2.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Hongqi E-HS9 Exclusive – punalippu liehumaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo Mao Tse-Tungille autoja tehnyt Hongqi (=punalippu) on Kiinan vanhin autonvalmistaja. Hongqi E-HS9 ei jää huomaamatta liikenteessä. Jos järkälemäinen koko tai korskea maski ei käännä päitä, autolla on takataskussa vielä valoshow ovia avattaessa ja suljettaessa. Ja kyllähän Hongqi kestää katselun: suunnittelijaksi on kaapattu Rolls-Royce Cullinanin piirtänyt Giles Taylor. Muotoilu on hillittyä, ja selkeitä linjoja on tehostettu runsaalla kromilla sekä valoelementeillä.Vaikka kiinalaista tulokasta ei edustusautoksi kelpuuttaisikaan, kävisikö se sitten vaikkapa Volvon XC90:n korvaajaksi isoksi perheautoksi? Hinnaltaan ainakin.Hongqi ei ole mikään start-up – sen emokonserni FAW (First Automotive Works) aloitti autojen valmistuksen vuonna 1953, ja se on ollut Volkswagen-yhteistyön aikoina Kiinan suurin autonvalmistaja.E-HS9 ei ole aivan uusi malli, sillä tuotantoversio ensiesiteltiin jo vuonna 2020 Pekingin autonäyttelyssä. Tarkkaan ottaen maahantuonti ei ala vieläkään, vaan Suomeen tulevat autot ovat Norjan myyntivarastosta – ne rekisteröidään käytettyinä, vaikkakin ajamattomina.E-HS9 on tarjolla kahtena versiona, seitsenpaikkaisena Premiumina ja kuusipaikkaisena Exclusivenä. Ylellisemmän varustelun lisäksi nyt koeajettu Exclusive hemmottelee ilmajousituksella. Hintaeroa malleilla on kymmenisen tuhatta. Halvimmillaan satoja kilometrejä ajettuja autoja on tarjolla noin 60 000 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustusauton tilat neljälleValtaviin ulkomittoihin on luonnollisesti saatu hulppeat tilat, tosin vain neljälle matkustajalle. Keskirivin kaksi erillisistuinta liikkuvat ja kallistuvat sähköisesti. Pääntukien tyynyt erottuvat pehmeydellään kilpailijoista.Kaksi sähköllä tavaratilan lattiasta nousevaa lisäistuinta eivät enää ole mitoitukseltaan tai muotoilultaan samaa sarjaa: tilaa on kyllä aikuisellekin, kunhan keskipenkkien välistä saa itsensä sinne pujoteltua. Takimmaisessa rivissä on myös hämärämpää, sillä ison avattavan panoraamalasikaton valo ei riitä sinne. Tavaratila on kookas neljän hengen käytössä, ja valtavan laarin etuosaan liukuneita tavaroita voi koettaa kipata ulottuville lisäistuinten selkänojia sähköisesti nostamalla. Vielä niiden käytössä ollessakin tilaa jää pikkuauton kontin verran.Ohjaamo on näyttävä. Lasiruutuja on neljä: mittaristo, keskinäyttö, lämmityslaitteiden käyttöruutu ja viihdenäyttö apukuljettajalle. Fyysisiä nappuloita ei ole montaa jäljellä, sivupeilien säätökin löytyy ratin kytkimillä mittariston syövereistä. Latausluukku pitää muistaa avata näytöltä ennen autosta poistumista.Lasipintaa on paljon, mutta silti kuvakkeet ja fontit ovat paikoin pieniä, ja tietoähky uhkaa valikoita selailtaessa. E-HS9:n malli-ikä alkaa näkyä, sillä näyttöjen grafiikka, liitettävyys ja nopeus eivät ole uusimpien kilpailijoiden tasalla. Ärsyttävintä on radion vanhakantaisuus taajuuslukuineen, kanavia ei löydy nimellä muista RDS-ominaisuuksista puhumattakaan.Muutoin varustelu on ylenpalttista niin mukavuus- kuin turvallisuusvarusteiden puolella. Avustimet eivät kuitenkaan herätä luottamusta. Vakionopeudensäädin tekee selittämättömiä hidastuksia ilman syytä ja kaistavahti tempoo äkkinäisiä voimakkaita korjauksia; lumikelillä lienee osuutensa asiaan. Vanhasta elektroniikka-arkkitehtuurista on se hyöty, että poiskytketyt avustimet eivät palaa itsestään takaisin jokaisen käynnistyksen jälkeen. Hemmotteleva ilmajousitusHongqi tuntuu heti liikkeelle lähdettäessä erittäin mukavalta ja hiljaiselta. Ilmajousituksen tuoma kyyti on hemmottelevan pehmeää – tosin hieman laivamaisesti keinahtelevaa, mutta ei merisairauteen asti. Iso ja painava auto ei ole moksiskaan sen enempää mukulakivetyksestä kuin isommista heitoistakaan.Epätasaisuuksien lisäksi alusta vaimentaa valitettavasti myös tuntuman tien pintaan: liukkauden tai renkaiden sortamisen huomaa vasta, kun tilannenopeus on kasvanut melkoiseksi. Tosin nopeutta on silloin kertynyt muutenkin roimasti, kun lähes kolmen tonnin omamassa ja valtava konepelti hävittävät vauhdin tunnun, ja 405 kW:n (550 hv) teho ja neliveto huolehtivat kiihtyvyydestä. Regeneroinnin alhainen taso saa auton tuntumaan vieläkin liukkaammalta ja menohaluisemmalta.Luonnollisesti koko, paino, teho ja nakkikioskin kaltainen ilmanvastuskerroin vaativat veronsa. Lämpimästä tallista lähdettynä ilman kuormaa pintakaasulla pihtaamalla pääsee nipin napin alle 30 kWh/100 km -kulutukseen, jolloin toimintamatkaksi muodostuisi 300 kilometriä. Pakkasesta moottoritielle lähtiessä ei riitä edes 40 kWh/100 km, eli toimintamatka putoaa lähelle 200 kilometriä.Lataus ei tue pitkien matkojen taittamista: vaihtovirtalataus on teholtaan 11 kW ja tasavirtalataus 140 kW, mutta kokeiltaessa teho jäi 80 kilowattiin. Pitkällä matkalla tarvitsee siis kutakuinkin tunnin lataustauon aina 200 kilometrin välein. Hyvät ja huonot puolet tilat neliveto suorituskyky varustelu hiljaisuus mukavuus kulutus lataus radio ahtaat parkkihallit Hongqi E-HS9 Exclusive SÄHKÖAUTO, neliveto 405 kW (550 hv), 750 Nm Akku netto / brutto 90 / 99 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 140 kW WLTP-kulutus 22 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 5 209 mm Leveys 2 010 mm Korkeus 1 731 mm Akseliväli 3 110 mm Tavaratila 255 – 1 814 l Omamassa 2 735 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v./150 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 74 900 € koeajoauto 84 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Hongqi E-HS9 – diktaattorityyliä perhevankkurissa 19.11.2023 Ajoneuvot Uusi täyssähköauto luksusluokkaan – ja arvaat varmaan mistä maasta myös Hongqi ponnistaa 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin