13.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: hybridien julistetähti – BMW i8 Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katto auki, täältä tulee vauhti! BMW i8 Roadster on edelleen markkinoiden seksikkäimpiä hybridejä. Hyvää: tyyli, tuotantoon saapunut konseptiauto. Huonoa: tekniikan kehityskulku, ergonomia, toimintamatka. Atsuh. Flunssa, lokakuu ja avoauto ovat jo valmiiksi pahalta kuulostava yhdistelmä. Lisähämmennystä aiheuttaa BMW:n avain, jota vastaava auto näyttää joltain konseptiunelmalta. Mitähän siinä lääkepurkissa oli?Vitsailut sikseen. BMW:n huikea i8-hybridisportti on saanut kauan vihjatun Roadster-avomallin. Sähköisesti toimiva näppärä kangaskatto on sivaltanut autosta takaistuimet, joten nyt kyseessä on aidosti kaksipaikkainen roadster. Samalla säilytystiloja on kuitenkin kasvatettu ja i8 on saanut ikävuosien tuoman kasvojenkohotuksen. Jopa tulevaisuus vanhenee seitsemän vuoden sykleissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiukkaan lempeäNyt käytössä on 374 hevosvoimaa, kun kuljettajan taakse sijoitettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ja etuakselin sähkömoottori lyövät hynttyynsä yhteen. Hybridijärjestelmän akkukokoa on kasvatettu 7,1:sta 11,6 kilowattituntiin, ja sähkömoottori on saanut 9 kilowattia lisää puhtia.Samalla puhtaan sähköajon kattonopeus on noussut 105 kilometriin tunnissa, ja täyssähköinen toimintamatka on kangaskatollisessa mallissa 53 km. Akkukapasiteettia kaipaa kuitenkin nopeasti lisää, eikä bensiinitankkikaan ole järin suuri.Suorituskyvyn suhteen i8 on toki nopea, mutta voima saapuu lempeästi ja sähköistämiseen usein liitetty raaka räjähtävyys puuttuu. Sport-ajotilassa kyytiä löytyy oikeasti, samoin ääntä – joskin mukavan mureasta soundista suurin osa on keinotekoista.Ajettavuus on samalla sivulla suorituskyvyn kanssa: viiltävän terävyyden sijaan tärkeintä on ollut käyttömukava pehmeys niin jousituksessa kuin ohjauksessakin. Arkikäytössä matalan (maavara 117 mm) i8:n suurin murhe ovat töyssyt, mutta siltatyömaat ja supermarkettien hidasteet taittuivat koeajoaikana vaivattomasti.Paikka autohistoriassaSiinä missä i8:n hybridisporttikyvyt ovat jo jääneet kevyesti ajan jalkoihin, pitää pettämätön tyyli yhä pintansa. Paksut kynnyskotelot vaikeuttavat erityisesti autosta poistumista, mutta arvokkuuden uhraamisen vastineeksi i8:n saksiovet ovat edelleen uniikit.Matkustamon kuljettajakeskeinen tunnelma vastaa kutakuinkin ulkokuorta, vaikka ilmeisesti tulevaisuudessa älypuhelin ei tarvitse järkevää säilytystilaa. Kangaskatto on toteutettu hyvin, joten suhinoita ei kuulu edes moottoritievauhdeissa. Kattomekanismi toimii 50 km/h nopeuteen saakka, ja liikesarja kestää noin 15 sekuntia. Ilman pyörteilystä ei ole kaupunkinopeuksissa huomautettavaa.i8 Roadster muistuttaa monella tapaa eniten BMW M1:stä. Baijerilaisten ensimmäinen superauto 1970-luvun lopulta edisti autosegmenttiä erityisesti arkisen käytettävyyden suhteen. Tiettyä tuttua tuo myös mallin asema merkin historiassa: M1 oli BMW:n ensimmäinen keskimoottorinen sarjatuotantomalli, i8:n ollessa toinen.Toivottavasti roadster ei ole BMW i8:n viimeinen veto, vaan mallista kuullaan jatkossakin. Paikkansa merkin historiassa se on kuitenkin jo lunastanut.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.bmw.fi/bmw-i8-roadster BMW i8 Roadster Hinta alkaen 182 954 € Koeajetun auton hinta varusteineen 183 877 € Moottori Ladattava hybridi: bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 105 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 275 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1942 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2800 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 0 kg. Sähkömoottori, etuveto. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / korkeajänniteakku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous