2.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Hongqi E-HS9 Exclusive – punalippu liehumaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo Mao Tse-Tungille autoja tehnyt Hongqi (=punalippu) on Kiinan vanhin autonvalmistaja. Hongqi E-HS9 ei jää huomaamatta liikenteessä. Jos järkälemäinen koko tai korskea maski ei käännä päitä, autolla on takataskussa vielä valoshow ovia avattaessa ja suljettaessa. Ja kyllähän Hongqi kestää katselun: suunnittelijaksi on kaapattu Rolls-Royce Cullinanin piirtänyt Giles Taylor. Muotoilu on hillittyä, ja selkeitä linjoja on tehostettu runsaalla kromilla sekä valoelementeillä.Vaikka kiinalaista tulokasta ei edustusautoksi kelpuuttaisikaan, kävisikö se sitten vaikkapa Volvon XC90:n korvaajaksi isoksi perheautoksi? Hinnaltaan ainakin.Hongqi ei ole mikään start-up – sen emokonserni FAW (First Automotive Works) aloitti autojen valmistuksen vuonna 1953, ja se on ollut Volkswagen-yhteistyön aikoina Kiinan suurin autonvalmistaja.E-HS9 ei ole aivan uusi malli, sillä tuotantoversio ensiesiteltiin jo vuonna 2020 Pekingin autonäyttelyssä. Tarkkaan ottaen maahantuonti ei ala vieläkään, vaan Suomeen tulevat autot ovat Norjan myyntivarastosta – ne rekisteröidään käytettyinä, vaikkakin ajamattomina.E-HS9 on tarjolla kahtena versiona, seitsenpaikkaisena Premiumina ja kuusipaikkaisena Exclusivenä. Ylellisemmän varustelun lisäksi nyt koeajettu Exclusive hemmottelee ilmajousituksella. Hintaeroa malleilla on kymmenisen tuhatta. Halvimmillaan satoja kilometrejä ajettuja autoja on tarjolla noin 60 000 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustusauton tilat neljälleValtaviin ulkomittoihin on luonnollisesti saatu hulppeat tilat, tosin vain neljälle matkustajalle. Keskirivin kaksi erillisistuinta liikkuvat ja kallistuvat sähköisesti. Pääntukien tyynyt erottuvat pehmeydellään kilpailijoista.Kaksi sähköllä tavaratilan lattiasta nousevaa lisäistuinta eivät enää ole mitoitukseltaan tai muotoilultaan samaa sarjaa: tilaa on kyllä aikuisellekin, kunhan keskipenkkien välistä saa itsensä sinne pujoteltua. Takimmaisessa rivissä on myös hämärämpää, sillä ison avattavan panoraamalasikaton valo ei riitä sinne. Tavaratila on kookas neljän hengen käytössä, ja valtavan laarin etuosaan liukuneita tavaroita voi koettaa kipata ulottuville lisäistuinten selkänojia sähköisesti nostamalla. Vielä niiden käytössä ollessakin tilaa jää pikkuauton kontin verran.Ohjaamo on näyttävä. Lasiruutuja on neljä: mittaristo, keskinäyttö, lämmityslaitteiden käyttöruutu ja viihdenäyttö apukuljettajalle. Fyysisiä nappuloita ei ole montaa jäljellä, sivupeilien säätökin löytyy ratin kytkimillä mittariston syövereistä. Latausluukku pitää muistaa avata näytöltä ennen autosta poistumista.Lasipintaa on paljon, mutta silti kuvakkeet ja fontit ovat paikoin pieniä, ja tietoähky uhkaa valikoita selailtaessa. E-HS9:n malli-ikä alkaa näkyä, sillä näyttöjen grafiikka, liitettävyys ja nopeus eivät ole uusimpien kilpailijoiden tasalla. Ärsyttävintä on radion vanhakantaisuus taajuuslukuineen, kanavia ei löydy nimellä muista RDS-ominaisuuksista puhumattakaan.Muutoin varustelu on ylenpalttista niin mukavuus- kuin turvallisuusvarusteiden puolella. Avustimet eivät kuitenkaan herätä luottamusta. Vakionopeudensäädin tekee selittämättömiä hidastuksia ilman syytä ja kaistavahti tempoo äkkinäisiä voimakkaita korjauksia; lumikelillä lienee osuutensa asiaan. Vanhasta elektroniikka-arkkitehtuurista on se hyöty, että poiskytketyt avustimet eivät palaa itsestään takaisin jokaisen käynnistyksen jälkeen. Hemmotteleva ilmajousitusHongqi tuntuu heti liikkeelle lähdettäessä erittäin mukavalta ja hiljaiselta. Ilmajousituksen tuoma kyyti on hemmottelevan pehmeää – tosin hieman laivamaisesti keinahtelevaa, mutta ei merisairauteen asti. Iso ja painava auto ei ole moksiskaan sen enempää mukulakivetyksestä kuin isommista heitoistakaan.Epätasaisuuksien lisäksi alusta vaimentaa valitettavasti myös tuntuman tien pintaan: liukkauden tai renkaiden sortamisen huomaa vasta, kun tilannenopeus on kasvanut melkoiseksi. Tosin nopeutta on silloin kertynyt muutenkin roimasti, kun lähes kolmen tonnin omamassa ja valtava konepelti hävittävät vauhdin tunnun, ja 405 kW:n (550 hv) teho ja neliveto huolehtivat kiihtyvyydestä. Regeneroinnin alhainen taso saa auton tuntumaan vieläkin liukkaammalta ja menohaluisemmalta.Luonnollisesti koko, paino, teho ja nakkikioskin kaltainen ilmanvastuskerroin vaativat veronsa. Lämpimästä tallista lähdettynä ilman kuormaa pintakaasulla pihtaamalla pääsee nipin napin alle 30 kWh/100 km -kulutukseen, jolloin toimintamatkaksi muodostuisi 300 kilometriä. Pakkasesta moottoritielle lähtiessä ei riitä edes 40 kWh/100 km, eli toimintamatka putoaa lähelle 200 kilometriä.Lataus ei tue pitkien matkojen taittamista: vaihtovirtalataus on teholtaan 11 kW ja tasavirtalataus 140 kW, mutta kokeiltaessa teho jäi 80 kilowattiin. Pitkällä matkalla tarvitsee siis kutakuinkin tunnin lataustauon aina 200 kilometrin välein. Hyvät ja huonot puolet tilat neliveto suorituskyky varustelu hiljaisuus mukavuus kulutus lataus radio ahtaat parkkihallit Hongqi E-HS9 Exclusive SÄHKÖAUTO, neliveto 405 kW (550 hv), 750 Nm Akku netto / brutto 90 / 99 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 140 kW WLTP-kulutus 22 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 5 209 mm Leveys 2 010 mm Korkeus 1 731 mm Akseliväli 3 110 mm Tavaratila 255 – 1 814 l Omamassa 2 735 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v./150 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 74 900 € koeajoauto 84 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Hongqi E-HS9 – diktaattorityyliä perhevankkurissa 19.11.2023 Ajoneuvot Uusi täyssähköauto luksusluokkaan – ja arvaat varmaan mistä maasta myös Hongqi ponnistaa 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster