2.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Hongqi E-HS9 Exclusive – punalippu liehumaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo Mao Tse-Tungille autoja tehnyt Hongqi (=punalippu) on Kiinan vanhin autonvalmistaja. Hongqi E-HS9 ei jää huomaamatta liikenteessä. Jos järkälemäinen koko tai korskea maski ei käännä päitä, autolla on takataskussa vielä valoshow ovia avattaessa ja suljettaessa. Ja kyllähän Hongqi kestää katselun: suunnittelijaksi on kaapattu Rolls-Royce Cullinanin piirtänyt Giles Taylor. Muotoilu on hillittyä, ja selkeitä linjoja on tehostettu runsaalla kromilla sekä valoelementeillä.Vaikka kiinalaista tulokasta ei edustusautoksi kelpuuttaisikaan, kävisikö se sitten vaikkapa Volvon XC90:n korvaajaksi isoksi perheautoksi? Hinnaltaan ainakin.Hongqi ei ole mikään start-up – sen emokonserni FAW (First Automotive Works) aloitti autojen valmistuksen vuonna 1953, ja se on ollut Volkswagen-yhteistyön aikoina Kiinan suurin autonvalmistaja.E-HS9 ei ole aivan uusi malli, sillä tuotantoversio ensiesiteltiin jo vuonna 2020 Pekingin autonäyttelyssä. Tarkkaan ottaen maahantuonti ei ala vieläkään, vaan Suomeen tulevat autot ovat Norjan myyntivarastosta – ne rekisteröidään käytettyinä, vaikkakin ajamattomina.E-HS9 on tarjolla kahtena versiona, seitsenpaikkaisena Premiumina ja kuusipaikkaisena Exclusivenä. Ylellisemmän varustelun lisäksi nyt koeajettu Exclusive hemmottelee ilmajousituksella. Hintaeroa malleilla on kymmenisen tuhatta. Halvimmillaan satoja kilometrejä ajettuja autoja on tarjolla noin 60 000 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustusauton tilat neljälleValtaviin ulkomittoihin on luonnollisesti saatu hulppeat tilat, tosin vain neljälle matkustajalle. Keskirivin kaksi erillisistuinta liikkuvat ja kallistuvat sähköisesti. Pääntukien tyynyt erottuvat pehmeydellään kilpailijoista.Kaksi sähköllä tavaratilan lattiasta nousevaa lisäistuinta eivät enää ole mitoitukseltaan tai muotoilultaan samaa sarjaa: tilaa on kyllä aikuisellekin, kunhan keskipenkkien välistä saa itsensä sinne pujoteltua. Takimmaisessa rivissä on myös hämärämpää, sillä ison avattavan panoraamalasikaton valo ei riitä sinne. Tavaratila on kookas neljän hengen käytössä, ja valtavan laarin etuosaan liukuneita tavaroita voi koettaa kipata ulottuville lisäistuinten selkänojia sähköisesti nostamalla. Vielä niiden käytössä ollessakin tilaa jää pikkuauton kontin verran.Ohjaamo on näyttävä. Lasiruutuja on neljä: mittaristo, keskinäyttö, lämmityslaitteiden käyttöruutu ja viihdenäyttö apukuljettajalle. Fyysisiä nappuloita ei ole montaa jäljellä, sivupeilien säätökin löytyy ratin kytkimillä mittariston syövereistä. Latausluukku pitää muistaa avata näytöltä ennen autosta poistumista.Lasipintaa on paljon, mutta silti kuvakkeet ja fontit ovat paikoin pieniä, ja tietoähky uhkaa valikoita selailtaessa. E-HS9:n malli-ikä alkaa näkyä, sillä näyttöjen grafiikka, liitettävyys ja nopeus eivät ole uusimpien kilpailijoiden tasalla. Ärsyttävintä on radion vanhakantaisuus taajuuslukuineen, kanavia ei löydy nimellä muista RDS-ominaisuuksista puhumattakaan.Muutoin varustelu on ylenpalttista niin mukavuus- kuin turvallisuusvarusteiden puolella. Avustimet eivät kuitenkaan herätä luottamusta. Vakionopeudensäädin tekee selittämättömiä hidastuksia ilman syytä ja kaistavahti tempoo äkkinäisiä voimakkaita korjauksia; lumikelillä lienee osuutensa asiaan. Vanhasta elektroniikka-arkkitehtuurista on se hyöty, että poiskytketyt avustimet eivät palaa itsestään takaisin jokaisen käynnistyksen jälkeen. Hemmotteleva ilmajousitusHongqi tuntuu heti liikkeelle lähdettäessä erittäin mukavalta ja hiljaiselta. Ilmajousituksen tuoma kyyti on hemmottelevan pehmeää – tosin hieman laivamaisesti keinahtelevaa, mutta ei merisairauteen asti. Iso ja painava auto ei ole moksiskaan sen enempää mukulakivetyksestä kuin isommista heitoistakaan.Epätasaisuuksien lisäksi alusta vaimentaa valitettavasti myös tuntuman tien pintaan: liukkauden tai renkaiden sortamisen huomaa vasta, kun tilannenopeus on kasvanut melkoiseksi. Tosin nopeutta on silloin kertynyt muutenkin roimasti, kun lähes kolmen tonnin omamassa ja valtava konepelti hävittävät vauhdin tunnun, ja 405 kW:n (550 hv) teho ja neliveto huolehtivat kiihtyvyydestä. Regeneroinnin alhainen taso saa auton tuntumaan vieläkin liukkaammalta ja menohaluisemmalta.Luonnollisesti koko, paino, teho ja nakkikioskin kaltainen ilmanvastuskerroin vaativat veronsa. Lämpimästä tallista lähdettynä ilman kuormaa pintakaasulla pihtaamalla pääsee nipin napin alle 30 kWh/100 km -kulutukseen, jolloin toimintamatkaksi muodostuisi 300 kilometriä. Pakkasesta moottoritielle lähtiessä ei riitä edes 40 kWh/100 km, eli toimintamatka putoaa lähelle 200 kilometriä.Lataus ei tue pitkien matkojen taittamista: vaihtovirtalataus on teholtaan 11 kW ja tasavirtalataus 140 kW, mutta kokeiltaessa teho jäi 80 kilowattiin. Pitkällä matkalla tarvitsee siis kutakuinkin tunnin lataustauon aina 200 kilometrin välein. Hyvät ja huonot puolet tilat neliveto suorituskyky varustelu hiljaisuus mukavuus kulutus lataus radio ahtaat parkkihallit Hongqi E-HS9 Exclusive SÄHKÖAUTO, neliveto 405 kW (550 hv), 750 Nm Akku netto / brutto 90 / 99 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 140 kW WLTP-kulutus 22 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 5 209 mm Leveys 2 010 mm Korkeus 1 731 mm Akseliväli 3 110 mm Tavaratila 255 – 1 814 l Omamassa 2 735 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v./150 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 74 900 € koeajoauto 84 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Hongqi E-HS9 – diktaattorityyliä perhevankkurissa 19.11.2023 Ajoneuvot Uusi täyssähköauto luksusluokkaan – ja arvaat varmaan mistä maasta myös Hongqi ponnistaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle