21.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Honda Rebel Tour – Suomen myydyin custom uudistui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Rebel on noussut matalan istuinkorkeuden ja helpon hallittavuuden ansiosta aloittelevien motoristien suosikkipyöräksi. Hyvää: käsittelyn helppous, edullinen hankinta ja käyttö, pitkä takuu. Huonoa: tiukka ajoasento isokokoisille kuljettajille, kierroslukumittarin puute. Honda Rebel -mallin suosion salaisuuksia ovat muun muassa matala istuinkorkeus, helppo hallittavuus sekä sopivuus A2-luokkaan. Lisäksi kilpailijat ovat vähissä alle 500-kuutioisten ja alle kymppitonnin hintaisten customien luokassa.Rebel uudistui kaudelle 2020, ja koeajoon saimme Rebel Tour -version, josta löytyy 600 euron lisähinnan vastineeksi timanttikuvioinen verhoilu satulassa, ajovalon päälle asennettu ilmanohjain, Tour-erikoisväritys sekä mustat etuteleskoopit haitarikumeineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalat tukevasti maahanPyörän hallintaa helpottaa alhaisen 690 millimetrin istuinkorkeuden lisäksi rungon kapeus sekä painopisteen alhaisuus. Erityisesti aloittelevat ja pienikokoiset motoristit arvostavat käsittelyn helppoutta, kun jalat yltävät tukevasti maahan asti.Kuljettaja istuu enemmänkin ”pyörän sisällä” kuin sen päällä. Ajoasennossa ylävartalo jää pystyyn ja polvikulma jyrkäksi. Tankki on muotoiltu niin kapeaksi, että satulassa luontevasti istuttaessa polvet eivät osu tankkiin vaan jäävät ajoviiman heiluteltaviksi. Tälle kaudelle satulaa muokattiin isommaksi ja mukavammaksi, joskin se vaikuttaa edelleen melkoisen kovalta. Moottori vetää luokassaan vahvasti jo alakierroksilta lähtien. Käyttöalue on laaja, sillä maksimiteho saadaan vasta 8 500 kierroksella. Kuutosvaihde on käyttökelpoinen viidenkympin nopeudesta alkaen. Vaihteisto toimii kevyesti ja pehmeästi, ja uuden yhdistelmäluistokytkimen ansiosta myös kytkinkahva on kevytkäyttöinen. Jarrukahvaa saa tehokkaissa jarrutuksissa puristaa selvästi suuremmalla voimalla. Kuljettajan apuna on lukkiutumattomat ABS-jarrut, muttei luistonestoa eikä valittavia tehoasetuksia.Tyylisuuntansa mukaisesti Rebel on varustelultaan hyvin karsittu. Tämän vuoden mallissa on uutena varusteena vaihdenäyttö, mikä onkin hyödyllinen erityisesti, kun kierroslukumittaria ei ole lainkaan.Pitkät ja pehmeät joustotTakajousituksen lähes sadan millimetrin joustomatka on luokassaan pitkä, eivätkä routapatit lyö pahasti kuljettajan selkään. Etujousitus on säädetty löysäksi, mikä sopii pyörän luonteeseen.Mutkiin Rebel kääntyy kevyesti, käytännössä riittää kun kuljettaja kääntää katseensa kaarteen suuntaan. Kallistusvaraa on riittävästi, joskin urheilulliseen ajotyyliin taipuvainen saa jalkatapit raapimaan asvalttia. Tällöin kannattaa muistaa, että Hondalla on valikoimissaan samaan tekniikkaan perustuvia urheilullisempiakin malleja, eikä Rebelin runkoa, jousitusta ja renkaita ole suunniteltu sporttisuus edellä.Mittariston päällä olevan ilmanohjaimen ansiosta Honda on vielä moottoritienopeuksissakin siedettävä ajettava, joskin parhaimmillaan se on hieman mutkaisemmilla ja alhaisemmalla nopeudella ajettavilla teillä. Ääniltään Rebel on hiljainen. Koeajossa kulutus vaihteli 3,0 ja 3,6 litran välillä sataa kilometriä kohden, joten tankillisella pääsee helposti 300–350 kilometrin päähän.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Honda Rebel Tour Hinta alkaen 9 490 € Moottori Bensiinimoottori 471 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 34 kW (45,6 hv), 8500 r/min Vääntö 43,3 Nm (6000 r/min) Vääntö 43,3 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 690 mm, paino tankattuna 191 kg, akseliväli 1 490 mm, tankin tilavuus 11,2 litraa. Rengaskoko: edessä 130/90-16, takana 150/80-16. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön - DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?