Ajoneuvot Esittely Uutinen 11.4.2018
Farkuissa vainko oot mun: uusi Audi A6 Avant
Audin ruuhkavuosi jatkuu ruuhkavuosien autolla: Audi A6 Avant on tuttu farkutus uudesta mallipolvesta.
Geneven autonäyttelyn suosituimpiin autouutuuksiin kuulunut A6 ei ole vielä kunnolla edes maailmalla, mutta kiireistä mallistovuotta pitävä Audi on jo puuhaamassa Avant-farkkuversion parissa. Audi A6 Avant ei siis ole järin shokeeraava, mutta kyseessä on hyväksi havaittu malliversio.
A6 sedanin tavoin myös Avant on vahvasti sukunäköinen erityisesti isosisarten A7 ja A8 suuntaan, mutta luonnollisesti käytännöllinen perämuoto on jotain uutta. Luvassa ei tosin ole hirmuisia yllätyksiä Audin viime vuosien farkkuihin tutustuneille, mutta takavalojen muotokieli on jälleen kehittynyt uuteen suuntaan.
Tavaratilaa uusi Audi A6 Avant tarjoaa 565 litraa (sedan 530 litraa), joka on laajennettavissa 1 680 litraan. Korin pituus on sedanin kanssa identtinen 4,94 metriä. Matkustamon tiloihin on kiinnitetty huomiota kyynärtilasta takamatkustajien polvitilaan. Lastausaukon leveys on 1,05 metriä, joten tavaratilan luulisi saavan lastatuksikin.
Sedanin tavoin tarjolla on myös nelipyöräohjaus, joka tekee A6:sta ketterämmän tuttavuuden aina 60 km/h saakka. Valmistajan mukaan järjestelmä karsii kääntöympyrästä metrin ja ero on huomattavissa erityisesti parkkipaikoilla. Tarjolla on sedanin tavoin neljä erilaista jousitusvaihtoehtoa: perinteinen, urheilullinen, säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu sekä ilmajousitus säädettävällä iskunvaimennuksella.
Sedania seuraten myös farkku on varustettu uuden sukupolven digitaalisella MMI-järjestelmällä, joka korvaa suuren osan kojelaudan ja keskitunnelin nappuloista kosketusnäyttöratkaisuilla. Valmistaja on panostanut myös A6:n autonomisia ominaisuuksia sisältäviin ajoavustimiin, jotka tarjoavat muun muassa taloudellisen vinkkejä kaasupolkimen värinällä ja avustavat erityisesti ruuhkajonossa ajamisessa.
Moottoripuolella A6 luottaa paljolti 48 voltin kevythybriditekniikkaan (MHEV), jonka turvin polttomoottori voi sammuttaa itsensä tilanteen salliessa 55–160 km/h nopeuksissa. Start-stop-järjestelmä puolestaan aktivoituu jo 22 km/h:n alapuolella. Valmistajan mukaan kevythybriditekniikka säästää polttoainetta enimmillään noin 0,7 litraa per 100 kilometriä. Alkuvaiheessa moottorivalikoimassa nähdään 3,0-litraiset V6-moottorit niin bensiini- kuin dieselmallina.
Lähde ja kuvat: Audi