat istuimet vaativat jonkun verran ähellystä. Istuimien alle ei juuri jää tilaa suksia yms. varten. Valtava ja painava takaluukku vaatii tilaa auetakseen, mutta toimii sateensuojana lastatessa tai picknickillä.

Kuskilla on enemmän tilaa kuin kiinteäseinäisessä pakettiautossa ja ajoasennosta saa luontevan sähkösäädöillä, ehkä ratin säätövaraa voisi olla enemmänkin. Vaihdeviiksi on oikealla puolella ja muut toiminnot on ahdettu vasempaan viikseen. Iso selkeägrafiikkainen kosketusnäyttö on tuttu henkilöautomalleista. Valikkorakenne on looginen, mutta toiminnot hidastelevat selatessa.

Kahdella moottorilla hyvä suorituskyky

Aiemman Tourneo Customin hybriditekniikka oli harvinainen, litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori toimi generaattorina ja veto oli aina sähkömoottorilla. Nyt voimalinja on lainattu Ford Kugasta. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen (118 hv), sen apuna sähkömoottori (152 hv) ja portaaton vaihteisto, veto on etupyörillä. Luistonesto antaa etupyörien sutaista turhan helposti ennen tehon hillitsemistä.

Suorituskyky on ripeä molempien moottorien ollessa käytössä, akkua (Li-NMC) ei päästetä niin tyhjäksi, ettei siitä saisi lisävoimaa. Pelkällä sähkölläkään ei jää jalkoihin kaupungissa, mutta maantiellä ja isolla kuormalla voima alkaa ehtyä. Pikkupakkasella sähköajossa kuluu 30 kWh/100km, ison tilan lämmitys rankaisee. Pienellä akulla (11,8 kWh) ajaa siis vain 30-35 kilometriä kerrallaan. Latausteho on vähäinen 3,6 kW, joten puolen tunnin sähköajoa varten tolpalla tarvitsee olla liki neljä tuntia.

Hybridiajotila lieneekin sopivin useimpiin ajoihin, sadan kilometrin päivämatkalla akullinen sähköapua pudottaa keskikulutuksen kymmenestä kuuteen litraan satasella. Hybridijärjestelmä toimii taustalla huomaamatta eikä moottorin käynnistymisiä juuri huomaa. Hyvä niin, sillä sen verran oudosti välillä väännetään ylämäkeen sähköllä ja sen jälkeen seisotaan liikennevaloissa polttomoottori pöristen.

Hyvät ja huonot puolet

  • tilat
  • suorituskyky
  • ei nelivetoa lataushybridinä
  • valtava kääntösäde
  • sähköinen toimintamatka
  • hidas lataus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat