11.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V90 T5 – täydellisen ruotsalainen, ei silti täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 T5:n moitteeton ulkokuori kätkee pari pahetta. Hyvää: Komea muotoilu, upea sisusta, vaivaton matkakumppani. Huonoa: Keskinkertainen bensiinimoottori, pintakova alusta Kirjainlyhenne T5 näyttävän Volvo V90:n perässä vie ajatukset ruotsalaisen farmarihistorian kiertoajelulle. Erityisesti mieleen tulevat yhdeksänkymmentäluvun haaleankeltaiset 850 T-5R:t ja petollisen vikkelät V70 T5 -farkut. Perässä monikäyttöinen farmari, keskellä tinkimätöntä turvallisuutta ja keulalla sielukas viitosturbo. Siinä viimeisen neljännesvuosisadan Volvo-identiteetti pähkinänkuoressa. Koeajettu Volvo V90 T5 on sitten seuraavan aikakauden alku. XC90-katumaasturin kanssa jaettu uusi perusrakenne siivittää ruotsalaiskiinalaisen merkin uudelle aikakaudelle. Volvo on nyt komeampi kuin koskaan ennen: nöyristelemätön maski, futuristiset valot, taidokkaat mittasuhteet ja ylellisyyttä huokuva kromin käyttö. Medel-Svenssonin perhevankkuri on tasapainossa ökyn ja tyylin kapealla nuoralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päältä komea, sisältä herkku Inscription-varustetason ja lisävarustelistan häpeilemättömän hyödyntämisen ansiosta Volvon sisusta on yksi markkinoiden upeimmista. Muotokieli on selkeää, mutta yksityiskohtiin ja materiaalivalintoihin on panostettu. Nyt myös viimeistely näyttää kohonneen ansaitulle tasolleen. Ensimmäisiä XC90-yksilöitä vaivanneet verhoiluongelmat ovat poissa. Vasta kauas katseesta jäävät toissijaiset materiaalit paljastavat kompromissit. Jos perheauton voi myydä wow-efektillä ilman koeajoa, se auto on uusi Volvo. Jos auton kuitenkin vie koeajolle, saa ihastus pari kolausta. Ajoltaan Volvo V90 ei ole aivan ulkokuorensa lupaama pyhimys. Arkinen puurtaja Ensinnäkin se himottu T5-symboli viittaa tehoihin, ei sylinterimäärään. Keskikonsoliin vaihteenvalitsimen taakse sijoitetun käynnistyskytkimen vääntäminen karauttaa tulille arkisen nelisylinterisen bensiinimoottorin. Kyllä tänne vielä yksi sylinteri mahtuisi... Kun kaksilitraiselta pyytää kaikkensa, siivittävät hivenen karkeat 254 hevosvoimaa suuren ja painavahkon (1728 kg) auton vaivattomaan laukkaan. Kahdesta bensiinimoottorivaihtoehdosta maltillisempi T5 toimitetaan aina etuvedon ja automaatin kera. Pystyvämpi 320 hevosvoimainen T6-muunnos samasta kaksilitraisesta edustaa nelivetovaihtoehtoa. Kevyttä vetelyä Tehokas etuvetoinen kulkee vaivatta, mutta kiihdytyksissä vaimeasti vetelevä keula vie arvokkuutta. Kostealla tiepinnalla laveasti tarjoiltu 350 newtonmetrin vääntö saa etupyörät vaivatta sutimaan – se on jo hivenen noloa. Bowers & Wilkins -äänentoiston sointi on yksi markkinoiden parhaista. Tehokkaaksi autoksi Volvoa huomaa ajavansa varsin maltillisella kaasujalalla. Ehkä se on osa ruotsalaisten liikenneturvallisuusajattelua. Eikä esteettisesti ja fyysisesti lämpimästä ohjaamosta ole kiire koleaan ulkomaailmaan. Matkalla Volvo V90 on vaivaton kumppani. Ohjauksen selkeä keskialue sopii moottoritiekilometrien nielemiseen, eikä melutaso rasita edes koeajoauton 20-tuumaisilla alumiinivanteilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuudessa sanottavaa Ylellisen hillityn ulkoasun herättämä mielikuva nojatuolimaisen mukavasta matkanteosta kärsii eniten alustasuunnittelusta. Vielä moottoritievauhdeissa Volvoa vaivaa hentoisesti täristävä pintakovuus. Moottorin XC90/S90/V90 -koeajoissa pintakovuuden arveltiin johtuvan koeajoautojen valtavien vanteiden matalaprofiilirenkaista, mutta sittemmin olemme huomanneet ongelman vaivaavan myös 18-tuumaisia hinnat alkaen -vannekokoja. Lisävarusteisesta taka-akselin ilmajousituksestakaan ei ole mukavuuden nälkäiselle lohtua. Moitteet ehkä korostuvat muuten upeassa autossa. Volvo ei tarjoa painavan ja suuren farmariauton tunnelmaan sopivaa pumpulikyytiä, mutta jämäkkyyden tuoma urheilullinen tunnelmakin löytänee omat kannattajansa. Monikäyttöisyys on ottanut takapakkia Volvo V70:stä – koiraverkko ei enää ole nerokkaasti selkänojaan rakennettu. Bensiinimoottoria sen sijaan ei kannata suosia kuin käyttövoimaverosyistä. Moottoritieajossa kulutus kohoaa nopeasti yhdeksän litran tuntumaan sadalla kilometrillä. Koska bensiinirahojen vastineeksi ei saa viitoskoneen kultturellia laulua, lienee parempi luovuttaa ja valita diesel. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo V90 T5 Inscription Hinta alkaen 62 737 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 187 kW (254 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2941 mm Omamassa: 1728 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?