30.12.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Hongqi E-HS9 – diktaattorityyliä perhevankkurissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hongqi E-HS9 on 7-paikkainen sähköjätti, joka havittelee Premium-autojen tontille. Kiinalaisvalmistaja Hongqin E-HS9 ei varsinaisesti huku massaan. Valkoinen järkäle on ennakkoluulottomasti muotoiltu automalli. Se on kuin Rolls Royce helvetistä, mutta jollain oudolla ja hyvällä tavalla. Mukana on lisäksi hieman Range Roveria, mikä ei sekään ole paha vertailukohta.E-HS9:n kohdalla on unohdettu sovinnaisuuden pelisäännöt. Mallissa on vähän liikaa kaikkea. Keula kohoaa pystysuorassa kohti taivasta, eikä suunnittelun peruskiveen ole hakattu optimaalista aerodynamiikkaa. Saman kertoo ilmanvastuskerroinluku 0.345.Auto on samaan aikaan tyylitön ja tyylikäs. Yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä joko pitää tai ei pidä. ”Ihan kiva” ei kuulu sanavarastoon Hongqin ulkonäöstä puhuttaessa. Koeajoauton valkoinen väri korostaa muotoja, mutta samalla hukkaa hieman kromikuorrutusta, joka näyttää vieläkin härskimmältä mustassa värissä.Kiinalaisesta muotoilusta ei kuitenkaan voi olla pitämättä, sillä se sekoittelee tyylejä vailla ennakkoluuloja. Suunnitteluosastolla ei selkeästi rajoiteta sitä, millaisia autoja markkinoille pusketaan. Ja hyvä niin, sillä tätä nykyä etenkin sähköautot ovat suurimmilta osin aerodynamiikan ehdoilla veistettyjä muodottomia möykkyjä.E-HS9:n edut ovat kiistatta ulkonäössä ja mielikuvissa, joita auto herättää. Se on kärry, joka vaikuttaa Marvel-elokuvien pahiksen ajopeliltä. Tai saattaisi moisella ajella myös roistovaltion diktaattori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoviihteen design ontuuSisustassa jatkuu pitkälti sama meno. Penkkien tikkaus on ruutukuvioinen, josta syntyy automaattisesti Premium-tunnelma. Etupenkkien pääntuissa on muhkeat Premium-pehmikkeet, jotka tietysti kuuluvat asiaan. Kaikki säätyy ohjaamossa sähköllä, kuten olettaa saattaa.Elektroniikan puolella tyylitaju on vähän samanlaista kuin ulkokuoressa, mutta mielikuva lipsahtaa hieman pilipaliosastolle. Tätä nykyä tietoviihdenäytöt ovat varsin tyylikkäitä, mutta E-HS9:n näyttöjen design vie mielikuvan vuosien taakse menneisyyteen. Pienellä vaivalla niistä olisi saanut selkeästi tyylikkäämpiä.Vaikka E-HS9 on yli viisimetrinen järkäle, joka painaa reilut 2700 kiloa, on suorituskykyä varsin mittavasti. Karmean kokoinen vankkuri kiihtyy sataseen 4,9 sekunnissa, mikä on massa huomioiden melkoinen saavutus. Syy piilee voimalinjassa, sillä kahden sähkömoottorin yhteisteho on 551 hevosvoimaa. Vääntöä puolestaan löytyy 450 Nm.Toimintasädettä lupaillaan 465 kilometriä, mikä on peruja akun 90 kWh:n nettokapasiteetista. Keskikulutus on WLTP-mittaustavan mukaan 19,3 kWh sadalla kilometrillä. Tämä saattaa toteutua optimaalisissa olosuhteissa, mutta pakkaskelillä meno on koko lailla toisenlaista.Koeajolla Hongqi imi sähköä kuin sieni. Keskikulutus pyöriskeli lähellä 40 kWh -lukemaa sadalla. Alle 35 kWh -kulutuslukemiin ei ollut käytännössä mitään jakoa, sillä kookkaan kabiinin lämmitys pakkasella nappaa ilmalämpöpumpun koko kapasiteetin käyttöönsä.Parin vuorokauden mittaisella testijaksolla kulutus oli viiden asteen pakkasella 38 kWh, mikä on reipasta. Laturilla saa siis vierailla taajaan. Kun elohopean neula nousi asteen verran plussalle, söi järkäle enää 32 kWh sadalla kilometrillä, eli lämpötilan vaikutus on melkoinen.Varusteet riittävätKoeajettu auto on Premium-varusteinen, eli autossa on lähtökohtaisesti kaikki varusteet vakiona. Oikeastaan ainoa asia mikä jää puuttumaan on ilma-alusta. Kun alla on 2700 kiloa painava sähköjärkäle, tekevät pussit kulmissa ihmeitä. Sellaiset toki löytyvät Executive-varustellusta autosta.Syy sille, että Hongqi rantautui Suomeen, on maailmantaloudessa. Meikäläisittäin myyntiin tulevat yksilöt ovat niin sanottuja ylijäämäautoja Norjasta, sillä siellä autokauppa on pitkälti pysähtynyt Euriborin kivuttua korkeuksiin. Hintakin on meillä edullinen, sillä reipas vuosi sitten E-HS9 olisi maksanut reippaat 100 000 euroa.Tällä hetkellä Hongqin saa halvimmillaan 75 000 euron hintaan. Executive-varusteinen auto puolestaan kustantaa kymppitonnin enemmän. 75 000 euron hintalapulla saa itselleen varsin paljon, mutta sähkötekniikasta joudutaan tinkimään. Kulutus on kovaa, eikä pikalatausnopeus ole markkinoiden paras.Palaamme tarkemmin Hongqin käytettävyyteen pidemmällä koeajolla, mutta maistiaisen perusteella on selvää, että hinta ja laatu tuntuvat kohtaavan mukavalla tavalla. Markkinoilla ei nimittäin ole kovinkaan montaa tämän kokoluokan autoa, joka tarjoaisi vastaavaa suorituskykyä ja yhtä persoonallista tunnelmaa tässä hintaluokassa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen