20.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance – Jälleen hiukan erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic irtautuu edeltäjänsä asettamasta muotista tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Hyvää: ajettavuus, tilat, ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston toiminta. Hondan klassikkomalli Civicin uusi sukupolvi on japanilaisvalmistajalle melkoinen tuotekehityspanostus. Valtaisan tuotekehitysponnistuksen taustalla on ollut ajatus, että maailmanlaajuisesti myytävä Civic olisi vihdoin samanlainen kaikilla mantereilla. Kehityksen painopisteeksi valittiin Eurooppa, sillä yhtiön mukaan eurooppalaisten vaatimusten auto myy muuallakin.Uutukaisen ulkomuoto on raikkaasti kulmikkaan pyöreä. Mittasuhteet ovat muuttuneet merkittävästi, sillä uusi Civic on 13,6 senttiä pidempi, 3 senttiä leveämpi ja 2 senttiä matalampi kuin edeltäjänsä. Yli 4,5 metrin pituus on melkoinen C-segmentin autolle, mutta ideana lienee olla hiukan kilpailijoita tilavampi kookkaammalla autolla.Edessä tilaa onkin mainiosti ja matalammalle sijoitettu penkki helpottaa pidempien kuljettajien elämää. Vastapainoksi bensatankki on siirretty takapenkkien alle. Takapenkin tilassa ei ole moitittavaa, mutta Hondan Magic Seat -tekniikka on jäänyt historiaan. Tavaratilaa on segmentille komeat 478 litraa ja sieltä löytyy myös nerokas sivuttain vedettävä tavaratilan peite.Sivuttain vedettävä tavaratilan peite on huikean kompakti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisastun salaaHondamaiseen tapaan auto on täynnä pieniä teknisiä ratkaisuita, joita kuluttaja ei juuri huomaa. Merkittävästi jäykempi kori mahdollistaa paremman ajettavuuden ja mukavamman jousituksen, osa puslista on täytetty hydraulinesteellä lempeämpää matkantekoa varten, taka-akseli on saanut monivarsituennan ja yhtiö on huolehtinut turbomoottoreiden lämmönhallinnasta melkoisesti.Pääpainona on kuitenkin ollut ajettavuus. Uusittu ohjaus on hiukan kevyt ja tunnoton, mutta se on luontevan progressiivinen. Iskunvaimennuksessa Honda on saavuttanut hyvän balanssin mukavuuden ja jämäkkyyden välillä, joten varustelistan mukautuva iskunvaimennus on lähinnä tårta på tårta.Hondan uudet 1,0- ja 1,5-litraiset VTEC Turbo -moottorit ovat sopivan sitkeitä alakierroksilla, äänen muistuttaessa kihinää, mutta todella eloon ne heräävät kierrosten myötä. Tuolloin luvassa on innostunutta pörinää ja hyvää etenemistä. Arkikäyttöön riittää 129-hevosvoimainen 3-sylinterinen mainiosti ja 4-sylinterinen 182-hevosvoimainen 1,5-litrainen on jo suorastaan sporttinen, ainakin erinomaisen käsivaihteiston yhteydessä. Päivitetty CVT-automattivaihteisto käyttäytyy aiempaa paremmin, mutta tuntuu silti hukkaavan tehoja.Kaksi spoileria ja saarekemallinen takalasinpyyhin syövät näkyvyyttä.Valoautomatiikka vakionaErikoisesti Civicin varustetasot riippuvat moottorivaihtoehdosta. Litraisen yhteydessä tarjolla ovat Comfort, Elegance ja Executive, joista keskimmäinen osoittautunee myydyimmäksi. 1,5-litraisen kohdalla varustepaketit ovat Sport, Sport Plus sekä Prestige. Sensing-turvavarustepaketti on kuitenkin aina vakio, sisältäen muun muassa hätäjarrutusavustimen jalankulkijatunnistuksella, mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.Matkustamossa kojelautaa hallitsee useimmiten 7-tuumainen Honda Connect -navigaattori, joka juttelee mukavia älypuhelinten kanssa. Mittariston pihvinä toimii isohko värinäyttö, jonka ympärille merkkivalot ja apumittarit on ryhmitelty. Sisustan materiaaleissa vallitsee tasapainoinen edullisuus, joskin perusverhoilu on juuri arveluttavasti karhean puolella.Kymmenes Honda Civic saapuu Suomeen huhtikuun tienoilla, sedanin, dieselin ja Type R:n liittyessä mallistoon myöhemmin. Suomessa suosittua farmaria ei tulla näkemään. Hinnoittelu varmistuu keväämmällä Hondan maahantuojamuutoksen selkiytyessä.Pieni erilaisuus antaa Honda Civicille jälleen hyvät eväät kilpaillussa segmentissä pärjäämiseksi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2250 r/min) Vääntö 200 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4518 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2697 mm Tavaratila: 478 l Omamassa: 1312 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?