Mercedes-Benz E 350e

Ajoneuvot Koeajo 19.3.2018

Koeajo: keskinkertainen hybridi, mutta erinomainen auto – Mercedes-Benz E 350e

Mercedes-Benz E 350e ei ole paras hybridinä, mutta vallan erinomainen autona. Hyvää: sulava voimalinja, matalat päästöt, korkealuokkainen mukavuus. Huonoa: lyhyt toimintamatka sähköllä.

Kuinka tulee suhtautua Mercedes-Benz E 350e:hen, ladattavaan hybridiautoon, joka ei ole mestari taloudellisuudessa, mutta loistaa muilla ominaisuuksillaan?

Jos hybridipuolta painotetaan paljon, löytyy markkinoilta kyvykkäämpiäkin vaihtoehtoja. Esimerkiksi Kia Optima PHEV:n sähköinen toimintamatka on yli kaksinkertainen Mercedes-Benziin nähden.

Mercedes-Benz E 350e

Virallisesti E 350e:lle luvataan 33 kilometriä, mutta käytännössä 6,2 kilowattitunnin akku hiipuu ennen pariakymmentä kilometriä. Se rajaa E 350e:n soveltuvuutta lyhyiden matkojen sähköautoksi – paitsi jos päivittäinen ajorutiini on alle 20 kilometriä latausten välissä. Auto sallii sähköajon myös pikkupakkasilla.

Mercedes-Benz E 350e

Akkuajon vaikutus

Koeajon aikaisessa parin asteen lämpötilassa 25 kilometrin työmatkalla auton kulutus pyöri 2,5 l/100 km tuntumassa. Eli vaikka Mercedes-Benz ei selviä sähköllä koko matkasta, laskee akkuvoimalla ajon osuus merkittävästi polttoaineenkulutusta.

Mercedes-Benz E 350e

Pitkillä siirtymillä lyhyen sähkömatkan merkitys jää pieneksi, mutta pääkaupungista Vaasaan ja takaisin tehdyn matkan kulutus on kuuden litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Ei siis aivan dieselluokkaa, mutta toisaalta mainio lukema bensiinikäyttöiselle suurelle sedanille. Pitkällä matkalla oppii arvostamaan myös 50 litran polttoainetankkia, joka mahdollistaa noin 850 kilometrin toimintamatkan.

Matka-ajossa mieltä lämmittävät auton voimavarat: 211 hevosvoimainen kaksilitrainen turbomoottori saa tukea sähkömoottorin 88 hevosvoimasta. Järjestelmän yhteistyö kehittää 286 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä. E 350e onkin erittäin vaivaton matkakumppani, joka suoriutuu tarvittaessa ohituksista hyvinkin rivakasti. Tehdas lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 6,2 sekuntia. Kuten mallinimi vinkkaa, on ladattava hybridi ottanut ahtamattoman kuutosmoottorin paikan mallistossa.

Vain neliveto uupuu

Hybridijärjestelmän toteutus on pitkittäismoottoriselle Mercedes-Benzille tyypillinen: akku sijaitsee tavaratilan alla ja sähkömoottori-generaattori-yksikkö polttomoottorin ja yhdeksänvaihteisen automaatin välissä.

Mercedes-Benz E 350e

Vaihteiston ansiosta sähkömoottorin toiminta-alue on laaja, mutta toisaalta vaihteiston ja takatasauspyörästön voimansiirtohäviöt tuntuvat sähköajollakin. E 350e on aina takavetoinen, nelivetoa valmistaja tarjoaa vasta GLC ja GLE -katumaasturien ladattavissa hybrideissä.

Voimalinjan sulavuus on nykyhybridien kärkipäätä. Aavistuksen pehmeä jarrupoljintuntuma paljastaa lajityypin, mutta vaihtelut voimanlähteiden välillä tapahtuvat pehmeästi heti voimalinjan lämmettyä.

Mercedes-Benz E 350e

Huippumukava

Hybridivoimalinjaa parempaa on kuitenkin sen ympärillä oleva auto. Koeajoyksilö oli ilahduttavan mukavuuspainotteisesti varusteltu – ja voi veljet miten mukavaa kyytiä ilmajousin (noin 2 700 euroa) ja akustiikkapaketin kera varusteltu E-sarja tarjoaakaan. Kun vielä istuimet tuntuvat mukavalta yli 400 kilometrinkin jälkeen, voikin kysyä, onko sopivasti varusteltu E-sarja kenties mukavin alle 100 000 euroa maksava henkilöauto?

Toki noin 66 500 euron lähtöhinnalla Mercedes-Benz E 350e on todella arvokas auto – ja nyt täytyy muistaa, ettei korkea hinta ole automaattinen takuu mukavuudesta. Malli tarjotaan aina Premium Business -varustelulla, joka sisältää muun muassa perusnavigaattorin, peruutuskameran ja pysäköintitutkat. Lisäksi auton saa ilman lisähintaa Exclusive-ulkonäköpaketilla, mikä suomeksi tarkoittaa perinteistä tähdellä koristeltua konepeltiä.

Mallin järkevyys riippuu toki omista ajotottumuksista. Paljon pitkää matkaa ajavalle diesel on yhä ykkösvaihtoehto, mutta bensiiniin päätyvälle E 350e on houkutteleva mahdollisuus, vaikka sähköpuolesta ei niin välittäisikään. Hybridimalli tarjoaa miellyttävän suorituskyvyn, ja matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta mukavuuden maksimoivat lisävarusteet ovat siihen perusmalleja edullisempia.

Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat