14.1.2024

Koeajo: Honda Jazz e:HEV – pieni suuri täyshybridi

Honda Jazz on tullut facelift-ikään. Auto on edelleen pieni suuri auto, jossa on erinomaisesti toimiva voimalinja. Hyvää: Näkyvyys, ajettavuus, voimalinjan toiminta, tilat. Huonoa: Sisämelu.

Honda on menettänyt Suomessa markkinaosuuttaan viime vuosien aikana ja sille on syynsä. Merkittävin syy lienee se, että nykyinen Hondan maahantuontiorganisaatio, jota johdetaan Tanskasta, ei käytä juurikaan paukkuja automerkin ja sen mallien markkinointiin. Honda ei maallikon silmin näy juuri missään.

Kun autoa ei näy missään, voi syntyä helposti käsitys, että koko merkkiä ei enää olisi. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa – eikä myöskään se, etteikö Honda valmistaisi edelleen laadukkaita autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia turvaominaisuuksia

Honda Jazz on hyvä esimerkki siitä, että Hondalla edelleen osataan. Päivitetty Jazz on saanut nyt muun muassa lisää turvaominaisuuksia. Jazzin turvaominaisuudet on paketoitu Honda Sensing -teknologian ympärille. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistus ja automaattiset kaukovalot.

Hondan avustinjärjestelmät toimivat eleettömästi, niinkuin niiden pitääkin, hyvin taustalla.

Jazzin varustelutaso on korkea ja koeajetussa Advanced Sport -mallissa on vajaaseen 32 000 euroon paljon tarpeellisia varusteita.

Jazz on tunnettu jo useiden sukupolvien ajan siitä, että se on pieni suuri auto – kooltaan siis pieni, mutta auto, jossa on erinomaiset tilat. Tavaratilaa Jazzissa on peräti 1 205 litraa kun sen takapenkit taittaa tasaiseksi lattiaksi. Perustilassa Jazzin tavaratila on 304 litraa. Jazz lienee yksi kokoluokkansa tilavimmista autoista. Jazzin takaistuinten istuinosat voi kääntää halutessaan ylös, jolloin autossa voi hyödyntää koko auton levyistä ja korkeaa tilaa.

Hyvä näkyvyys

Jazziin kulkeminen on helppoa, esimerkiksi auton etuovet aukeavat isosti, noin 70 asteen kulmaan. Hondasta näkee hyvin ulos, jaetut A-pilarit antavat auton korille hyvän tukevuuden, mutta vastaavasti eivät peitä kuljettajan näkyvyyttä etuviistoon. Ajoasento Jazzissa on todella ryhdikäs ja korkealla istuminen tukee hyvää näkyvyyttä.

Istuinergonomia Jazzissa on myös todella hyvä. Istuimet ovat hyvin muotoillut, ne tarjoavat hyvän tuen ja ovat mukavan napakat, niissä jaksaa istua pidemmänkin siivun. Istuinergonomia on takanaistuimellakin erinomaisen hyvin kunnossa. Takana Jazzissa on myös hyvät matkustajantilat, 180-senttisellä matkustajallakin on asiat takana ihan hyvin ja tasainen takalattia helpottaa kolmenkin matkustajan matkustamista takana.

Kuljettajan paikalla on muutenkin asiat mallillaan. Hondan hallintalaitteet ovat selkeät, nappulat ja kytkimet ovat hyvin paikoillaan. Infotainmentin käyttöliittymä on riittävän selkeä ja siihen saa kytkettyä sekä Apple Car Playn että Android Auton.

Matka-ajossakin hyvä

Pienestä koostaan huolimatta Jazz on myös erittäin hyvä matka-auto. Ohjaus keskittää hyvin, ja ohjaus tukee myös matka-ajoa hyvin, auto ei ole levoton ajaa. Siinä on itse asiassa matka-ajossa isomman auton tuntua kuin mitä Jazz oikeasti on.

Alustatuntuma Jazzissa on mallillaan. Terävät iskut tulevat koeajetun version urheilullisesta alustasta läpi melko voimakkaasti. Jazzin melutaso sisätiloissa ei ole aivan paras mahdollinen, se on ajettavuudessa automallin kaikkein negatiivisin seikka. Lähinnä polttomoottorin murinat tulevat eniten äänimaailmassa läpi.

Honda Jazzin voimalinjana on 1,5-litrainen polttomoottori sekä kaksi sähkömoottoria. Toinen sähkömoottoreista toimii käynnistingenraattorina ja toinen apuna ajossa. Voimalinja hoitaa tehtävänsä hyvin ja eleettömästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teho kasvanut

Voimalinjan teho on Jazzin päivityksen myötä kasvanut reippaasti, tehoa on nostettu aiemmasta 80 kilowatista 90 kilowattiin. Roima korotus tehoon, joka tekee autolle vain hyvää. Auton sähkömoottori antaa suurimmillaan 253 newtonmetrin väännön.

Toki Jazzin täyshybridivoimalinja tukee parhaiten kaupunkiajoa, sähköä pystyy hyödyntämään kaupunkiajossa parhaiten polttoaineen kulutuksen näkökulmasta, mutta ei Jazz matka-ajossakaan mikään älyttömän janoinen ole, alle viiden litran pääsee kuormattunakin.

Honda Jazzissa korostuu hyvä ajettavuus, erinomaiset tilat sekä japanilaisten laatustandardien noudattaminen. Se on omassa kokoluokassaan erittäin varteenotettava automalli, joka valitettavasti jää näkyvyydessä monien kilpailijoiden varjoon.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Honda Jazz e:HEV Advance Sport
HYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm 3
Portaaton vaihteisto
90 kW (122 hv), 253 Nm
WLTP-kulutus 4,7 l/100km
CO 2 -päästöt 106 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s
huippunopeus 175 km/h
Mitat
Pituus 4 089 mm
Leveys 1 694 mm
Korkeus 1 526 mm
Akseliväli 2 517 mm
Tavaratila 304 l
Omamassa 1 242 kg
perävaunu 500 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2023)
Takuu 3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km
Hinta alkaen 28 325 €
koeajoauto 31 641 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat