18.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric siirtyi etäilemään, ja lataakin nopeammin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric sai pieniä päivityksiä ulkonäköönsä, mutta ennen kaikkea Bluelink-etäkäyttötoiminnot ja kolmivaihelatauksen. Hyvää: helppous, energiatehokkuus, etäkäyttötoiminnot, kolmivaihelataus. Huonoa: ei hienostunein voimalinja, muovisuus. Korealaiset ovat jo muutaman vuoden ajan tehneet erinomaisen helppokäyttöisiä sähköautoja, jotka ovat vakuuttaneet myös alhaisella energiankulutuksellaan. Tähän joukkoon kuuluu Hyundai Kona Electric, joka päivittyi vielä aiempaakin paremmaksi.Ulkoisesti uudistus näkyy parhaiten keulassa, joka on aiempaa saumattomampi. Lisäksi pyöränkaaret ovat nyt korinväriset eivätkä harmaata muovia kuten aiemmin, auto on 40 mm aiempaa pidempi ja valot on muotoiltu uudelleen niin edessä kuin takanakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiä arkea helpottamaanMittaristo on muutettu täysdigitaaliseksi ja kasvatettu 10,25-tuumaiseksi. Mittariston ilme ei aivan yllä parhaiden eurooppalaismerkkien tasolle, mutta kokonaisuus on silti varsin hyvä joihinkin aasialaiskilpailijoihin verrattuna. Mikä tärkeintä, oleelliset tiedot kuten toimintamatka ja kulutus ovat aina näkyvissä.Uusi käyttöliittymäkään ei ole itsessään kummoinen, mutta lisävarusteisen 10,25-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön myötä autoon saatava Bluelink-palvelukokonaisuus riemastuttaa sähköauton käyttäjää.Puhelinsovelluksella voi tehdä viime aikoina yleistyneitä etäkäyttötoimintoja kuten ovien lukitsemisen, lämmityksen ajastamisen ja auton sijainnin selvittämisen – ja sähköautossa myös latauksen ajastamisen vaikkapa edullisimpaan ajankohtaan.Etenkin kotilataajille etäkäyttötoiminnot ovat odotettuja. Itse autossa Bluelink mahdollistaa esimerkiksi reaaliaikaisten liikennetietojen saamisen ja joidenkin huoltoasemien polttoainehintojen tarkastelun.Latausaika alle puolet entisestäMyös parempi Type 2 -lataus on erittäin tervetullut uudistus. Aikaisemmin Kona Electric latasi vaihtosähköä aina yhdellä vaiheella, mutta nyt kolmivaihelataus on vakiovaruste molemmissa akkuversioissa. Käytännössä tämä tarkoittaa 16 A -sulakkeen kautta ladattaessa tyhjästä täyteen -latausajan nopeutumista yli 20 tunnista seitsemän tunnin kieppeille.Ajettavuudeltaan ja tekniikaltaan Kona ei ole muuttunut. Markkinoiden tuoreimpiin sähköautoihin verrattuna voimalinja tai luistonesto eivät ole aivan yhtä hienostuneita, mutta ero polttomoottoriautoihin on edelleen selvä.Istuma-asento on yhä korkeampi kuin polttomoottorimallissa, ja koeajoyksilömme istuin oli turhan tyköistuva isokokoisemmalle kuljettajalle. Harmaita hiuksia aiheutti myös aggressiivinen kaista-avustin, joka oli pakko ottaa joka lähdön jälkeen pois päältä muutaman valikkomutkan kautta.Nämä ovat kuitenkin pieniä moitteita muuten erinomaisessa autossa. Kulutus oli talvikelilläkin hyvällä tolalla: enimmäkseen moottoritieajoa sisältäneen ajon keskikulutus asettui lukemaan 18 kWh/100 km, mikä tarkoittaisi tällä suuremmalla 64 kWh:n akulla reilun 350 kilometrin toimintamatkaa. Toimintamatkaennustus on poikkeuksetta oikeilla jäljillä, joten matkanteko on huoletonta.Mainittakoon vielä, että seitsemän vuoden takuustaan tunnettu Hyundai on muuttanut 1.8.2020 alkaen takuunsa viiden vuoden mittaiseksi, mutta kilometrirajaa ei edelleenkään aseteta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Henri Posa Hyundai Kona Electric 64 kWh 204 hv Style Hinta alkaen 47 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 493 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 67,5 / 64,0 kWh. Lataus: Type 2 10,5 kW (3 x 16 A), CCS 77 kW. Toimintamatka 484 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4205 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 300 / 300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster