7.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A6 Avant – melkein Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi loi uuden ison farmarimallinsa entistäkin vauhdikkaammin linjanvedoin. Pellin alle saa myös mittavasti uudistetun kaksilitraisen dieselmoottorin kevythybriditeknologialla. Audi A6 kuuluu niihin autoihin, joiden sedan-version esittelyn jälkeen on heti perään odotettavissa myös farmarimallin debyytti. Ja tässä se nyt on – ties kuinka monennen sukupolven A6 Avant, jonka tulemisesta kerroimme jo aikaisemmassa uutisessamme.Nyt pääsimme tutustumaan uutuuteen lähemmin Audin Neckarsulmin tehtaan lähimaisemissa Saksassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViistofarkun paluuKyseessä on mitä perinteisin automalli, sillä Avant-nimi otettiin käyttöön ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla silloisen Audi 100:n viistoperäversiossa.Tuosta ensimallista ja sen 1980-luvun alkupuolen seuraajasta – jonka takalasi niin ikään oli vielä viisto – Avant muotoutui 1990- ja 2000-luvuilla vähitellen perinteiseksi farmariautoksi. Viime vuosina rinnalle esitellyt matalat viistoperäversiot puolestaan nimettiin Sportbackeiksi, tuoreimpana esimerkkinä rinnakkaismalli A7 Sportback.Tämä tausta huomioon ottaen onkin mielenkiintoista, että uusimman A6 Avantin takalasin kulma on jälleen vedetty edellismallia loivemmaksi – jopa loivemmaksi kuin useimmilla saman luokan kilpailijoilla.Takalasin kulma saattaa sinänsä kuulostaa mitättömältä yksityiskohdalta, mutta se kertoo auton luonteesta etenkin isojen farkkujen segmentissä yllättävän paljon. Audi ei selvästikään tahdo painottaa Avantissa tavarankuljetusta vaan dynaamista imagoa, kun taas esimerkiksi Mercedes-Benz E-sarjan farmarin takaosan muotoilu suorastaan korostaa järkevyyttä.Näin, vaikka Mercedeksellä ei enää ole ”tukenaan” CLS Shooting Brake -sporttifarmaria; Audillahan juuri edellä mainitut Sportbackit hoitavat sen menevämmän puolen.Tavanomaisen tilavaYhtä kaikki, porrasperäisen A6:n sulavat muodot on taas kerran saatu onnistuneesti modifioitua farmarimaiseen muotoon.Ulkokuoresta jäävät parhaiten mieleen – sen viiston takalasin ohella – kyljen alaosan syvät uurteet, melkoisesti ulospäin pullistetut takalokasuojat sekä takavalot yhdistävä alumiinilista.A6 Avantin ulkomitat ja akseliväli ovat kasvaneet vain sentin–parin haarukalla suuntaansa. Silti Audi lupaa sisätilojen venyvän edeltäjämallia väljemmiksi ja asettuvan luokan muun autojen edelle, eikä sen puoleen etu- kuin takatiloissa olekaan moitteen sijaa.Takapenkin reisituki vain vaikutti yhtä vajavaiselta kuin kilpailijoissakin, joihin voi laskea edellä mainitun mersun lisäksi BMW 5-sarjan Touringin, Jaguar XF Sportbraken sekä Volvo V90 -mallin.Tavaratilaa on perusmuodossaan entisen verran eli 565 litraa. Tila on kauttaaltaan varsin matala, mutta toimivilla yksityiskohdilla höystetty: laajennus tapahtuu 40/20/40-suhteessa, sähköisesti liikkuvat tavaratilan peite sekä takaluukku ovat vakiona, ja lisähintaan luukku tottelee myös lastaajan jalan heilautusta.Perusdiesel uudistuiKoeajettavista malleista mielenkiintoisin oli 40 TDI, siis kaksilitrainen 204-hevosvoimainen diesel, joka hyödyntää maltillisempaa 12 voltin painosta kevythybridijärjestelmästä. Tämä 2.0 TDI:ksikin kutsuttu kone on uudistettu perusteellisesti, ja se on otettu ensimmäisenä käyttöön juuri uudessa A6:ssa niin sedan- kuin Avant-korimalleissakin.Sivistyneesti käyvän ja riittävän suorituskyvyn omaavan mallin lanseerausvaiheen hinnat lähtevät Avantina 56 951 eurosta. Kaksilitraisen moottorin yhteydessä vetotapana on etuveto ja vaihteistona seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko; manuaalivaihteistoa ei A6-mallistoon enää tehdä, mutta nelivedon tuotanto alkaa myöhemmin tänä vuonna.Toinen alkuun tarjolla oleva moottoriversio on kaksilitraista nelikkoa miehekkäämmin muriseva 50 TDI, joka tarkoittaa kolmilitraista V6-dieseliä 286 hevosvoiman tehoineen ja 48 voltin kevythybridijärjestelmineen. Tämä malli on aina nelivetoinen ja kahdeksanvaihteisella momentinmuunninautomaatilla varustettu, ja maksaa vähimmillään 85 098 euroa.Palaamme tarkempiin ajotuntumiin ja teknisiin yksityiskohtiin myöhemmin julkaistavassa koeajojutussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle