18.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric siirtyi etäilemään, ja lataakin nopeammin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric sai pieniä päivityksiä ulkonäköönsä, mutta ennen kaikkea Bluelink-etäkäyttötoiminnot ja kolmivaihelatauksen. Hyvää: helppous, energiatehokkuus, etäkäyttötoiminnot, kolmivaihelataus. Huonoa: ei hienostunein voimalinja, muovisuus. Korealaiset ovat jo muutaman vuoden ajan tehneet erinomaisen helppokäyttöisiä sähköautoja, jotka ovat vakuuttaneet myös alhaisella energiankulutuksellaan. Tähän joukkoon kuuluu Hyundai Kona Electric, joka päivittyi vielä aiempaakin paremmaksi.Ulkoisesti uudistus näkyy parhaiten keulassa, joka on aiempaa saumattomampi. Lisäksi pyöränkaaret ovat nyt korinväriset eivätkä harmaata muovia kuten aiemmin, auto on 40 mm aiempaa pidempi ja valot on muotoiltu uudelleen niin edessä kuin takanakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiä arkea helpottamaanMittaristo on muutettu täysdigitaaliseksi ja kasvatettu 10,25-tuumaiseksi. Mittariston ilme ei aivan yllä parhaiden eurooppalaismerkkien tasolle, mutta kokonaisuus on silti varsin hyvä joihinkin aasialaiskilpailijoihin verrattuna. Mikä tärkeintä, oleelliset tiedot kuten toimintamatka ja kulutus ovat aina näkyvissä.Uusi käyttöliittymäkään ei ole itsessään kummoinen, mutta lisävarusteisen 10,25-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön myötä autoon saatava Bluelink-palvelukokonaisuus riemastuttaa sähköauton käyttäjää.Puhelinsovelluksella voi tehdä viime aikoina yleistyneitä etäkäyttötoimintoja kuten ovien lukitsemisen, lämmityksen ajastamisen ja auton sijainnin selvittämisen – ja sähköautossa myös latauksen ajastamisen vaikkapa edullisimpaan ajankohtaan.Etenkin kotilataajille etäkäyttötoiminnot ovat odotettuja. Itse autossa Bluelink mahdollistaa esimerkiksi reaaliaikaisten liikennetietojen saamisen ja joidenkin huoltoasemien polttoainehintojen tarkastelun.Latausaika alle puolet entisestäMyös parempi Type 2 -lataus on erittäin tervetullut uudistus. Aikaisemmin Kona Electric latasi vaihtosähköä aina yhdellä vaiheella, mutta nyt kolmivaihelataus on vakiovaruste molemmissa akkuversioissa. Käytännössä tämä tarkoittaa 16 A -sulakkeen kautta ladattaessa tyhjästä täyteen -latausajan nopeutumista yli 20 tunnista seitsemän tunnin kieppeille.Ajettavuudeltaan ja tekniikaltaan Kona ei ole muuttunut. Markkinoiden tuoreimpiin sähköautoihin verrattuna voimalinja tai luistonesto eivät ole aivan yhtä hienostuneita, mutta ero polttomoottoriautoihin on edelleen selvä.Istuma-asento on yhä korkeampi kuin polttomoottorimallissa, ja koeajoyksilömme istuin oli turhan tyköistuva isokokoisemmalle kuljettajalle. Harmaita hiuksia aiheutti myös aggressiivinen kaista-avustin, joka oli pakko ottaa joka lähdön jälkeen pois päältä muutaman valikkomutkan kautta.Nämä ovat kuitenkin pieniä moitteita muuten erinomaisessa autossa. Kulutus oli talvikelilläkin hyvällä tolalla: enimmäkseen moottoritieajoa sisältäneen ajon keskikulutus asettui lukemaan 18 kWh/100 km, mikä tarkoittaisi tällä suuremmalla 64 kWh:n akulla reilun 350 kilometrin toimintamatkaa. Toimintamatkaennustus on poikkeuksetta oikeilla jäljillä, joten matkanteko on huoletonta.Mainittakoon vielä, että seitsemän vuoden takuustaan tunnettu Hyundai on muuttanut 1.8.2020 alkaen takuunsa viiden vuoden mittaiseksi, mutta kilometrirajaa ei edelleenkään aseteta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Henri Posa Hyundai Kona Electric 64 kWh 204 hv Style Hinta alkaen 47 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 493 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 67,5 / 64,0 kWh. Lataus: Type 2 10,5 kW (3 x 16 A), CCS 77 kW. Toimintamatka 484 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4205 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 300 / 300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous