Koeajo: Audi A6 design 55 TFSI quattro – kaikki mitä autolta vaaditaan
Täysin uusi Audi A6 on saksalaismerkin vastaus markkinasegmenttiin, jossa auton täytyy olla valmiina rooliin kuin rooliin. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, tyyli, teknologia. Huonoa: ohjaus, teknologian hengästyttävä määrä.
Audi A6:n edustaman E-segmentin määrittelee ehkä parhaiten valmistaja itse kuvaillessaan, että juuri tämän luokan autolle asetetaan eniten erilaisia odotuksia. Ylemmän keskiluokan edustussedanin täytyy toimia johtajatyyppien kulkuvälineenä, taksina, perheautona, uuden teknologian edelläkävijänä ja urheilullisena ajoelämyksenä.
Kun katsotaan kilpailijoita, ei segmentissä ole varaa epäonnistumiseenkaan. Mercedes-Benzin vahva E-sarja, Volvon tyylikäs 90-sarja ja BMW:n tasainen 5-sarja ovat siirtäneet rimaa viime vuosina ylemmäs, joten erilaista aikataulua noudattava A6 pääsee vasta nyt vastaamaan kilpailijoiden nokitteluun. Toisaalta aikataulu sopii Audille mainiosti, sillä lippulaiva-A8:n ja linjakkaan edustusvaunu-A7:n jälkeen tekniset uutuudet voidaan tuoda A6:een.
Tekniikan kautta
MLB Evo -pohjarakenteeseen nojaava C8-sukupolven Audi A6 tekeekin merkittävimmän eron edeltäjäänsä juuri teknologiassa. Uuden aallon MMI-järjestelmään perustuva kojelauta on jo tuttu isommista malleista, mutta esimerkiksi edeltäneeseen A6:een ero on valtava.
Suurin osa kojelaudan fyysisistä napeista on korvattu kahdella kosketusnäytöllä. Alempi 8,6-tuumainen ruutu on ilmastoinnin ja tekstinsyötön palveluksessa, ylemmän ruudun vastatessa viihteestä, navigaatiosta ja asetuksista. Kosketusikonit reagoivat päättäväiseen painallukseen haptisella palautteella. Perusmallissa ylempi ruutu jää alle yhdeksän tuuman, lisävarusteiden nostaessa ruudun 10,1-tuumaiseksi. Navigaatio on aina vakiovaruste ja karttatiedoissa apuja haetaan Heren palvelimilta.
Kosketusnäyttöpohjaista lasiohjaamoa täydentää 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo ja tuulilasin heijastusnäyttö. Molemmat ovat pääpiirteittäin tuttuja, mutta sopivat erinomaisesti älykkään ohjaamon tuntumaan. Autossa on käytössä yhteensä seitsemän kuljettajaprofiilin mahdollisuus, jokaisen profiilin tallentaessa kuljettajasta noin 400 tiedonmurua, joten säädettävää riittää.
Fiksu myös netin ulkopuolella
Uudella Audi A6:lla riittää älyä myös digipalveluiden ulkopuolelle. A8:n autonominen ruuhka-avustin ei kuulu pikkuveljen varustevalikoimaan, mutta käytössä on silti jopa 39 erilaista ajoavustinjärjestelmää. Esimerkiksi yleensä taaksepäin tähyävä risteävän liikenteen varoitus on mahdollista saada vahtimaan myös auton etupuolelle. A6 tarkkailee kattavalla sensorivalikoimalla liikennettä ja edessä olevaa maastoa ja pyrkii säästämään moottorin voimavaroja tarpeen mukaan, joten ajoavustimet toimivat turvallisuuden lisäksi myös taloudellisuuden eteen.
Osaltaan taloudellisuuteen liittyy uusi moottorivalikoima. Audin hölmön tehoindeksimerkinnän takaa löytyy joukko uusia voimanlähteitä, jotka luottavat MHEV-kevythybridijärjestelmään. Kuusisylinteristen moottoreiden kohdalla avainsana on 48 voltin sähköjärjestelmä, mahdollistaen jopa 40 sekunnin rullaamisen moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeusvälillä ajettaessa. Audi arvioi, että järjestelmä säästää noin 0,7 litraa per 100 km. Tulevat nelisylinteriset moottorit luottavat 12 voltin kevythybridijärjestelmään, joka on kyvyiltään selvästi rajoitetumpi.
A6 on varustettu aina automaattivaihteistolla, mutta vaihteiston ja mahdollisen nelivedon tarkempi toteutustapa riippuu moottorista. Markkinoilla ensimmäisenä nähtävistä moottoreista 55 TFSI bensiini-V6 luottaa seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon ja uudempaan quattro with ultra -nelivetoon, 50 TDI V6-dieselin saadessa kahdeksanvaihteisen momentinmuunninautomaatin ja perinteisen jatkuvan nelivedon.
Myöhemmin moottorivalikoimaa täydentyy etuvedoilla ja nelisylinterisillä vaihtoehdoilla, joihin kuuluu 40 TDI:ksi ristitty 2,0-litrainen diesel, jonka strategiset mitat ovat 204 hevosvoimaa, 400 newtonmetriä ja seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.
Tyyneyttä tiellä
Malliston huipulla oleva 3,0-litrainen bensiini-V6:n ja sen 340 hevosvoimaa (55 TFSI) antavat A6:lle ehdottomasti enemmän menohaluja. Terävästi reagoiva voimalinja ja moottorin pehmeämpi sointi tekevät TFSI:n malliston miellyttävimmäksi ajettavaksi, joskin ero TDI-voimalinjoihin ei ole suuri.
Bensiinimoottorin ohella koeajoon valikoitui myöhemmin mallistoon saapuva 45 TDI, eli rauhallisempi 231 hevosvoiman ja 500 newtonmetrin versio 3,0-litraisesta diesel-V6:sta. Voimanlähteen merkittävin kauneusvirhe on lievä jahkailu kaasupolkimeen vastattaessa, mutta toisaalta sen voimavarat riittävät painavan A6:n vaivattomaan liikuttamiseen myös mutkasta toiseen kurvaillessa. Dieselin karkeahko ääni on eristetty hyvin ja kuuluu sisälle lähinnä kovemmissa kiihdytyksissä.
Audin mielestä A6:n merkittävimpiin ominaisuuksiin kuuluu isommista malleista tuttu nelipyöräohjaus, joka tuo taka-akselin mukaan ohjaustyöhön. Valmistajan mukaan varuste kutistaa kääntöympyrää noin metrillä, mutta sen hyödyllisyys jää A6:ssa selvästi esimerkiksi pidemmän A8:n tasosta. Ohjaus itsessään on muuttunut aavistuksen raskaammaksi ja epämääräisemmäksi, vaikka kookkaan auton ohjauspyörä kääntyy edelleen kevyellä kosketuksella.
Alustan suhteen valittavana on peräti neljä vaihtoehtoa, joista koeajossa oli mukautuva ilmajousitus. Ilmajousituksen toteutus on liioittelevankin leijaileva, mutta osassa kuoppia alusta rysähtää yllättävästi. Ilmajousitus ansaitsee kuitenkin kiitosta muuntautumiskyvystään. Mutkien edessä A6 paljasti luonteestaan täysin eri puolen Dynamic-ajotilassa, sillä auto tuntuu ikään kuin sitovan massansa terävämmin ajettavaksi.
Audi A6:n äänieristys ja aerodynaamiikka ansaitsevat nekin kiitosta, sillä matkustamossa vallitseva ääni on hiljaisuus. 19-tuumaisista vanteista alkaen käytössä on vaimennusmatolla varustettu rengas, joka auttaa tiemeluun omalta osaltaan. Tarkempi arvio ääniprofiilista saadaan kuitenkin vasta karkealla suomalaistiestöllä ajettaessa. Tarjolla on myös vannekokoja peräti 21 tuumaan saakka!
Aulamainen olotila
Ulkoisesti Audi A6 on kasvanut vain muutamia millimetrejä. Merkittävin uusi mitta on 12 millimetrillä kasvanut leveys. Muotokieli on tuttua Audia, joten aggressiivisilla pokkauksilla haetaan nyt uutta särmää pelkistetyn pyöreyden jälkeen. Sukunäkö erityisesti A8:aan on huomattava, mutta A6:n mittasuhteet ovat ehkä vieläkin paremmat. Omistajia ilahduttanee puolestaan Audin tapa käyttää maltillisia animaatioita etu- ja takavaloissa keskuslukituksen yhteydessä. Vain keulamaskin kömpelöt mustat sensorikotelot rikkovat hyvän kokonaisuuden.
Sisustoista tunnettu Audi ei petä, sillä A6:n upeasti toteutettu matkustamo on tilava ja tyylikäs oleskelupaikka. Perusratkaisut ovat jälleen tuttuja A8:sta ja A7:stä, mutta ovenkahvojen ja ilmaventtiileiden kaltaisissa yksityiskohdissa on käytetty enemmän malttia. Tarjolla on onneksi upean monipuolisesti muokattava sisävalaistus sekä hyvin soiva Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä.
Maltillisesti kasvaneet sisätilat on valjastettu lähinnä takamatkustajien jalkatilan käyttöön ja A6:n takaistuimen reunapaikat ovatkin erinomaiset. Tavaratila on säilynyt 530 litrassa. Enemmän kaipaaville on tulossa Avant-farkkumalli ja tuskinpa Audi on mallistovyörytysvuotenaan unohtamassa Allroad-mökkifarkkuversiotakaan.
Suomessa Audi A6 nähdään myynnissä kesä-heinäkuun aikana, hintojen ja varustelun vahvistuessa lähiviikkoina. Katumaastureiden aikanakin isoissa sedaneissa on jälleen säpinää.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen