8.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: käytännön kissapeto – Jaguar XF Sportbrake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XF Sportbrake on yllättävän tasapainoinen yhdistelmä sporttisuutta ja käytännöllisyyttä. Hyvää: urheilullinen olemus, ajettavuus, suorituskyky, sisätilat, tavaratilan toteutus. Huonoa: muovinen laatuvaikutelma, automaattivaihteiston lievä viivyttely. Jaguar XF Sportbrake, valmistajan keskimmäisen henkilöautosarjan farmariversio, esiteltiin viime syksynä jo pari vuotta tuotannossa olleen porrasperämallin rinnalle. Tismalleen samaa sedan ensin – farkku sitten -aikataulua noudatteli myös edeltänyt XF-sukupolvi. Kilpailu tässä isojen premium-farkkujen luokassa on perinteisesti kovaa. Audi A6 Avant, BMW 5-sarjan Touring, Mercedes-Benz E-sarjan T ja Volvo V90 ovat niin imago- kuin ominaisuusmielessä perusvarmoja valintoja, joita vastaan pitää keksiä jotain muuta. Jaguar iskee tähän joukkoon kiilaa ainakin urheilullisuudellaan. XF Sportbrake on jo ulkoapäin menevän oloinen, ja sisällä matalat ikkunat, alas säätyvä ajoasento sekä etumatkustajien ympärille kaartuva kojelauta saavat suorastaan haluamaan tien päälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimassa vaihtoehtoja Koeajettu malli oli kaksilitraisista rivinelosista ruudikkain eli kahden ahtimen versio, jota voi suositella yksiahtimisten 163- ja 180-heppaisten sijaan – jos siis lompakko kestää tuossa järjestyksessä noin 15 000 tai 7 500 euron hintalisän. Ensin mainitussa tapauksessa suuren euroeron tosin selittää nelivedon puuttuminen perusversiosta. Tämä 240-heppainen sen sijaan vetää aina neljällä pyörällä, ja vaihtamisen hoitaa luonnollisesti automaattilaatikko. Vieläkin enemmän kaipaaville on dieseleistä kaupan myös 300 hevosvoiman kolmilitrainen V6. Ainakin F-Pace -katumaasturin keulalla tuo voimanpesä miellytti. Tosin se maksaa vielä viisinumeroisen summan lisää, eikä nelivetoa ole lainkaan tarjolla. Tämän 25d-mallin varsin muikealla litrateholla annosteltu moottori tuottaa yhtä muikean suorituskyvyn. Kone ei oikeastaan missään normaaliajon tilanteessa joudu niin tiukille, että nelisylinterisen dieselin käyntiääni nousisi häiritseväksi. Nelivetokin pelaa kuten urheilullisessa autossa kuuluu: liukkaalla perän saa sopivasti irti kääntymistä tehostamaan. Moitteita saa ainoastaan automaattivaihteisto, joka miettii alaspäinvaihtoja liian pitkään ja tuottaa sitten turhankin ponnekkaan potkun. Aitoa ajettavuutta Kun auton hinta kohoaa korkeaksi – perusmuodossaan 75 000 euron tasolle – pelkät muoto ja moottori eivät kuitenkaan riitä, vaan muidenkin ominaisuuksien on oltava linjassa. Puhutaan sitten ajotuntumasta, -mukavuudesta tai yleisestä käytettävyydestä. Ajettavuus ottaa tästä heti kopin. Viisimetrinen sporttifarkku tottelee ohjauspyörän liikkeitä havaittavan aktiivisesti, eikä kori juuri kallistele tai tee muutenkaan ylimääräisiä liikkeitä. Suuntavakavuuskin on moitteeton. Myös mukavuus on niin linjassa kuin tällaisella rengastuksella voi. Kuten niin monessa nykyautossa, kestopäällysteen karkeus kyllä välittyy läpi, mutta alusta vakiona olevine takapään ilmajousituksineen toimii isommissa heitoissa hienosti. Kuskilla on tämän keskellä kiva olla. Lisävarusteisella nahalla verhoiltu istuin ei juuri jätä moitteille sijaa, ja kaiken kruunaa Sportbraken äänetön kulku, ainakin nastattomilla talvirenkailla. Istuinlämmittimien kytkimiä tosin joutuu hamuamaan valikoiden uumenista. Takana tahtotilaa Takatilat puolestaan viittaavat kintaalla menevälle korimuodolle. Oviaukko on yllättävän tilava, pitkänkin kuskin taakse mahtuu toinen samanmittainen ongelmitta, eikä pää kolise kattoon. Reisituki ei ole mitenkään ylenpalttinen, mutta linjassa kilpailijoiden kanssa. Käytännöllisyyden kruunaa tavaratilan toteutus. Mikään pakettiauto ei tällaisen farkun edes tarvitse olla – yksityiskohtien toteutus ja muunneltavuuden rikkaudet ajavat arkielämässä kylmien litramäärien edelle. XF Sportbraken konttiin on selvästi uhrattu ajatus jos toinenkin. Luukku aukeaa todella korkealle, suojapeite purkautuu itsestään tieltä, nostokynnys on olematon, tila selväpiirteinen ja laajennuskin tapahtuu kolmessa osassa vaakatasoon. Eniten kehittämisen varaa jääkin laatuvaikutelmaan. Kojelauta näyttää suht’ siistiltä, mutta materiaalit ovat paikoitellen halvan muovisia. Pimeällä tämä unohtuu hetkeksi, siksi kaunis valaistus on, mutta mittariston navigaattorikartan nykiminen palauttaa arjen. Uniikkeja yksityiskohtiakin riittää. Panoraamakaton suojaverho (molemmat lisähintaan) liikkuu käden heilautuksella, ja jo tuttu pyöreä vaihteenvalitsimen säädin on kätevä käyttää. Kunpa sen lomaan saisi vielä enemmän säilytystilaa pikkutavaroille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omassa olemuksessaan Lyhyesti sanottuna: Sportbrake vastaa isoa perheautoa tarvitsevan olennaisimpiin vaatimuksiin hämmästyttävän hyvin, ja luokan hallitsevia kilpailijoita erikoisemmalla statuksella. Lexuksestakaan kun ei farkkurintamalla ole vaaraa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.jaguar.fi/uusi-xf/sportbrake Jaguar XF Sportbrake 25d AWD Aut R-Sport Hinta alkaen 76 834 € Koeajetun auton hinta varusteineen 93 973 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4955 mm, leveys 1987 mm, korkeus 1496 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan