20.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance – Jälleen hiukan erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic irtautuu edeltäjänsä asettamasta muotista tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Hyvää: ajettavuus, tilat, ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston toiminta. Hondan klassikkomalli Civicin uusi sukupolvi on japanilaisvalmistajalle melkoinen tuotekehityspanostus. Valtaisan tuotekehitysponnistuksen taustalla on ollut ajatus, että maailmanlaajuisesti myytävä Civic olisi vihdoin samanlainen kaikilla mantereilla. Kehityksen painopisteeksi valittiin Eurooppa, sillä yhtiön mukaan eurooppalaisten vaatimusten auto myy muuallakin.Uutukaisen ulkomuoto on raikkaasti kulmikkaan pyöreä. Mittasuhteet ovat muuttuneet merkittävästi, sillä uusi Civic on 13,6 senttiä pidempi, 3 senttiä leveämpi ja 2 senttiä matalampi kuin edeltäjänsä. Yli 4,5 metrin pituus on melkoinen C-segmentin autolle, mutta ideana lienee olla hiukan kilpailijoita tilavampi kookkaammalla autolla.Edessä tilaa onkin mainiosti ja matalammalle sijoitettu penkki helpottaa pidempien kuljettajien elämää. Vastapainoksi bensatankki on siirretty takapenkkien alle. Takapenkin tilassa ei ole moitittavaa, mutta Hondan Magic Seat -tekniikka on jäänyt historiaan. Tavaratilaa on segmentille komeat 478 litraa ja sieltä löytyy myös nerokas sivuttain vedettävä tavaratilan peite.Sivuttain vedettävä tavaratilan peite on huikean kompakti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisastun salaaHondamaiseen tapaan auto on täynnä pieniä teknisiä ratkaisuita, joita kuluttaja ei juuri huomaa. Merkittävästi jäykempi kori mahdollistaa paremman ajettavuuden ja mukavamman jousituksen, osa puslista on täytetty hydraulinesteellä lempeämpää matkantekoa varten, taka-akseli on saanut monivarsituennan ja yhtiö on huolehtinut turbomoottoreiden lämmönhallinnasta melkoisesti.Pääpainona on kuitenkin ollut ajettavuus. Uusittu ohjaus on hiukan kevyt ja tunnoton, mutta se on luontevan progressiivinen. Iskunvaimennuksessa Honda on saavuttanut hyvän balanssin mukavuuden ja jämäkkyyden välillä, joten varustelistan mukautuva iskunvaimennus on lähinnä tårta på tårta.Hondan uudet 1,0- ja 1,5-litraiset VTEC Turbo -moottorit ovat sopivan sitkeitä alakierroksilla, äänen muistuttaessa kihinää, mutta todella eloon ne heräävät kierrosten myötä. Tuolloin luvassa on innostunutta pörinää ja hyvää etenemistä. Arkikäyttöön riittää 129-hevosvoimainen 3-sylinterinen mainiosti ja 4-sylinterinen 182-hevosvoimainen 1,5-litrainen on jo suorastaan sporttinen, ainakin erinomaisen käsivaihteiston yhteydessä. Päivitetty CVT-automattivaihteisto käyttäytyy aiempaa paremmin, mutta tuntuu silti hukkaavan tehoja.Kaksi spoileria ja saarekemallinen takalasinpyyhin syövät näkyvyyttä.Valoautomatiikka vakionaErikoisesti Civicin varustetasot riippuvat moottorivaihtoehdosta. Litraisen yhteydessä tarjolla ovat Comfort, Elegance ja Executive, joista keskimmäinen osoittautunee myydyimmäksi. 1,5-litraisen kohdalla varustepaketit ovat Sport, Sport Plus sekä Prestige. Sensing-turvavarustepaketti on kuitenkin aina vakio, sisältäen muun muassa hätäjarrutusavustimen jalankulkijatunnistuksella, mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.Matkustamossa kojelautaa hallitsee useimmiten 7-tuumainen Honda Connect -navigaattori, joka juttelee mukavia älypuhelinten kanssa. Mittariston pihvinä toimii isohko värinäyttö, jonka ympärille merkkivalot ja apumittarit on ryhmitelty. Sisustan materiaaleissa vallitsee tasapainoinen edullisuus, joskin perusverhoilu on juuri arveluttavasti karhean puolella.Kymmenes Honda Civic saapuu Suomeen huhtikuun tienoilla, sedanin, dieselin ja Type R:n liittyessä mallistoon myöhemmin. Suomessa suosittua farmaria ei tulla näkemään. Hinnoittelu varmistuu keväämmällä Hondan maahantuojamuutoksen selkiytyessä.Pieni erilaisuus antaa Honda Civicille jälleen hyvät eväät kilpaillussa segmentissä pärjäämiseksi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2250 r/min) Vääntö 200 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4518 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2697 mm Tavaratila: 478 l Omamassa: 1312 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous