7.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A6 Avant – melkein Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi loi uuden ison farmarimallinsa entistäkin vauhdikkaammin linjanvedoin. Pellin alle saa myös mittavasti uudistetun kaksilitraisen dieselmoottorin kevythybriditeknologialla. Audi A6 kuuluu niihin autoihin, joiden sedan-version esittelyn jälkeen on heti perään odotettavissa myös farmarimallin debyytti. Ja tässä se nyt on – ties kuinka monennen sukupolven A6 Avant, jonka tulemisesta kerroimme jo aikaisemmassa uutisessamme. Nyt pääsimme tutustumaan uutuuteen lähemmin Audin Neckarsulmin tehtaan lähimaisemissa Saksassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viistofarkun paluu Kyseessä on mitä perinteisin automalli, sillä Avant-nimi otettiin käyttöön ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla silloisen Audi 100:n viistoperäversiossa. Tuosta ensimallista ja sen 1980-luvun alkupuolen seuraajasta – jonka takalasi niin ikään oli vielä viisto – Avant muotoutui 1990- ja 2000-luvuilla vähitellen perinteiseksi farmariautoksi. Viime vuosina rinnalle esitellyt matalat viistoperäversiot puolestaan nimettiin Sportbackeiksi, tuoreimpana esimerkkinä rinnakkaismalli A7 Sportback. Tämä tausta huomioon ottaen onkin mielenkiintoista, että uusimman A6 Avantin takalasin kulma on jälleen vedetty edellismallia loivemmaksi – jopa loivemmaksi kuin useimmilla saman luokan kilpailijoilla. Takalasin kulma saattaa sinänsä kuulostaa mitättömältä yksityiskohdalta, mutta se kertoo auton luonteesta etenkin isojen farkkujen segmentissä yllättävän paljon. Audi ei selvästikään tahdo painottaa Avantissa tavarankuljetusta vaan dynaamista imagoa, kun taas esimerkiksi Mercedes-Benz E-sarjan farmarin takaosan muotoilu suorastaan korostaa järkevyyttä. Näin, vaikka Mercedeksellä ei enää ole ”tukenaan” CLS Shooting Brake -sporttifarmaria; Audillahan juuri edellä mainitut Sportbackit hoitavat sen menevämmän puolen. Tavanomaisen tilava Yhtä kaikki, porrasperäisen A6:n sulavat muodot on taas kerran saatu onnistuneesti modifioitua farmarimaiseen muotoon. Ulkokuoresta jäävät parhaiten mieleen – sen viiston takalasin ohella – kyljen alaosan syvät uurteet, melkoisesti ulospäin pullistetut takalokasuojat sekä takavalot yhdistävä alumiinilista. A6 Avantin ulkomitat ja akseliväli ovat kasvaneet vain sentin–parin haarukalla suuntaansa. Silti Audi lupaa sisätilojen venyvän edeltäjämallia väljemmiksi ja asettuvan luokan muun autojen edelle, eikä sen puoleen etu- kuin takatiloissa olekaan moitteen sijaa. Takapenkin reisituki vain vaikutti yhtä vajavaiselta kuin kilpailijoissakin, joihin voi laskea edellä mainitun mersun lisäksi BMW 5-sarjan Touringin, Jaguar XF Sportbraken sekä Volvo V90 -mallin. Tavaratilaa on perusmuodossaan entisen verran eli 565 litraa. Tila on kauttaaltaan varsin matala, mutta toimivilla yksityiskohdilla höystetty: laajennus tapahtuu 40/20/40-suhteessa, sähköisesti liikkuvat tavaratilan peite sekä takaluukku ovat vakiona, ja lisähintaan luukku tottelee myös lastaajan jalan heilautusta. Perusdiesel uudistui Koeajettavista malleista mielenkiintoisin oli 40 TDI, siis kaksilitrainen 204-hevosvoimainen diesel, joka hyödyntää maltillisempaa 12 voltin painosta kevythybridijärjestelmästä. Tämä 2.0 TDI:ksikin kutsuttu kone on uudistettu perusteellisesti, ja se on otettu ensimmäisenä käyttöön juuri uudessa A6:ssa niin sedan- kuin Avant-korimalleissakin. Sivistyneesti käyvän ja riittävän suorituskyvyn omaavan mallin lanseerausvaiheen hinnat lähtevät Avantina 56 951 eurosta. Kaksilitraisen moottorin yhteydessä vetotapana on etuveto ja vaihteistona seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko; manuaalivaihteistoa ei A6-mallistoon enää tehdä, mutta nelivedon tuotanto alkaa myöhemmin tänä vuonna. Toinen alkuun tarjolla oleva moottoriversio on kaksilitraista nelikkoa miehekkäämmin muriseva 50 TDI, joka tarkoittaa kolmilitraista V6-dieseliä 286 hevosvoiman tehoineen ja 48 voltin kevythybridijärjestelmineen. Tämä malli on aina nelivetoinen ja kahdeksanvaihteisella momentinmuunninautomaatilla varustettu, ja maksaa vähimmillään 85 098 euroa. Palaamme tarkempiin ajotuntumiin ja teknisiin yksityiskohtiin myöhemmin julkaistavassa koeajojutussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle