30.12.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Hongqi E-HS9 – diktaattorityyliä perhevankkurissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hongqi E-HS9 on 7-paikkainen sähköjätti, joka havittelee Premium-autojen tontille. Kiinalaisvalmistaja Hongqin E-HS9 ei varsinaisesti huku massaan. Valkoinen järkäle on ennakkoluulottomasti muotoiltu automalli. Se on kuin Rolls Royce helvetistä, mutta jollain oudolla ja hyvällä tavalla. Mukana on lisäksi hieman Range Roveria, mikä ei sekään ole paha vertailukohta.E-HS9:n kohdalla on unohdettu sovinnaisuuden pelisäännöt. Mallissa on vähän liikaa kaikkea. Keula kohoaa pystysuorassa kohti taivasta, eikä suunnittelun peruskiveen ole hakattu optimaalista aerodynamiikkaa. Saman kertoo ilmanvastuskerroinluku 0.345.Auto on samaan aikaan tyylitön ja tyylikäs. Yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä joko pitää tai ei pidä. ”Ihan kiva” ei kuulu sanavarastoon Hongqin ulkonäöstä puhuttaessa. Koeajoauton valkoinen väri korostaa muotoja, mutta samalla hukkaa hieman kromikuorrutusta, joka näyttää vieläkin härskimmältä mustassa värissä.Kiinalaisesta muotoilusta ei kuitenkaan voi olla pitämättä, sillä se sekoittelee tyylejä vailla ennakkoluuloja. Suunnitteluosastolla ei selkeästi rajoiteta sitä, millaisia autoja markkinoille pusketaan. Ja hyvä niin, sillä tätä nykyä etenkin sähköautot ovat suurimmilta osin aerodynamiikan ehdoilla veistettyjä muodottomia möykkyjä.E-HS9:n edut ovat kiistatta ulkonäössä ja mielikuvissa, joita auto herättää. Se on kärry, joka vaikuttaa Marvel-elokuvien pahiksen ajopeliltä. Tai saattaisi moisella ajella myös roistovaltion diktaattori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoviihteen design ontuuSisustassa jatkuu pitkälti sama meno. Penkkien tikkaus on ruutukuvioinen, josta syntyy automaattisesti Premium-tunnelma. Etupenkkien pääntuissa on muhkeat Premium-pehmikkeet, jotka tietysti kuuluvat asiaan. Kaikki säätyy ohjaamossa sähköllä, kuten olettaa saattaa.Elektroniikan puolella tyylitaju on vähän samanlaista kuin ulkokuoressa, mutta mielikuva lipsahtaa hieman pilipaliosastolle. Tätä nykyä tietoviihdenäytöt ovat varsin tyylikkäitä, mutta E-HS9:n näyttöjen design vie mielikuvan vuosien taakse menneisyyteen. Pienellä vaivalla niistä olisi saanut selkeästi tyylikkäämpiä.Vaikka E-HS9 on yli viisimetrinen järkäle, joka painaa reilut 2700 kiloa, on suorituskykyä varsin mittavasti. Karmean kokoinen vankkuri kiihtyy sataseen 4,9 sekunnissa, mikä on massa huomioiden melkoinen saavutus. Syy piilee voimalinjassa, sillä kahden sähkömoottorin yhteisteho on 551 hevosvoimaa. Vääntöä puolestaan löytyy 450 Nm.Toimintasädettä lupaillaan 465 kilometriä, mikä on peruja akun 90 kWh:n nettokapasiteetista. Keskikulutus on WLTP-mittaustavan mukaan 19,3 kWh sadalla kilometrillä. Tämä saattaa toteutua optimaalisissa olosuhteissa, mutta pakkaskelillä meno on koko lailla toisenlaista.Koeajolla Hongqi imi sähköä kuin sieni. Keskikulutus pyöriskeli lähellä 40 kWh -lukemaa sadalla. Alle 35 kWh -kulutuslukemiin ei ollut käytännössä mitään jakoa, sillä kookkaan kabiinin lämmitys pakkasella nappaa ilmalämpöpumpun koko kapasiteetin käyttöönsä.Parin vuorokauden mittaisella testijaksolla kulutus oli viiden asteen pakkasella 38 kWh, mikä on reipasta. Laturilla saa siis vierailla taajaan. Kun elohopean neula nousi asteen verran plussalle, söi järkäle enää 32 kWh sadalla kilometrillä, eli lämpötilan vaikutus on melkoinen.Varusteet riittävätKoeajettu auto on Premium-varusteinen, eli autossa on lähtökohtaisesti kaikki varusteet vakiona. Oikeastaan ainoa asia mikä jää puuttumaan on ilma-alusta. Kun alla on 2700 kiloa painava sähköjärkäle, tekevät pussit kulmissa ihmeitä. Sellaiset toki löytyvät Executive-varustellusta autosta.Syy sille, että Hongqi rantautui Suomeen, on maailmantaloudessa. Meikäläisittäin myyntiin tulevat yksilöt ovat niin sanottuja ylijäämäautoja Norjasta, sillä siellä autokauppa on pitkälti pysähtynyt Euriborin kivuttua korkeuksiin. Hintakin on meillä edullinen, sillä reipas vuosi sitten E-HS9 olisi maksanut reippaat 100 000 euroa.Tällä hetkellä Hongqin saa halvimmillaan 75 000 euron hintaan. Executive-varusteinen auto puolestaan kustantaa kymppitonnin enemmän. 75 000 euron hintalapulla saa itselleen varsin paljon, mutta sähkötekniikasta joudutaan tinkimään. Kulutus on kovaa, eikä pikalatausnopeus ole markkinoiden paras.Palaamme tarkemmin Hongqin käytettävyyteen pidemmällä koeajolla, mutta maistiaisen perusteella on selvää, että hinta ja laatu tuntuvat kohtaavan mukavalla tavalla. Markkinoilla ei nimittäin ole kovinkaan montaa tämän kokoluokan autoa, joka tarjoaisi vastaavaa suorituskykyä ja yhtä persoonallista tunnelmaa tässä hintaluokassa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon