19.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: futuristisempi farkkumalli – Audi A6 Avant Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A6 Avant viittaa kintaalla perinteisille farmariarvoille, niin muotoilun kuin teknologiankin saralla. Hyvää: käyttökelpoiset tilat, ajomukavuus, tekninen kunnianhimoisuus. Huonoa: etäinen ohjaustunto, kosketusnäytön tuntuma, kojelaudan säilytystilojen puute. Uusimman sukupolven Audi A6 Avant esiteltiin viime vuonna, ja suurinta huomiota Frankfurtissa tekemässämme ensitutustumisessa herätti farkkukorin erittäin viisto takalasi: löysimme siitä jopa retropiirteitä merkin lähihistoriasta. Kun auto saatiin myöhemmin Suomessa ajoon, fiilikset säilyivät samoina. Sportback-vaikutelmaa ei uusinta Avantia katsellessa voi välttää, mutta yhtä kaikki – auto istuu ilmeeltään saumattomasti nelirenkaiseen perheeseen. Sitten tuon ensikoeajon moottorivalikoima on laajentunut. Nyt A6 Avantin saa kaksilitraisella bensakoneella (45 TFSI/245 hv), kaksilitraisella dieselillä (35 TDI/163 hv tai 40 TDI/204 hv) sekä kolmilitraisella V6-dieselillä (45 TDI/231 hv tai 50 TDI/286 hv). Varmuuden vuoksi nykyisistä Audi-hinnastoista löytyy myös moottorin iskutilavuus litroina, kun uusi mallimerkintöjen numerointi ei ole tunnetusti ollut niitä kaikkein selkeimpiä. Koeajoomme osui 40 TDI nelivetoisena, joka, kuten kaikki A6-mallit ja tämän luokan autot ylipäätään, on automaattivaihteinen. Näissä nelisylinterisissä moottoreissa vaihteisto on kaksoiskytkintyyppinen, kun kuutoskoneissa käytetään ehtaa momentinmuunninlaatikkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suodatettua kyytiä Autoyksilön varsin maltillinen (kitka)rengastus antoi olettaa kunnollista ajomukavuutta, emmekä joutuneet pettymään. Niin mukulakivetys, hidastetöyssyt, jääröpelöpinta kuin isommatkin heitot ylittyvät pehmeästi ja äänettömästi. Kun tähän yhdistää oivallisen tuen antavan, suurikokoisen kuljettajan istuimen ruhtinaallisine säätövaroineen, voidaan todeta, että A6 Avant Business Sport näyttäisi suoriutuvan kaikista ison auton tehtävistä niin hyvin kuin olettaa saattaa. No, ei sentään ihan kaikista. Jo suoralla tiellä, ja etenkin enemmän käännettäessä, näppeihin välittyy jotain hyvin erikoista. Ohjaukseen on yritetty luoda luonnollisen tuntuinen vaste sähköisin keinoin, mutta tuntuma on – ainakin tämän varusteversion progressiivisessa ohjauksessa – jäänyt kovin keinotekoiseksi. Hyvinä puolina voi mainita lähinnä, että ohjaus pelaa liki saumattomasti yhteen monipuolisten kaistavahtien ja -avustimien kanssa, ja että tehostusta on riittävästi kämmensyrjällä tapahtuvaan nurkkapyörittelyyn. Varsinainen ajofiilis silti puuttuu. Pikkutavarat katveessa Toinen moite kohdistuu kahden kosketusnäytön kokonaisuuteen kojelaudassa. Emme toki haikaile mennyttä nappulaviidakkoa takaisin, sillä on vain hyvä, että alati lisääntyvät toiminnot ryhmitellään huippuresoluutioisiin graafisiin valikoihin. Kosketusnäytöltä olisi kuitenkin lupa odottaa hyvää tuntumaa, ja tässä Audi ei ole osunut maaliin. Näytön pinta on liian lasimainen, siis kovan tuntuinen, eikä palautteen säätö auta – virhepainalluksia sattuu tämän tästä, ja siksi näyttöä pitää usein pälyillä ja samalla laskea katse pois liikenteestä. Näyttöjen määräkin ampuu hieman yli. Idea on periaatteessa hyvä – ylemmän näytön voi sammuttaa silmiä rauhoittamaan ja alempaa käyttää sen asemasta – mutta ratkaisu on tyystin syönyt vaihteenvalitsimen edessä olevan säilytyslokeron tilan. Nyt avoimia koloja pikkutavaroille on vain kahdessa mukitelineessä, ja kun niihin upottaa kuljettajan ja etumatkustajan pahvikahvit, tämäkin vähä katoaa. Niinpä aurinkolasikotelolle, älypuhelimelle ja auton kauko-ohjaimelle on haeskeltava paikkoja muualta ohjaamosta. Viistoa väljyyttä Onneksi sisätilojen suuret linjat ovat kunnossa – siitä paljon puhutusta viistoperästä huolimatta. On totta, että jos kontin kuormaa kattoon asti täyteen, luukun sulkemisessa voi tulla vaikeuksia, mutta tuo on loppupelissä monelle varsin harvinainen kuljetustilanne. Pääasia, että tavaratila on helppo käyttää. Mutkaton laajennus lähtee liikkeelle tavaratilan vivuista ja sisältää kolmeen osaan taittuvan takaselkänojan, siis myös suksiluukun. Kontti itsessään on yksinkertainen, suorakulmainen laatikko – suojapeitteen alla ei korkein mahdollinen, mutta vastaavasti laakeutta riittää auton suurten ulkomittojen ansiosta. Takaistuimellakaan ei lääni ihan heti lopu kesken. 190-senttisen kuljettajan taakse voi istuttaa samanpituisen huoletta, mikä onkin tässä isojen autojen luokassa itsestäänselvyys. Istuinmukavuus on linjassa kilpailijoiden kanssa. Kaksilitrainen dieselmoottori, joka istutettiin uusimman A6-mallin keulalle täysin uudistuneena, sisältää maltillisemman version ingolstadtilaisvalmistajan kevythybriditekniikasta. Käytännössä moottorin sammutusautomatiikka aktivoituu laajalla meikäläisellä nopeusalueella aina maantieltä liikennevaloseisahduksiin asti. Vauhdissa tapahtuvaa moottorin sammumista ja uudelleen käynnistymistä ei havaitse mistään muusta kuin käyntinopeusmittarista, mutta paikaltaan lähdettäessä starttaamisen aiheuttama pieni vavahdus sentään tuntuu. Yhdessä polkimen värinätoiminnon – joka ilmaisee kuskille, että auton rullatessa kannattaa höllätä kaasua – kanssa keksintö parantaa jo valmiiksi pihin auton taloudellisuutta ja kasvattaa myös pitkää toimintasädettä, mistä kiitos kuuluu myös nykymittapuulla suurelle 63-litraiselle polttonestesäiliölle. Muutenkin moottorin ominaisuudet ovat etenkin nelisylinteriseksi hienot: käyntiääni on hyvin vaimea, ja vääntöä sekä voimaa löytyy meikäläisiin nopeuksiin tosiaankin riittävästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teknistä kuljetuskykyä Audi A6 Avant on kaikkiaan kunnianhimoinen auto, jonka innovaatioita pitää vähän aikaa sulatella – eikä kaikkien keksintöjen kanssa ehkä tule silti välttämättä pitkässäkään juoksussa toimeen. Teknisiä pioneereja kuitenkin aina tarvitaan, ja monet ovat valmiita elämään etumatkassa heti alusta saakka. Ei heidän rohkeuttaan moittiakaan voi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A6 Avant Business Sport 40 TDI MHEV Quattro S tronic Hinta alkaen 61 593 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 593 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3750–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2924 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Octavia – yllätyksetön, mutta yllättävä 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle