19.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: keskinkertainen hybridi, mutta erinomainen auto – Mercedes-Benz E 350e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 350e ei ole paras hybridinä, mutta vallan erinomainen autona. Hyvää: sulava voimalinja, matalat päästöt, korkealuokkainen mukavuus. Huonoa: lyhyt toimintamatka sähköllä. Kuinka tulee suhtautua Mercedes-Benz E 350e:hen, ladattavaan hybridiautoon, joka ei ole mestari taloudellisuudessa, mutta loistaa muilla ominaisuuksillaan? Jos hybridipuolta painotetaan paljon, löytyy markkinoilta kyvykkäämpiäkin vaihtoehtoja. Esimerkiksi Kia Optima PHEV:n sähköinen toimintamatka on yli kaksinkertainen Mercedes-Benziin nähden. Virallisesti E 350e:lle luvataan 33 kilometriä, mutta käytännössä 6,2 kilowattitunnin akku hiipuu ennen pariakymmentä kilometriä. Se rajaa E 350e:n soveltuvuutta lyhyiden matkojen sähköautoksi – paitsi jos päivittäinen ajorutiini on alle 20 kilometriä latausten välissä. Auto sallii sähköajon myös pikkupakkasilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akkuajon vaikutus Koeajon aikaisessa parin asteen lämpötilassa 25 kilometrin työmatkalla auton kulutus pyöri 2,5 l/100 km tuntumassa. Eli vaikka Mercedes-Benz ei selviä sähköllä koko matkasta, laskee akkuvoimalla ajon osuus merkittävästi polttoaineenkulutusta. Pitkillä siirtymillä lyhyen sähkömatkan merkitys jää pieneksi, mutta pääkaupungista Vaasaan ja takaisin tehdyn matkan kulutus on kuuden litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Ei siis aivan dieselluokkaa, mutta toisaalta mainio lukema bensiinikäyttöiselle suurelle sedanille. Pitkällä matkalla oppii arvostamaan myös 50 litran polttoainetankkia, joka mahdollistaa noin 850 kilometrin toimintamatkan. Matka-ajossa mieltä lämmittävät auton voimavarat: 211 hevosvoimainen kaksilitrainen turbomoottori saa tukea sähkömoottorin 88 hevosvoimasta. Järjestelmän yhteistyö kehittää 286 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä. E 350e onkin erittäin vaivaton matkakumppani, joka suoriutuu tarvittaessa ohituksista hyvinkin rivakasti. Tehdas lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 6,2 sekuntia. Kuten mallinimi vinkkaa, on ladattava hybridi ottanut ahtamattoman kuutosmoottorin paikan mallistossa. Vain neliveto uupuu Hybridijärjestelmän toteutus on pitkittäismoottoriselle Mercedes-Benzille tyypillinen: akku sijaitsee tavaratilan alla ja sähkömoottori-generaattori-yksikkö polttomoottorin ja yhdeksänvaihteisen automaatin välissä. Vaihteiston ansiosta sähkömoottorin toiminta-alue on laaja, mutta toisaalta vaihteiston ja takatasauspyörästön voimansiirtohäviöt tuntuvat sähköajollakin. E 350e on aina takavetoinen, nelivetoa valmistaja tarjoaa vasta GLC ja GLE -katumaasturien ladattavissa hybrideissä. Voimalinjan sulavuus on nykyhybridien kärkipäätä. Aavistuksen pehmeä jarrupoljintuntuma paljastaa lajityypin, mutta vaihtelut voimanlähteiden välillä tapahtuvat pehmeästi heti voimalinjan lämmettyä. Huippumukava Hybridivoimalinjaa parempaa on kuitenkin sen ympärillä oleva auto. Koeajoyksilö oli ilahduttavan mukavuuspainotteisesti varusteltu – ja voi veljet miten mukavaa kyytiä ilmajousin (noin 2 700 euroa) ja akustiikkapaketin kera varusteltu E-sarja tarjoaakaan. Kun vielä istuimet tuntuvat mukavalta yli 400 kilometrinkin jälkeen, voikin kysyä, onko sopivasti varusteltu E-sarja kenties mukavin alle 100 000 euroa maksava henkilöauto? Toki noin 66 500 euron lähtöhinnalla Mercedes-Benz E 350e on todella arvokas auto – ja nyt täytyy muistaa, ettei korkea hinta ole automaattinen takuu mukavuudesta. Malli tarjotaan aina Premium Business -varustelulla, joka sisältää muun muassa perusnavigaattorin, peruutuskameran ja pysäköintitutkat. Lisäksi auton saa ilman lisähintaa Exclusive-ulkonäköpaketilla, mikä suomeksi tarkoittaa perinteistä tähdellä koristeltua konepeltiä. Mallin järkevyys riippuu toki omista ajotottumuksista. Paljon pitkää matkaa ajavalle diesel on yhä ykkösvaihtoehto, mutta bensiiniin päätyvälle E 350e on houkutteleva mahdollisuus, vaikka sähköpuolesta ei niin välittäisikään. Hybridimalli tarjoaa miellyttävän suorituskyvyn, ja matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta mukavuuden maksimoivat lisävarusteet ovat siihen perusmalleja edullisempia. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class Mercedes-Benz E 350e Hinta alkaen 66 491 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 314 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, sähkömoottori, 9-v. Teho 155+65 kW (211+88 hv) Vääntö 550 Nm Vääntö 550 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 57 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 4852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe