8.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: käytännön kissapeto – Jaguar XF Sportbrake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XF Sportbrake on yllättävän tasapainoinen yhdistelmä sporttisuutta ja käytännöllisyyttä. Hyvää: urheilullinen olemus, ajettavuus, suorituskyky, sisätilat, tavaratilan toteutus. Huonoa: muovinen laatuvaikutelma, automaattivaihteiston lievä viivyttely. Jaguar XF Sportbrake, valmistajan keskimmäisen henkilöautosarjan farmariversio, esiteltiin viime syksynä jo pari vuotta tuotannossa olleen porrasperämallin rinnalle. Tismalleen samaa sedan ensin – farkku sitten -aikataulua noudatteli myös edeltänyt XF-sukupolvi. Kilpailu tässä isojen premium-farkkujen luokassa on perinteisesti kovaa. Audi A6 Avant, BMW 5-sarjan Touring, Mercedes-Benz E-sarjan T ja Volvo V90 ovat niin imago- kuin ominaisuusmielessä perusvarmoja valintoja, joita vastaan pitää keksiä jotain muuta. Jaguar iskee tähän joukkoon kiilaa ainakin urheilullisuudellaan. XF Sportbrake on jo ulkoapäin menevän oloinen, ja sisällä matalat ikkunat, alas säätyvä ajoasento sekä etumatkustajien ympärille kaartuva kojelauta saavat suorastaan haluamaan tien päälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimassa vaihtoehtoja Koeajettu malli oli kaksilitraisista rivinelosista ruudikkain eli kahden ahtimen versio, jota voi suositella yksiahtimisten 163- ja 180-heppaisten sijaan – jos siis lompakko kestää tuossa järjestyksessä noin 15 000 tai 7 500 euron hintalisän. Ensin mainitussa tapauksessa suuren euroeron tosin selittää nelivedon puuttuminen perusversiosta. Tämä 240-heppainen sen sijaan vetää aina neljällä pyörällä, ja vaihtamisen hoitaa luonnollisesti automaattilaatikko. Vieläkin enemmän kaipaaville on dieseleistä kaupan myös 300 hevosvoiman kolmilitrainen V6. Ainakin F-Pace -katumaasturin keulalla tuo voimanpesä miellytti. Tosin se maksaa vielä viisinumeroisen summan lisää, eikä nelivetoa ole lainkaan tarjolla. Tämän 25d-mallin varsin muikealla litrateholla annosteltu moottori tuottaa yhtä muikean suorituskyvyn. Kone ei oikeastaan missään normaaliajon tilanteessa joudu niin tiukille, että nelisylinterisen dieselin käyntiääni nousisi häiritseväksi. Nelivetokin pelaa kuten urheilullisessa autossa kuuluu: liukkaalla perän saa sopivasti irti kääntymistä tehostamaan. Moitteita saa ainoastaan automaattivaihteisto, joka miettii alaspäinvaihtoja liian pitkään ja tuottaa sitten turhankin ponnekkaan potkun. Aitoa ajettavuutta Kun auton hinta kohoaa korkeaksi – perusmuodossaan 75 000 euron tasolle – pelkät muoto ja moottori eivät kuitenkaan riitä, vaan muidenkin ominaisuuksien on oltava linjassa. Puhutaan sitten ajotuntumasta, -mukavuudesta tai yleisestä käytettävyydestä. Ajettavuus ottaa tästä heti kopin. Viisimetrinen sporttifarkku tottelee ohjauspyörän liikkeitä havaittavan aktiivisesti, eikä kori juuri kallistele tai tee muutenkaan ylimääräisiä liikkeitä. Suuntavakavuuskin on moitteeton. Myös mukavuus on niin linjassa kuin tällaisella rengastuksella voi. Kuten niin monessa nykyautossa, kestopäällysteen karkeus kyllä välittyy läpi, mutta alusta vakiona olevine takapään ilmajousituksineen toimii isommissa heitoissa hienosti. Kuskilla on tämän keskellä kiva olla. Lisävarusteisella nahalla verhoiltu istuin ei juuri jätä moitteille sijaa, ja kaiken kruunaa Sportbraken äänetön kulku, ainakin nastattomilla talvirenkailla. Istuinlämmittimien kytkimiä tosin joutuu hamuamaan valikoiden uumenista. Takana tahtotilaa Takatilat puolestaan viittaavat kintaalla menevälle korimuodolle. Oviaukko on yllättävän tilava, pitkänkin kuskin taakse mahtuu toinen samanmittainen ongelmitta, eikä pää kolise kattoon. Reisituki ei ole mitenkään ylenpalttinen, mutta linjassa kilpailijoiden kanssa. Käytännöllisyyden kruunaa tavaratilan toteutus. Mikään pakettiauto ei tällaisen farkun edes tarvitse olla – yksityiskohtien toteutus ja muunneltavuuden rikkaudet ajavat arkielämässä kylmien litramäärien edelle. XF Sportbraken konttiin on selvästi uhrattu ajatus jos toinenkin. Luukku aukeaa todella korkealle, suojapeite purkautuu itsestään tieltä, nostokynnys on olematon, tila selväpiirteinen ja laajennuskin tapahtuu kolmessa osassa vaakatasoon. Eniten kehittämisen varaa jääkin laatuvaikutelmaan. Kojelauta näyttää suht’ siistiltä, mutta materiaalit ovat paikoitellen halvan muovisia. Pimeällä tämä unohtuu hetkeksi, siksi kaunis valaistus on, mutta mittariston navigaattorikartan nykiminen palauttaa arjen. Uniikkeja yksityiskohtiakin riittää. Panoraamakaton suojaverho (molemmat lisähintaan) liikkuu käden heilautuksella, ja jo tuttu pyöreä vaihteenvalitsimen säädin on kätevä käyttää. Kunpa sen lomaan saisi vielä enemmän säilytystilaa pikkutavaroille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omassa olemuksessaan Lyhyesti sanottuna: Sportbrake vastaa isoa perheautoa tarvitsevan olennaisimpiin vaatimuksiin hämmästyttävän hyvin, ja luokan hallitsevia kilpailijoita erikoisemmalla statuksella. Lexuksestakaan kun ei farkkurintamalla ole vaaraa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.jaguar.fi/uusi-xf/sportbrake Jaguar XF Sportbrake 25d AWD Aut R-Sport Hinta alkaen 76 834 € Koeajetun auton hinta varusteineen 93 973 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4955 mm, leveys 1987 mm, korkeus 1496 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?