21.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Honda Rebel Tour – Suomen myydyin custom uudistui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Rebel on noussut matalan istuinkorkeuden ja helpon hallittavuuden ansiosta aloittelevien motoristien suosikkipyöräksi. Hyvää: käsittelyn helppous, edullinen hankinta ja käyttö, pitkä takuu. Huonoa: tiukka ajoasento isokokoisille kuljettajille, kierroslukumittarin puute. Honda Rebel -mallin suosion salaisuuksia ovat muun muassa matala istuinkorkeus, helppo hallittavuus sekä sopivuus A2-luokkaan. Lisäksi kilpailijat ovat vähissä alle 500-kuutioisten ja alle kymppitonnin hintaisten customien luokassa.Rebel uudistui kaudelle 2020, ja koeajoon saimme Rebel Tour -version, josta löytyy 600 euron lisähinnan vastineeksi timanttikuvioinen verhoilu satulassa, ajovalon päälle asennettu ilmanohjain, Tour-erikoisväritys sekä mustat etuteleskoopit haitarikumeineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalat tukevasti maahanPyörän hallintaa helpottaa alhaisen 690 millimetrin istuinkorkeuden lisäksi rungon kapeus sekä painopisteen alhaisuus. Erityisesti aloittelevat ja pienikokoiset motoristit arvostavat käsittelyn helppoutta, kun jalat yltävät tukevasti maahan asti.Kuljettaja istuu enemmänkin ”pyörän sisällä” kuin sen päällä. Ajoasennossa ylävartalo jää pystyyn ja polvikulma jyrkäksi. Tankki on muotoiltu niin kapeaksi, että satulassa luontevasti istuttaessa polvet eivät osu tankkiin vaan jäävät ajoviiman heiluteltaviksi. Tälle kaudelle satulaa muokattiin isommaksi ja mukavammaksi, joskin se vaikuttaa edelleen melkoisen kovalta. Moottori vetää luokassaan vahvasti jo alakierroksilta lähtien. Käyttöalue on laaja, sillä maksimiteho saadaan vasta 8 500 kierroksella. Kuutosvaihde on käyttökelpoinen viidenkympin nopeudesta alkaen. Vaihteisto toimii kevyesti ja pehmeästi, ja uuden yhdistelmäluistokytkimen ansiosta myös kytkinkahva on kevytkäyttöinen. Jarrukahvaa saa tehokkaissa jarrutuksissa puristaa selvästi suuremmalla voimalla. Kuljettajan apuna on lukkiutumattomat ABS-jarrut, muttei luistonestoa eikä valittavia tehoasetuksia.Tyylisuuntansa mukaisesti Rebel on varustelultaan hyvin karsittu. Tämän vuoden mallissa on uutena varusteena vaihdenäyttö, mikä onkin hyödyllinen erityisesti, kun kierroslukumittaria ei ole lainkaan.Pitkät ja pehmeät joustotTakajousituksen lähes sadan millimetrin joustomatka on luokassaan pitkä, eivätkä routapatit lyö pahasti kuljettajan selkään. Etujousitus on säädetty löysäksi, mikä sopii pyörän luonteeseen.Mutkiin Rebel kääntyy kevyesti, käytännössä riittää kun kuljettaja kääntää katseensa kaarteen suuntaan. Kallistusvaraa on riittävästi, joskin urheilulliseen ajotyyliin taipuvainen saa jalkatapit raapimaan asvalttia. Tällöin kannattaa muistaa, että Hondalla on valikoimissaan samaan tekniikkaan perustuvia urheilullisempiakin malleja, eikä Rebelin runkoa, jousitusta ja renkaita ole suunniteltu sporttisuus edellä.Mittariston päällä olevan ilmanohjaimen ansiosta Honda on vielä moottoritienopeuksissakin siedettävä ajettava, joskin parhaimmillaan se on hieman mutkaisemmilla ja alhaisemmalla nopeudella ajettavilla teillä. Ääniltään Rebel on hiljainen. Koeajossa kulutus vaihteli 3,0 ja 3,6 litran välillä sataa kilometriä kohden, joten tankillisella pääsee helposti 300–350 kilometrin päähän.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Honda Rebel Tour Hinta alkaen 9 490 € Moottori Bensiinimoottori 471 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 34 kW (45,6 hv), 8500 r/min Vääntö 43,3 Nm (6000 r/min) Vääntö 43,3 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 690 mm, paino tankattuna 191 kg, akseliväli 1 490 mm, tankin tilavuus 11,2 litraa. Rengaskoko: edessä 130/90-16, takana 150/80-16. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?