21.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Honda Rebel Tour – Suomen myydyin custom uudistui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Rebel on noussut matalan istuinkorkeuden ja helpon hallittavuuden ansiosta aloittelevien motoristien suosikkipyöräksi. Hyvää: käsittelyn helppous, edullinen hankinta ja käyttö, pitkä takuu. Huonoa: tiukka ajoasento isokokoisille kuljettajille, kierroslukumittarin puute. Honda Rebel -mallin suosion salaisuuksia ovat muun muassa matala istuinkorkeus, helppo hallittavuus sekä sopivuus A2-luokkaan. Lisäksi kilpailijat ovat vähissä alle 500-kuutioisten ja alle kymppitonnin hintaisten customien luokassa.Rebel uudistui kaudelle 2020, ja koeajoon saimme Rebel Tour -version, josta löytyy 600 euron lisähinnan vastineeksi timanttikuvioinen verhoilu satulassa, ajovalon päälle asennettu ilmanohjain, Tour-erikoisväritys sekä mustat etuteleskoopit haitarikumeineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalat tukevasti maahanPyörän hallintaa helpottaa alhaisen 690 millimetrin istuinkorkeuden lisäksi rungon kapeus sekä painopisteen alhaisuus. Erityisesti aloittelevat ja pienikokoiset motoristit arvostavat käsittelyn helppoutta, kun jalat yltävät tukevasti maahan asti.Kuljettaja istuu enemmänkin ”pyörän sisällä” kuin sen päällä. Ajoasennossa ylävartalo jää pystyyn ja polvikulma jyrkäksi. Tankki on muotoiltu niin kapeaksi, että satulassa luontevasti istuttaessa polvet eivät osu tankkiin vaan jäävät ajoviiman heiluteltaviksi. Tälle kaudelle satulaa muokattiin isommaksi ja mukavammaksi, joskin se vaikuttaa edelleen melkoisen kovalta. Moottori vetää luokassaan vahvasti jo alakierroksilta lähtien. Käyttöalue on laaja, sillä maksimiteho saadaan vasta 8 500 kierroksella. Kuutosvaihde on käyttökelpoinen viidenkympin nopeudesta alkaen. Vaihteisto toimii kevyesti ja pehmeästi, ja uuden yhdistelmäluistokytkimen ansiosta myös kytkinkahva on kevytkäyttöinen. Jarrukahvaa saa tehokkaissa jarrutuksissa puristaa selvästi suuremmalla voimalla. Kuljettajan apuna on lukkiutumattomat ABS-jarrut, muttei luistonestoa eikä valittavia tehoasetuksia.Tyylisuuntansa mukaisesti Rebel on varustelultaan hyvin karsittu. Tämän vuoden mallissa on uutena varusteena vaihdenäyttö, mikä onkin hyödyllinen erityisesti, kun kierroslukumittaria ei ole lainkaan.Pitkät ja pehmeät joustotTakajousituksen lähes sadan millimetrin joustomatka on luokassaan pitkä, eivätkä routapatit lyö pahasti kuljettajan selkään. Etujousitus on säädetty löysäksi, mikä sopii pyörän luonteeseen.Mutkiin Rebel kääntyy kevyesti, käytännössä riittää kun kuljettaja kääntää katseensa kaarteen suuntaan. Kallistusvaraa on riittävästi, joskin urheilulliseen ajotyyliin taipuvainen saa jalkatapit raapimaan asvalttia. Tällöin kannattaa muistaa, että Hondalla on valikoimissaan samaan tekniikkaan perustuvia urheilullisempiakin malleja, eikä Rebelin runkoa, jousitusta ja renkaita ole suunniteltu sporttisuus edellä.Mittariston päällä olevan ilmanohjaimen ansiosta Honda on vielä moottoritienopeuksissakin siedettävä ajettava, joskin parhaimmillaan se on hieman mutkaisemmilla ja alhaisemmalla nopeudella ajettavilla teillä. Ääniltään Rebel on hiljainen. Koeajossa kulutus vaihteli 3,0 ja 3,6 litran välillä sataa kilometriä kohden, joten tankillisella pääsee helposti 300–350 kilometrin päähän.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Honda Rebel Tour Hinta alkaen 9 490 € Moottori Bensiinimoottori 471 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 34 kW (45,6 hv), 8500 r/min Vääntö 43,3 Nm (6000 r/min) Vääntö 43,3 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 690 mm, paino tankattuna 191 kg, akseliväli 1 490 mm, tankin tilavuus 11,2 litraa. Rengaskoko: edessä 130/90-16, takana 150/80-16. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti