19.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: keskinkertainen hybridi, mutta erinomainen auto – Mercedes-Benz E 350e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 350e ei ole paras hybridinä, mutta vallan erinomainen autona. Hyvää: sulava voimalinja, matalat päästöt, korkealuokkainen mukavuus. Huonoa: lyhyt toimintamatka sähköllä. Kuinka tulee suhtautua Mercedes-Benz E 350e:hen, ladattavaan hybridiautoon, joka ei ole mestari taloudellisuudessa, mutta loistaa muilla ominaisuuksillaan?Jos hybridipuolta painotetaan paljon, löytyy markkinoilta kyvykkäämpiäkin vaihtoehtoja. Esimerkiksi Kia Optima PHEV:n sähköinen toimintamatka on yli kaksinkertainen Mercedes-Benziin nähden.Virallisesti E 350e:lle luvataan 33 kilometriä, mutta käytännössä 6,2 kilowattitunnin akku hiipuu ennen pariakymmentä kilometriä. Se rajaa E 350e:n soveltuvuutta lyhyiden matkojen sähköautoksi – paitsi jos päivittäinen ajorutiini on alle 20 kilometriä latausten välissä. Auto sallii sähköajon myös pikkupakkasilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkkuajon vaikutusKoeajon aikaisessa parin asteen lämpötilassa 25 kilometrin työmatkalla auton kulutus pyöri 2,5 l/100 km tuntumassa. Eli vaikka Mercedes-Benz ei selviä sähköllä koko matkasta, laskee akkuvoimalla ajon osuus merkittävästi polttoaineenkulutusta.Pitkillä siirtymillä lyhyen sähkömatkan merkitys jää pieneksi, mutta pääkaupungista Vaasaan ja takaisin tehdyn matkan kulutus on kuuden litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Ei siis aivan dieselluokkaa, mutta toisaalta mainio lukema bensiinikäyttöiselle suurelle sedanille. Pitkällä matkalla oppii arvostamaan myös 50 litran polttoainetankkia, joka mahdollistaa noin 850 kilometrin toimintamatkan. Matka-ajossa mieltä lämmittävät auton voimavarat: 211 hevosvoimainen kaksilitrainen turbomoottori saa tukea sähkömoottorin 88 hevosvoimasta. Järjestelmän yhteistyö kehittää 286 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä. E 350e onkin erittäin vaivaton matkakumppani, joka suoriutuu tarvittaessa ohituksista hyvinkin rivakasti. Tehdas lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 6,2 sekuntia. Kuten mallinimi vinkkaa, on ladattava hybridi ottanut ahtamattoman kuutosmoottorin paikan mallistossa.Vain neliveto uupuuHybridijärjestelmän toteutus on pitkittäismoottoriselle Mercedes-Benzille tyypillinen: akku sijaitsee tavaratilan alla ja sähkömoottori-generaattori-yksikkö polttomoottorin ja yhdeksänvaihteisen automaatin välissä.Vaihteiston ansiosta sähkömoottorin toiminta-alue on laaja, mutta toisaalta vaihteiston ja takatasauspyörästön voimansiirtohäviöt tuntuvat sähköajollakin. E 350e on aina takavetoinen, nelivetoa valmistaja tarjoaa vasta GLC ja GLE -katumaasturien ladattavissa hybrideissä.Voimalinjan sulavuus on nykyhybridien kärkipäätä. Aavistuksen pehmeä jarrupoljintuntuma paljastaa lajityypin, mutta vaihtelut voimanlähteiden välillä tapahtuvat pehmeästi heti voimalinjan lämmettyä.HuippumukavaHybridivoimalinjaa parempaa on kuitenkin sen ympärillä oleva auto. Koeajoyksilö oli ilahduttavan mukavuuspainotteisesti varusteltu – ja voi veljet miten mukavaa kyytiä ilmajousin (noin 2 700 euroa) ja akustiikkapaketin kera varusteltu E-sarja tarjoaakaan. Kun vielä istuimet tuntuvat mukavalta yli 400 kilometrinkin jälkeen, voikin kysyä, onko sopivasti varusteltu E-sarja kenties mukavin alle 100 000 euroa maksava henkilöauto? Toki noin 66 500 euron lähtöhinnalla Mercedes-Benz E 350e on todella arvokas auto – ja nyt täytyy muistaa, ettei korkea hinta ole automaattinen takuu mukavuudesta. Malli tarjotaan aina Premium Business -varustelulla, joka sisältää muun muassa perusnavigaattorin, peruutuskameran ja pysäköintitutkat. Lisäksi auton saa ilman lisähintaa Exclusive-ulkonäköpaketilla, mikä suomeksi tarkoittaa perinteistä tähdellä koristeltua konepeltiä. Mallin järkevyys riippuu toki omista ajotottumuksista. Paljon pitkää matkaa ajavalle diesel on yhä ykkösvaihtoehto, mutta bensiiniin päätyvälle E 350e on houkutteleva mahdollisuus, vaikka sähköpuolesta ei niin välittäisikään. Hybridimalli tarjoaa miellyttävän suorituskyvyn, ja matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta mukavuuden maksimoivat lisävarusteet ovat siihen perusmalleja edullisempia.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class Mercedes-Benz E 350e Hinta alkaen 66 491 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 314 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, sähkömoottori, 9-v. Teho 155+65 kW (211+88 hv) Vääntö 550 Nm Vääntö 550 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 57 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 4852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa